مقاله موتور برق

راهنمای خرید موتور برق

بهترین راهنما خرید موتور برق

در این بخش قصد داریم به نکات مهمی جهت راهنمای خرید موتور برق بپردازیم.

با پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز ،شاید وقتی اسم موتور برق را میشنویم گمان میکنیم با یک وسیله قدیمی طرف هستیم و یا فکر میکنیم موارد استفاده از این دستگاه بسیار کم است و خلاصه اینکه چون اغلب مناطق برق رسانی شده، دیگرر نیاز به این دستگاه احساس نمیشود. اما موتور برق ها موارد مصرف گوناگونی دارند؛ از بخش صنعت و کشاورزی با توان بالا (200 کیلووات تا یک مگاوات و بالاتر) تا مصارف خانگی و …

چرا باید موتور برق بخریم؟

اصلا موتور برق به چه کار می آید و راهنما خرید موتور برق چه کمکی به من میکند؟

موتور برق ها بیشتر از آن چه که به نظر میرسد، مورد نیاز ما هستند، چرا که اگر فقط بخواهیم موارد مصرف خانگی را مثال بزنیم میتوان به موتور برق های پورتابل (مسافرتی) اشاره کرد؛ همانطور که از اسمش پیداست برای تامین برق استراحتگاه ها و کمپینگ ها ی شخصی استفاده میشوند و یا موتور برق های خانگی یا غیر صنعتی که برای تامین برق زمین های کشاورزی یا باغات و ویلاهای تفریحی که هنوز برقرسانی نشده اند یا ممکن است مدتی طول بکشد تا کنتور برق دریافت کنند؛ همانطور که مشاهده میکنید ممکن است شما هم به زودی، به خرید موتور برق نیاز پیدا کنید.

در این بخش قصد داریم به نکات مهمی جهت راهنما خرید موتور برق بپردازیم. تا از میان موتور برقهای سایت انجیکا بهترین مدل، متناسب با نیاز و کاربریتان را انتخاب کنید.

قیمت موتور برق

موتور برق چیست؟

موتور برق یا همان ژنراتور الکتریکی دستگاهی است که انرژی در حالتهای مختلف مانند انرژی مکانیکی، گرمایی، شیمیایی و… را از یک منبع خارجی به انرژی الکتریکی به عنوان خروجی تبدیل می کند. اصطلاح “ژنراتور برق” یک اصطلاح کلی است. ژنراتورهای الکتریسیته اغلب موتور برق نامیده می شوند.

راهنمای خرید موتوربرق

به عبارتی موتور برق ها با استفاده از انرژی فسیلی (مانند بنزین – گازوییل) انرژی مکانیکی تولید کرده و در قسمت ژنراتور (بخشی از موتور برق) این انرژی مکانیکی به نیروی الکتریکی یا برق تبدیل میشود.

موتور برق یا همان ژنراتور الکتریکی دستگاهی است که انرژی در حالتهای مختلف از یک منبع خارجی، به انرژی الکتریکی، تبدیل می کند.

اهمیت داشتن یک موتور برق خانگی:

با ارائه این راهنما خرید موتور برق، قصد داریم به شما کمک کنیم تا یک محصول مطمئن را انتخاب کنید و در محل کار یا ویلای شخصیتان دیگر نگران قطعی برق نباشید، دورهمی های شما همیشه گرم و صمیمی خواهد بود. حتی در شرایطی که کل منطقه و همسایگان شما دچار قطعی برق شده اند و در تاریکی به سر میبرند، منزل شما روشن است و به راحتی به تمام لوازم برقی دسترسی دارید.

انواع موتور برق:

موتور برق مانند تمام دستگاه ها و ابزار های صنعتی انواع گوناگونی دارد که ما به صورت کلی این محصول را به سه نوع:

۱: موتور برق بنزینی

۲: موتور برق دیزل

۳: موتور برق گاز سوز

تقسیم میکنیم که هر یک از سه مدل بالا نیز هر کدام به دو نوع کلی سایلنت و معمولی تقسیم میشوند؛ سایلنت به معنی بی صدا هست و بهتر است همین الان توجه داشته باشید هیچ موتور برقی (که موتور سوختی دارد) بی صدا نیست؛ در موتور برقهای بیصدا فقط تا اندازه ای از میزان صدا به واسطه داشتن اتاقک (کنوپی) یا پوشش اطراف دستگاه کم میشود. اما در نوع معمولی اجزاء روی یک شاسی سوار میشوند و به همین خاطر دسترسی به دستگاه (جهت سرویس یا تعمیر) آسانتر میباشد که بسیار رایج تر از نوع اول هستند.

 

سه مدل موتور برق جهت راهنمای خرید موتور برق

مهم: موتور برق ها، به دو نوع سایلنت و معمولی تقسیم میشوند؛ سایلنت به معنی بی صدا هست و بهتر است، همین الان توجه داشته باشید هیچ موتور برقی، بی صدا نیست و فقط تا اندازه ای از میزان صدا به واسطه داشتن اتاقک (کنوپی) یا پوشش اطراف دستگاه کم میشود.

 

موتور برق بنزینی دیزلی یا گاز سوز؟ اگر در انتخاب بین این ۳ مدل شک دارید مقاله موتور برق بنزینی یا دیزل  را مطالعه کنید.

 

چه موتور برقی برای من مناسب است؟

در ادامه راهنما خرید موتور برق، قبل از هر چیز باید میزان برق مورد نیازتان را محاسبه کنید پس حتما قبل از مشاوره گرفتن از فروشندگان، خودتان یک لیست از وسایلی را که میخواهید با موتور برق راه اندازی کنید، تهیه کنید.

اول از همه توجه داشته باشید میزان توان موتور برق ها و همینطور لوازم برقی، با واحد وات، کیلووات و یا کاوآ (کیلو ولت آمپرر) محاسبه میشوند. که اغلب کیلووات رایج تر است. و هر ۱ کیلووات برابر با ۱۰۰۰ وات میباشد.

۱: روشنایی: ببینید در سیستم روشنایی چند عدد لامپ با چه توانهایی دارید؟ و یا به چند عدد از این لامپ ها احتیاج دارید.

۲: اگر پمپ آب دارید فراموش نکنید که به لیستتان اضافه کنید چون پمپ ها انواع مختلف دارند و در ادامه نحوه محاسبه برق مصرفی آنها را نیز خدمتتان می گوییم.

۳: کولر، یخچال، بخاری برقی، این سه از لوازم پر مصرف یک خانه یا ویلا میباشد که بستگی به مدل و یا سال ساخت تولیدشان، از ۱ کیلووات تا ۳ کیلووات متفاوت است.

برای اطلاع از محاسبه دقیق تر لوازم با ما همراه باشید.

محاسبه میزان برق مورد نیاز:

توجه داشته باشید لوازم و مصرف کننده هایی که در آنها از موتور الکتریکی استفاده شده  برای راه اندازی، به ۲ برابر توان مصرفیشان، برق نیاز دارند.

مانند: یخچال، کولر، انواع پمپ ها، ماشین لباسشویی، آبمیوه گیری و …

به طور مثال: شما یک پمپ آب دارید که در مشخصات یا پلاک آن درج شده (توان مصرفی ۱ کیلوات) توجه کنید توانی که پمپ آب شما برای راه اندازی نیاز دارد، ۲ کیلووات است و پس از راه اندازی توان مصرفی پمپ آب شما به ۱  کیلووات کاهش پیدا میکند.

یا باید شنیده باشید که کولرهای آبی و یا اغلب کولر های گازی زمان راه اندازی اصطلاحا آمپر زیاد میکشن؛ این همان توان یا جریان راه اندازی است که توضیح دادیم.

پس ابتدا توان درج شده روی مشخصات مصرف کننده ها را لیست کنید و موارد پر مصرف را که در بالا ذکر شد تیک بزنید.

توان مصرفی لوازم پر مصرف را دو برابر کنید سپس با لوازم کم مصرف مانند لوازم روشنایی، تلویزیون، انواع کامپیوترو… جمع کنید حاصل جمع میزان برق مورد نیاز شما میباشد.

هنوز تمام نشده: برای راهنما خرید موتور برق توجه داشته باشد، توان مفید موتوربرق شما باید حداقل ۱۰۰۰ وات بیشتر از توان مورد نیاز شما باشد. تا عمر مفید دستگاه بالا رود و در بلند مدت استهلاک موتور برق شما کمتر شود.

راهنما خرید موتور برق (۳ نکته):

چطور یک موتور برق خوب انتخاب کنم؟ یکی از راه ها، برای داشتن یک خرید مطلوب و پیدا کردن محصول مورد نظر که از کیفیت بالا و قیمت مناسب برخوردار باشد، آشنایی با برندها و نام های تجاری در حوزه مربوطه است؛ ما در این بخش مهمترین فاکتور ها، برای انتخاب یک موتور برق، متناسب با نیاز شما را میگوییم. تا خریدی با آگاهی و بینش داشته باشید.

  1. اول از همه موتور دستگاه است؛ حتما مشخصات موتور را چک کنید تا مطمئن شوید موتور دستگاه چهار زمانه و دارای سوپاپ دود و هوا است.
  2. سیم پیچ ژنراتور دستگاه حتما از مس باشد (پوسته و آرمیچر سیم پیچ مس باشند)
  3. موتور برق شما دارای کیت ای-وی-آر یا تثبیت ولتاژ باشد
راهنمای خرید موتور برق

مهمترین ویژگی هایی که در راهنمای خرید موتور برق میتوان عنوان کرد سه مورد است: ۱موتور چهارزمانه ۲سیم پیچ مس ۳رگلاتور تثبیت ولتاژ

خلاصه راهنما خرید موتور برق:

۱: سیم پیچ:

ژنراتور بخش حیاتی در روند تولید برق هست و نود درصد ژنراتور از سیم پیچ تشکیل شده، پس همینطور که پیداست جنس سیم پیچ اهمیت بسزایی در کیفیت و میزان برق خروجی یک موتور برق دارد، پس در هنگام خرید موتور برق توجه داشته باشید که سیم پیچ ژنراتور باید و باید از مس خالص باشد؛ متاسفانه به دلیل قیمت تمام شده پایینتر در این قسمت به جای مس از آلمینیوم یا ترکیب این دو فلز استفاده می شود.

بدون رو در بایستی از فروشنده بخواهید این مطلب در فاکتور فروش، قید شود و مهر فروشگاه روی فاکتور استامپ شود.

۲: موتور دستگاه:

موتور دستگاه، نیروی محرکه موتور برق شماست. پس خیلی مهم است که دارای قدرت کافی برای تامین نیروی ژنراتور باشد. قدرت موتور دستگاه ( نیروی مکانیکی) با واحد اسب بخار سنجیده و محاسبه میشود. حتما دقت کنید نیروی موتور شما باید بیشتر از دو برابر ماکزیمم توان الکتریکی موتور برق شما باشد.

به طور مثال اگر خروجی برق موتور برق شما حداکثر ۳ کیلووات است، نیروی مکانیکی موتور دستگاه باید بالای ۶ اسب بخار باشد.

۳: نوسان:

وجود نوسان در برق خروجی یک موتور برق میتواند خسارت جدی به مصرف کننده های شما وارد کند.

لوازم منزل، یا هر مصرف کننده ای در مقابل نوسان آسیب پذیر هستند.

گاهی این نوسانات کمترند و در بلند مدت نمایان میشوند و گاهی ممکن است بیشتر باشد و در روزهای اول نصب موتور برق به شما خسارت بزنند.

اما سیستم ای وی آر خیال شما را راحت میکند. قبل از پریز خروجی برق، قطعه ای به نام رگلاتور در ژنراتور ولتاژ را تثبیت کرده و بعد، برق را به شما تحویل میدهد.

این مطلب نیز باید در فاکتور فروش شما قید شود.

این موارد برای انتخاب یک موتور برق بسیار حیاتی است. خلاصه مطالب ذکر شده را در زیر برایتان آورده ایم؛

جمع بندی:

  • یکی از مهمترین موارد در راهنما خرید موتور برق این است که، سیم پیچ ژنراتور حتما از مس خالص باشد.
  • حتما دقت کنید نیروی موتور شما باید بیشتر از دو برابر ماکزیمم توان الکتریکی موتور برق شما باشد.
  • سیستم ای وی آر یا رگلاتور

با در نظر گرفتن موارد ذکر شده و قیمت انواع موتور برق متناسب با نیاز خود میتوانید با اطمینان خاطر بیشتر محصول مورد نظرتون را انتخاب کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *