مقاله پمپ آب

نحوه تنظیم پمپ آب خانگی

pups mag

راهنمای جامع روش تنظیم پمپ آب خانگی

برای خانه و یا ساختمان مسکونی خود یک پمپ آب مناسب با توان کافی تهیه کرده‌اید. این پمپ قرار است مقدار دبی آب مورد نیاز شما تا ارتفاع کامل ساختمان را پوشش دهد. اما آیا مطمئن هستید که پمپ خانگی شما در شرایطی کاملا بهینه با راندمان مطلوب کار می‌کند؟ اگر با چنین سوالاتی مواجه هستید، قاعدتاً نیاز به کسب اطلاعات فنی کامل از روش تنظیم پمپ آب خانگی دارید.

تنظیم پمپ آب خانگی برای تامین عملکرد مطلوب و بهینه در شرایط کاری مختلف، اغلب متفاوت است. هر پمپ آبی قرار است در شرایطی متفاوت و برای تامین نیازی خاص کار کند. قاعدتاً تا زمانی که سطح فشار آب شهری خانه شما در حد مطلوب و همیشه ثابت است، دیگر نیاز به نصب پمپ آب پیدا نمی‌کنید. اما زمانی در تکاپوی راه اندازی پمپ هستید، که با چالش‌‌هایی مانند کمبود فشار آب، فشار متغیر آب و یا ساختمان‌های بزرگ و مرتفع با تعداد زیاد مصرف کنندگان آب و… مواجه هستید. شرایطی که کاملا پیچیده و گاها چالش‌ برانگیز هستند. پمپ آب‌ها قرار است در چنین شرایط پیچیده ای کار کنند. در عین حال باید تحت راندمان کار ایده‌آل قرار بگیرند. به این ترتیب لازم است تا از مراحل تنظیم پمپ آب خانگی اطلاع کامل داشته باشید.

مراحل نصب پمپ آب خانگی ساده است. با اندک مطالعه و دقت کافی در هنگام نصب به راحتی می‌توانید حداکثر راندمان کار دستگاه را در هر شرایط سخت و متغیر تامین نمایید. سایت انجیکا مجری مستقیم عرضه انواع پمپ آب خانگی در سراسر کشور است که نسبت به راهنمای کامل مصرف کنندگان متعهد است. این مقاله راهنمای نصب پمپ خانگی است و توسط تیم فنی گروه انجیکا تنظیم شده است. با مطالعه دقیق این مطلب با نگاه فنی بهتری می‌توانید مراحل نصب پمپ آب خانگی را انجام دهید و در نهایت از پمپی با راندمان کار اید‌ه‌ال بهره‌مند باشید.

چرا تنظیم پمپ آب خانگی مهم است؟

هر دستگاه پمپ آب در ظاهر الگوی طراحی و البته کارکرد ساد‌ه‌ای دارد. در نگاه اولیه ظاهراً همه چیز سرراست است. اما آیا از چالش‌های جدی در روش کار پمپ آب اطلاع دارید؟ این چالش‌ها کدامند؟

پمپ آب دستگاه تمام عیار الکترومکانیکی است که به شکل تخصصی برای پمپاژ آب با دبی (حجم آب) و هِد (ارتفاع یا فشار) تخصصی طراحی شده است. الگوی طراحی مکانیکی انواع پمپ برای گردش پروانه‌های مکش و جابجایی آب متفاوت است. قاعدتا نحوه تنظیم پمپ خانگی با الگوی طراحی متفاوت نیز شرایطی کاملاً تخصصی دارد. از هواگیری تا چگونگی نصب پمپ خانگی، نحوه راه اندازی موتور و همچنین تنظیم فشار جریان آب تا توزیع آن در فضای ساختمان و… از چالش‌‌های مهم در روش تنظیم پمپ آب هستند. دقت کنید که تنظیم پمپ آب خانگی برای عملکرد بهینه و کارآمد دستگاه شما است تا در نهایت پمپ تحت بهترین عملکرد کار کند.

دستگاه تنظیم و راه اندازی پمپ آب خانگی چیست؟

هیچ پمپ آبی به تنهایی کار نمی‌کند. زیرا این دستگاه‌های قدرتمند به تنهایی هیچ بازخوردی از سطح فشار آب در مصرف کننده ندارند. در عین حال نمی‌توانند مقدار دبی آب عبور داده شده را محاسبه کنند. پمپ آب‌ها فقط برای مکش و پمپاژ آب طراحی شده‌اند. اما در عمل نیاز به حضور تجهیزات تکمیلی برای راه اندازی دارند. تجهیزاتی که هر پمپ آب را طبق فشار تعریف شده از مقدار کمترین فشار راه اندازی تا بالاترین فشار مورد نیاز سیستم راه اندازی می‌کنند. انواع تجهیزات تنظیم پمپ آب خانگی در دو گروه متفاوت دسته بندی می‌شوند

  • راه اندازی پمپ آب با منبع انبساط
  • راه اندازی پمپ آب با ست کنترل

هر دو روش راه اندازی از ایده‌های مناسب برای تنظیم پمپ آب خانگی هستند. اما در عمل بهتر است از کدام یک استفاده کنیم؟ برای انتخاب راه انداز منبع انبساط و یا ست کنترل‌های مکانیکی و دیجیتالی دستورالعمل‌‌هایی کلی با جزئیات کامل فنی ذکر شده است. هر متخصص نصب پمپ از این اطلاعات می‌‌داند. اما در کل با یک دسته بندی ساده انواع ست کنترل مکانیکی و یا دیجیتالی مناسب راه اندازی پمپ آب در ساختمان‌های کوچک یک الی دو طبقه هستند. برای ساختمان‌های بزرگتر باید از روش تنظیم پمپ آب با مخزن انبساط استفاده کنید.

مراحل تنظیم پمپ آب خانگی با مخزن انبساط

مخزن انبساط روش متداول تنظیم پمپ آب خانگی است. این مخزن تانک حجیمی‌ است که در داخل آن یک دیافراگم منعطف (تیوپ) نصب شده است. وقتی سطح فشار آب از حد مینیمم کمتر می‌شود، پرشر سوئیچ پمپ را فعال می‌کند تا مجددا آب در داخل تانک انباشته شود. در حین انباشت آب، محفظه ارتجاعی منبسط می‌شود. این انباشت آب تا تامین فشار ماکزیمم ادامه دارد. در این مرحله پرشر سوئیچ، پمپ را خاموش می‌کند. اما حالا آب با سطح فشار حداکثری توسط منبع تحت فشار ‌در اختیار ساختمان قرار می‌گیرد. برای تنظیم پمپ آب خانگی با مخزن انبساط مراحل زیر را انجام دهید.

  • پمپ آب را در مکانی کاملا تراز شده نصب کنید.
  • شیر آب ساختمان را باز کنید تا سطح فشار لوله‌ها آزاد شود.
  • از یک سه راهی برای اتصال مخزن به پمپ و سیستم لوله کشی ساختمان استفاده می‌شود. محل نصب این سه راهی در بخش زیرین مخزن انبساط است.
  • مخزن انبساط را در مکانی تراز شده و امن نصب کنید.
  • در صورت لزوم از شیر هواگیری برای پر کردن هوا در داخل مخزن استفاده کنید.
  • از یک شیر در سمت ورودی ساختمان و بعد از پمپ نصب کنید تا از بازگشت سیال جلوگیری کند.
  • در مرحله آخر نیز باید محدوده فشار کاری پرشر سوئیچ مخزن انبساط را تنظیم کنید.

مزایای نصب پمپ خانگی با مخزن انبساط

  • در صورت تنظیمات درست پرشر سوئیچ از استارت خوردن متوالی پمپ در فاصله زمانی‌های کوتاه مدت جلوگیری می‌‌شود. لذا باعث افزایش کارایی و طول عمر مفید پمپ خواهد شد.
  • فشار آب خروجی پمپ یکسان است. زیرا این فشار توسط مخزن انبساط تنظیم شده است و پمپ وظیفه پر کردن مخزن را دارد.
  • کاهش مدت زمان عملکرد پمپ باعث مصرف کمتر برق شده که قطعاً در کاهش هزینه‌های شما تاثیرگذار است.
  • پمپ تحت راندمان کاری بهتری فعالیت می‌‌کند.
  • به آب با حجم کافی در هر ساعت از شبانه روز حتی با وجود قطعی موقتی آن دسترسی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *