ابزار برقی و شارژی

تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی

مقاله تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی

تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی

تصمیم گیری برای خرید یک دریل شارژی و پیچ گوشتی شارژی می تواند گیج کننده و مبهم به نظر برسد؛ چرا که به نظر می رسد عملکردهای مشابهی دارند. اما در کنار شباهتها، نکات مهمی وجود دارد که تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی را آشکار میکند. به طور مثال کدام یک برای سوراخکاری مناسبتر است؟ کدامیک قویتر است یا کدام مناسب کارهای ظریفتر است؟

دریل شارژی یا پیچ گوشتی شارژی؟ بهتر است بگوییم کدام یک برای پروژه و کاربری من مناسب است؟ در این مقاله، ما کاربردها، مزایا و معایب و تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم تصمیم بگیرید کدامیک برای شما ایده آل است.

وقتی صحبت از تطبیق پذیری به میان می آید، مهمترین تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی آشکار میشود. آنها نه تنها انواع بیت‌ها با درایو گرد و شش گوش را می‌پذیرند، بلکه می‌توانند سوراخ‌هایی با اندازه‌های مختلف ایجاد کنند؛ به علاوه آنها با لوازم جانبی دیگر، مانند برس های سیمی، کاردک ها و سمباده ها و… سازگار هستند.

از سویی یک پیچ گوشتی شارژی می تواند یک مکمل عالی برای جعبه ابزار شما باشد. با این حال، آنها فقط بیت های شش گوش را می پذیرند و در درجه اول برای باز و بسته کردن پیچ ها استفاده می شوند.

پیچ گوشتیهای شارژی

پیچ گوشتی شارژی چیست این ابزار که به آن پیچ گوشتی برقی نیز می‌گویند، ابزاری است که با باتری کار می‌کند و پیچ‌ها را به سطوح مختلف وارد یا خارج می‌کند. پیچ گوشتی های شارژی به شما کمک می کنند پیچ ها را سریع تر و دقیق تر باز و بسته کنید بدون اینکه مانند پیچ گوشتی های سنتی دست یا بازوی شما خسته شود.

طراحی

به دلیل طراحی کوچک و سبکی که دارند، برای دسترسی به فضاهای محدود و باریک یا برای افرادی که قدرت دست زیادی برای چرخاندن پیچ گوشتی دستی را ندارند، این ابزار را ایده آل می کند. پیچ گوشتی های برقی دارای یک سوئیچ رو به جلو/عقب هستند که جهت چرخش را تغییر می دهد، بنابراین می توانید از آن برای بستن یا باز کردن پیچ ها استفاده کنید.

پیچ گوشتی های برقی در سه شکل و ظاهر موجود هستند – لوله ای، دستگیره تپانچه ای و دسته گردان که دسته می تواند در هر موقعیت حرکت کند.

تنظیمات گشتاور در برخی از مدل ها موجود است که به شما امکان می دهد قدرت را متناسب با متریال و اندازه پیچ تنظیم کنید.

بیت ها

می توانید از بیت های مختلفی مانند دو سو، چهارسو، مربع، ستاره و موارد دیگر با آن استفاده کنید. نگهدارنده بیت پیچ گوشتی برقی که به عنوان چاک نیز شناخته می شود، در واقع یک حلقه، بند یا آستینی است که به خوبی در اطراف بیت قرار می گیرد تا آن را در جای خود نگه دارد. پیچ گوشتی های شارژی فقط بیت های با درایو شش ضلعی 1/4 اینچی را ساپورت میکنند.

باتری

پیچ گوشتی های برقی اولیه، اکثرا با باتری های قلمی کار می کردند که اغلب باید تعویض می شدند. پیچ گوشتی های برقی مدرن راه درازی را پیموده اند. آنها اکنون دارای باتری هایی هستند که مستقیماً شارژ می شوند یا باتری های خشابی که می توانید آنها را خارج کرده و در شارژر دستگاه، شارژ کنید.

پیچ گوشتی های برقی معمولاً با ولتاژ باتری بین چهار تا ده ولت و درجه آمپر ساعت حدود 1.5 A/H ارائه می شوند.

قیمت پیچ گوشتی برقی

قیمت پیچ گوشتی برقی بسته به کیفیت و ویژگی هایی که ارائه می دهد متفاوت است. اگر بودجه تان کم است، نمونه های با باتری دائمی داخلی معمولا ارزان تر هستند که برای شارژ مجدد باید هر چند وقت یکبار کار را متوقف کنید. از طرف دیگر، درایورهایی که باتری‌های قابل تعویض دارند، عموماً گران‌تر هستند، اما یکی از مزایا این است که میتوانید باتری دوم را با باتری اول تعویض کرده و در زمان شارژ باتری اول، به کار خود ادامه دهید.

پیچ گوشتی شارژی برای چه کارهایی استفاده می شود؟

می توانید از پیچ گوشتی های شارژی برای بسیاری از کارهای تعمیر و مونتاژ استفاده کنید که معمولاً به پیچ گوشتی دستی نیاز دارند.

یک پیچ گوشتی شارژی قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به پیچ گوشتی دستی ارائه می دهد و به شما امکان می دهد پیچ ها را سریعتر و با تلاش کمتری بچرخانید.

پیچ گوشتی های برقی برای پروژه های کوچکتر ایده آل هستند. گشتاور کم آنها آنها را به انتخابی عالی برای کارهای ظریفی که نیاز به دقت دارند، مانند مونتاژ مبلمان یا اسباب بازی ها، آویزان کردن پرده ها، نصب سخت افزارکامپیوتری، نصب کابینت، سفت کردن لولای شل درب کابینت و موارد دیگر تبدیل می کند.

آنها همچنین برای کار در فضاهای تنگ عالی هستند زیرا اندازه جمع و جور آنها می تواند حتی در کوچکترین مناطقی که دسترسی به آن ها سخت است نیز مناسب باشد. با این حال، پیچ گوشتی‌های شارژی خیلی قدرتمند نیستند و نمی‌توانند کارهای سختی مانند چرخاندن پیچهای بزرگ و بلند را انجام دهند.

آیا می توان از پیچ گوشتی شارژی به عنوان دریل شارژی استفاده کرد؟

با در نظر گرفتن تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی اما اگر در شرایطی هستید که برای سوراخکاری فقط به یک پیچگوشتی شارژی دسترسی دارید، می توان از این ابزار به عنوان دریل برای ایجاد سوراخ های پایلوت در چوب، پلاستیک و فلزات نرم مانند آلومینیوم استفاده کرد. سوراخ های پیلوت سوراخ های کوچکی هستند که یک نقطه ورودی برای پیچ ها یا مته های بزرگتر ایجاد می کنند. با این حال، پیچ گوشتی‌های برقی فقط مته‌هایی با انتهای شش پهلو را می‌پذیرند در حالی که بسیاری از مته‌ها گرد هستند.

آنها همچنین بسیار کندتر از دریلهای شارژی می چرخند، بنابراین ایجاد سوراخ با پیچ گوشتی برقی ممکن است چالش برانگیز باشد.

اگر مرتباً نیاز به ایجاد سوراخ دارید، به خصوص سوراخ های بزرگ، تقریباً همیشه یک دریل انتخاب بهتری است. آنها قدرتمندتر هستند و سریعتر از پیچ گوشتی های شارژی می چرخند و سوراخ ها را راحتتر و به طور موثرتری ایجاد میکنند.

مزایا و معایب پیچ گوشتی شارژی 

مزایا

سریع هستند، تلاش کمتری می طلبد و گشتاور بیشتری نسبت به پیچ گوشتی دستی دارد
اندازه جمع و جور دارند و برای رسیدن به فضاهای تنگ ایده آل هستند
عالی برای پروژه های ظریف که نیاز به دقت دارند
طراحی سبک وزن برای افرادی که قدرت نگه داشتن ابزار بزرگتر را ندارند مناسب است
دارای باتری های قابل شارژ برای راحتی
معایب

فقط بیت های شش ضلعی 1/4 اینچی را می پذیرد
برای کارهای سنگین به اندازه کافی قدرتمند نیست
گشتاور محدود در مقایسه با دریلهای الکتریکی

دریل شارژی

مته یا دریل شارژی چیست؛ این ابزار که به عنوان مته و دریل برقی نیز شناخته می شود، ابزاری دستی است که از یک موتور الکتریکی برای چرخاندن یک بیت قابل تعویض استفاده می کند. با استفاده از این ابزار میتوانید انواع سوراخکاری را روی سطوح مختلف ایجاد کنید.
این دریل ها دارای یک چاک با فک های قابل تنظیم هستند که مهمترین تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی است؛ این ویژگی به شما این امکان را می دهد به راحتی بتوانید از بیت ها و الحاقی ها با اشکال و اندازه های مختلف استفاده کنید. بنابراین چه کار یا پروژه شما نیاز به یک درایور شش ضلعی، مربع باشد یا یک مته گرد داشته باشد، این ابزار شما را همراهی خواهد کرد.

مشخصات فنی

دریل ها دارای سوئیچ برای تغییر جهت چرخش و تنظیمات سرعت و گشتاور هستند. با فشردن کلید رو به جلو/عقب، می توانید جهت چرخش سه نظام ابزار خود را تغییر دهید که برای باز یا بستن پیچ ها کاربرد دارد.

کلید گیربکس روی دریل نیز تنظیم سرعت چرخش مته را تعیین می کند و به شما امکان می دهد در صورت نیاز سریع یا آهسته کار کنید. سرعت بالا معمولاً برای سوراخکاری استفاده می شود، در حالی که سرعت پایین برای باز و بسته کردن پیچ ها استفاده می شود.

مقدار گشتاور نیز در دریلهای شارژی قابل تنظیم است. اکثر مدل‌ها دارای تنظیمات کلاچ یا گشتاور هستند که به شما امکان می‌دهد مقدار نیروی چرخشی وارد شده توسط موتور الکتریکی را تنظیم کنید.

هنگامی که کلاچ به تنظیمات تعیین شده می رسد، موتور از اعمال نیرو به بیت جلوگیری می کند، که از سفت شدن بیش از حد پیچ ها جلوگیری می کند و احتمال خرده شدن سر پیچ را کاهش می دهد.

دریل های سیمی و بی سیم

برخلاف پیچ گوشتی‌های شارژی، مته‌ها به دو صورت سیمی (وصل به پریز برق) یا بی‌سیم (با باتری کار می‌کنند) در دسترس هستند.

دریل های سیمی قدرت و گشتاور بیشتری را نسبت به مدل های بی سیم ارائه می کنند، اما به دلیل طول سیم آنها کاربری را محدود می کنند.

دریلهای شارژی راحتی بیشتری را ارائه می دهند، زیرا هر زمان در هر مکان میتوانید کار کنید بدون اینکه گرفتار سیم و تامین برق باشید. با این حال، شارژ باتری مدت زمانی که می توانید کار کنید را محدود می کند.

باتری دریل های شارژی

یک دیگر از تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی منبع تغذیه یا باتری است؛ معمولاً دریل‌های بی‌سیم با باتری‌های لیتیوم یونی ولتاژ بالا از ولتاژ 14 ولت تا 24 ولت و آمپر ساعت از 1.5 تا 5.0 آمپر ساعت A/H تغذیه می‌شوند.

باتری با ولتاژ بالاتر سریع‌تر می‌چرخد و گشتاور بیشتری نسبت به باتری ولتاژ پایین‌تر ارائه می‌کند، بنابراین اگر به ابزار قدرتمندی نیاز دارید که بتواند کارهای سخت را انجام دهد، به دنبال یک دریل با باتری ولتاژ بالاتر باشید. از طرفی هر چه میزان آمپر ساعت بیشتر باشد، قبل از نیاز به شارژ، مدت زمان بیشتری کار خواهد کرد.

دریل شارژی برای چه کاری استفاده می شود؟

دریل ها ابزارهای همه کاره ای هستند که برای انجام کارهای سخت طراحی شده اند و آنها را برای پروژه های نجاری سنگین و پروژه های مربوط به خانه یا کارگاه که نیاز به پیچکاری و سوراخ کاری دارند، ایده آل می کند.

معمولاً از این ابزار برای باز و بستن پیچ ها به چوب یا فلز با استفاده از درایور سر صاف، چهارپهلو، مربع، ستاره شکل و غیره استفاده می شود.

گاهی اوقات ممکن است دریل ها هنگام بستن پیچ های بلند یا بزرگ دچار ضعف شوند یا از کار بیفتند. در این موارد، یک درایور ضربه ای ممکن است گزینه بهتری باشد. درایور ضربه ای با ضربه چکشی برای حرکت دادن پیچ یا مته با نیروی بیشتر استفاده می کند.

دریل ها ابزاری مناسب برای ایجاد سوراخ ها با هر اندازه ای در اکثر سطوح مانند دیوار خشک، چوب نرم، چوب سخت، فلز یا پلاستیک هستند.

  • سوراخ کاری سینک آشپزخانه و ایجاد نقطه شروع برای پیچ ها
  • سوراخ کاری بزرگ برای لوله کشی
  • سوراخ کاری برای پروژه های نجاری با استفاده از بیت فورستنر
  • برای سوراخکاری در موادی مانند بتن و آجر به دریل چکشی و مته های مخصوص نیاز دارد. یک دریل چکشی مانند یک درایور ضربه ای عمل می کند که برای برای ایجاد سوراخ طراحی شده است.

همچنین به یک دریل شارژی می‌توان لوازم جانبی اضافه کرد مانند سنباده‌های چرخشی، برس‌های گرد سیمی، اتصالات زاویه راست، شفت‌های انعطاف‌پذیر و غیره استفاده کرد.

مزایا و معایب دریلهای شارژی

مزایا

قوی تر از پیچ گوشتی های برقی
می تواند کارهای سنگین تری مانند سوراخکاری های بزرگ یا بستن پیچ های بلند را انجام دهد
بیت و مته با اشکال و اندازه های مختلف، از گرد تا شش ضلعی را ساپورت میکند
در دو مدل با سیم و بی سیم موجود می باشد
قابلیت تنظیم سرعت و گشتاور

معایب

گران تر از پیچ گوشتی های شارژی هستند
سنگین تر و حجیم تر از پیچ گوشتی های شارژی
مدل های سیم دار با توجه به طول سیم محدود می شوند
مدل‌هایی که با باتری کار می‌کنند، زمان اجرا محدودتری دارند

تفاوت دریل شارژی و پیچ گوشتی شارژی چیست؟

اکنون که در مورد پیچ گوشتی‌ها و دریل های شارژی صحبت کردیم، بیایید تفاوت آنها را بررسی کنیم تا ببینیم کدام برای شما مناسبتر است دریل شارژی یا پیچ گوشتی شارژی.

سرعت و گشتاور

تفاوت اصلی بین پیچ گوشتی برقی و دریل سرعت آنها و میزان گشتاور یا نیروی چرخشی هر کدام از این ابزار است. پیچ‌گوشتی‌های برقی ابزارهایی با گردش آهسته با گشتاور کم هستند، در حالی که دریلها سریع‌تر می‌چرخند و نیروی چرخشی قابل توجهی تولید می‌کنند.

قدرت موتور

تفاوت ولتاژ میزان ولتاژ میزان انرژی باتری را تعیین میکند که مستقیماً بر سرعت و نیروی پیچش ابزار تأثیر می گذارد. یک باتری ولتاژ پایین (پیچگوشتی) نسبت به باتری ولتاژ بالا که سریع‌تر می‌چرخد و گشتاور بیشتری دارد(دریل).

پیچ گوشتی های شارژی معمولا دارای ولتاژ باتری بین 4 تا 10 ولت هستند، در حالی که ولتاژ دریلها ها از 14 تا 24 ولت متغیر هستند.

کارایی

به پیچ گوشتی برقی میتوان به عنوان جایگزینی برای پیچ گوشتی دستی فکر کرد. برای کارهای سبک که نیاز به دقت یا ظرافت دارند، مانند مونتاژ مبلمان، آویز کردن پرده، و کنار هم قرار دادن قطعات کوچک و مونتاژکاری بسیار عالی است.

از سوی دیگر، دریلها قدرتمندتر هستند و برای کارهای سنگین‌تر مانند سوراخ‌های بزرگ یا بستن پیچ‌های بلند و بزرگ در مواد سخت مناسب‌تر هستند.

مهمترین تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی

یکی دیگر از تفاوت های پیچ گوشتی های برقی و دریل ها، چاک آنهاست که یک ابزار نگهدارنده بیت یا مته است. پیچ گوشتی‌های برقی دارای یک سری ثابت هستند که فقط بیت ها و سریهای با تنه شش‌ضلعی 1/4 اینچی را می‌پذیرد، در حالی که دریل های شارژی دارای یک چاک با فک‌های قابل تنظیم (سه نظام) هستند که می‌تواند بیت ها و مته های شش ضلعی یا گرد را بگیرد.

اندازه و وزن

واضح ترین تفاوتی که بین دریل و پیچ گوشتی برقی مشاهده می کنید اندازه آنهاست. پیچ گوشتی‌های برقی معمولاً بسیار کوچک‌تر، سبک‌تر و خوشدست تر از دریلها هستند و استفاده از آن‌ها را در نقاط محدود و دور از دسترس یا برای مدت طولانی راحت‌تر می‌کند.

دریل ها بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند و مانور دادن در نقاط تنگ را دشوار می‌کند. بعلاوه، اندازه و وزن آنها ممکن است برای افرادی که مشکلاتی مربوط به ضعف جسمانی دارند، یک نقطه ضعف باشد.

قیمت

یکی از موارد تعیین کننده انتخاب دریل شارژی یا پیچ گوشتی شارژی، قیمت است. پیچ گوشتی‌های برقی معمولاً نسبت به دریل‌ها تا ۵۰ درصد ارزان‌تر هستند، در حالی که قیمت دریها بسته به نوع و کیفیت ابزار تا دو برابر و حتی بیشتر از پیچگوشتیهای شارژی است.

تطبیق پذیری

وقتی صحبت از تطبیق پذیری به میان می آید، دریل ها برنده آشکار هستند. آنها نه تنها بیت‌های گرد و شش گوش را می‌پذیرند، بلکه می‌توانند سوراخ‌هایی با اندازه‌های مختلف ایجاد کنند و بست‌ها را درایو کنند. به علاوه، آنها با لوازم جانبی دیگر، مانند برس های شستشو، درایورهای سوکت و غیره سازگار هستند.

از سویی یک پیچ گوشتی شارژی می تواند یک مکمل عالی برای جعبه ابزار شما باشد. با این حال، آنها فقط بیت های شش گوش را می پذیرند و در درجه اول برای باز و بسته کردن پیچ ها استفاده می شوند.

پیچ گوشتی شارژی بخرم یا دریل شارژی؟

هنگام انتخاب دریل شارژی یا پیچ گوشتی شارژی، باید ابتدا بودجه خود، پروژه هایی که قصد انجام آن را دارید و اینکه هر چند وقت یکبار قصد استفاده از این ابزار را دارید را در نظر بگیرید.

اگر به ابزاری نیاز دارید که در فضاهای کوچک جا شود یا کارهای سبک خانگی را انجام دهد، یک پیچ گوشتی برقی را توصیه می کنیم. مقرون به صرفه است، استفاده از آن آسان است و به راحتی می تواند کارهای کوچک را انجام دهد.

از سوی دیگر، اگر می‌خواهید پروژه‌های بزرگ‌تری مانند ایجاد سوراخ‌های بزرگ یا بستن پیچ‌ها بلند روی مواد سخت انجام دهید، دریل های شارژی ابزاری است که می‌توانید روی آن حساب کنید. این ابزار قوی تر است و تطبیق پذیری بیشتری نسبت به پیچ گوشتی برقی ارائه می دهد. به‌علاوه، می‌توانید آن را با لوازم جانبی مانند الحاقی های زاویه راست، شفت‌های محرک انعطاف‌پذیر و موارد دیگر استفاده کنید.

در پایان، پیچ گوشتی های برقی برای کارهای سبک عالی هستند، در حالی که مته ها برای کارهای سنگین تر مناسب تر هستند. بنابراین، نوع پروژه ای را که اغلب انجام می دهید در نظر بگیرید و بهترین ابزار را برای کار انتخاب کنید.

سوالات متداول

آیا پیچ گوشتی برقی همان مته است؟
نه، پیچ گوشتی های برقی و مته ها یکسان نیستند. پیچ گوشتی های برقی کوچکتر و سبک تر از مته ها هستند و معمولاً فقط برای حرکت دادن پیچ ها استفاده می شوند. مته‌ها بزرگ‌تر، سنگین‌تر و قوی‌تر هستند، بنابراین برای سوراخ کردن سوراخ‌ها یا کشیدن پیچ‌های بزرگ مناسب‌تر هستند.

دریل شارژی یا پیچ گوشتی شارژی؟ کدام بهتر است؟
ابزار بهتر؟ پیچ گوشتی یا دریل شارژی به کار شما و میزان استفاده شما بستگی دارد. پیچ گوشتی های برقی برای کارهای سبک مانند مونتاژ اثاثیه فروشگاهی یا مونتاژ قطعات الکترونیکی و کامپیوتری و همچنین کارهای سبک خانگی مناسب هستند، در حالی که دریل ها برای کارهای سنگین تر مانند سوراخ کردن سطوح سخت و بستن پیچ ها به چوب بهتر هستند.

پیچ گوشتی ها و دریل های برقی ابزار مفیدی هستند، اما نمیتوان از یکی به جای آن یکی استفاده کرد. هنگام تصمیم گیری بین آنها، بودجه خود، نوع کاری که میخواهید انجام دهید و اینکه چند وقت یکبار قصد دارید از آن استفاده کنید را در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *