مقاله پمپ آب

نحوه انتخاب پمپ آب براساس توان

نحوه انتخاب پمپ آب خانگی

انواع پمپ آب برای افزایش سطح فشار مناسب تا‌مین آب شرب خانگی و یا گردش آب در تاسیسات ساختمانی و حتی مکش آب از چاه و مخازن طراحی ‌می‌شوند. اما برای اطلاع از نحوه انتخاب پمپ آب میبایست با نحوه کار این محصول پرفروش آشنا شویم؛ همه پمپ آب‌ها وظیفه دارند تا آب مورد نیاز فضاهای ساختمانی، صنعتی و باغبانی را با دبی و فشار مناسب تا‌مین نمایند. برای این منظور باید از سطح توان کافی برخوردار باشند. انواع پمپ آب در توان‌های گوناگون مناسب فضاهای ساختمانی و باغبانی و… طراحی شده است.

تشریح کامل پمپ آب و نحوه کار آن بحثی مفصل است که آگاهی از آن کمک شایانی در جهت انتخابتان خواهد کرد؛ در این خصوص مقاله جامع پمپ آب چیست در دسترس شما عزیزان میباشد.

انتخاب پمپ بر اساس توان – اسب بخار

توجه به توان موتورِ یک پمپ آب، از مهمترین نکات در نحوه انتخاب پمپ آب خانگی و باغبانی است. هر دستگاه پمپ آب از بخش موتوری برای راه اندازی پمپ مکانیکی خود استفاده ‌می‌کند. انواع پمپ آب در مدل‌های سانتریفیوژی، حجمی،‌ مخزن انبساط، جتی، شناور، محیطی و… طراحی شد‌ه‌اند. هر یک از این پمپ‌‌ها، الگوی کارکردی متفاوت دارند. اما در همگی آنها از طراحی پروانه‌های دوار مکانیکی برای مکش و پمپاژ آب استفاده ‌می‌شود. پروانه‌هایی که برای کار کردن نیاز به حضور یک موتور الکتریکی (دینام) با قدرت (توان: به واحد اسب بخار) دارند.

انواع موتورِ پمپ های آب:

  1. الکتریکی: انواع پمپ های خانگی که با برق کار میکنند.
  2. سوختی

موتور های سوختی نیز به چهار دسته کلی تقسیم میشوند.

  • بنزینی
  • گازی
  • گازوییلی
  • نفت و بنزینی

توجه به توان موتوری، سمت و سوی انتخاب پمپ مناسب خانگی و باغبانی را حرفه‌ای تر ‌می‌نماید. انواع پمپ آب های برقی، در توان‌های نیم اسب، ۱ اسب، ۱.۵ اسب و…  طراحی ‌می‌شوند. معمولاً پمپ آب نیم اسب تا مدل‌های 3 اسب بخار در دسته کاربری خانگی و ساختمانی قرار دارند. اما برای پوشش فعالیت‌های باغبانی و صنعتی از پمپ آب‌های قدرتمندتری (با ولتاژ ۳ فاز) نیز استفاده ‌می‌شود.

در خصوص پمپ های سوختی نیز که با نام موتور پمپ های بنزینی یا دیزل شناخته میشوند، این واحد اندازه گیری توان، صدق میکند و تنها تفاوت بین الکترو پمپ ها و موتور پمپ ها این است که در پمپ های برقی (الکترو پمپ های خانگی) اسب بخار، واحد توان الکتریکی است و در موتور پمپ ها این واحد برای تعیین قدرت مکانیکی استفاده میشود که در کل قدرت موتور را نشان میدهد. به طور مثال: نیرویی که یک موتور برقی (دینام) ۳ اسب تولید میکند برابر است با نیرویی که یک موتور دیزلی ۳ اسب تولید میکند؛ تنها تفاوت در انرژی مصرفی دو موتور میباشد؛ یکی برق و دیگری گازوییل.

اسب بخار واحد اندازه گیری توان:

در این مقاله قصد داریم تا به نحوه انتخاب پمپ آب از منظر توان الکتریکی با واحد اسب بخار بپردازیم. به هر صورت برای هر فضای ساختمانی، صنعتی و یا باغبانی نیاز به انواع پمپ آب دارید؛ اطلاع از توان الکتریکی یک پمپ آب انتخاب شما را به مراتب ساده تر خواهد کرد. سایت انجیکا مجری تخصصی فروش انواع پمپ آب خانگی و صنعتی در سراسر کشور است. نحوه انتخاب پمپ آب به شکل درست و اصولی از اولویت های این گروه ‌صنعتی برای مصرف کنندگان می‌باشد. پس از مطالعه این مقاله نگرش فنی مناسبی از الگوی طراحی توان در انواع پمپ آب خواهید داشت. اما در صورت نیاز برای کسب مشاوره‌های بیشتر ‌می‌توانید از اطلاعات تخصصی کارشناسان انجیکا نیز استفاده نمایید.

توان الکتریکی و نحوه انتخاب پمپ آب؟

همانطور که اشاره شد، هر دستگاه پمپ آب از کنار هم قرار گرفتن موتور و پمپ ساخته شده است. پمپ ‌می‌تواند از انواع مدل‌های سانتریفیوژی، جتی، بشقابی، محیطی و… باشد. اما در نهایت از المان مکانیکی با عنوان پروانه برای جابجایی آب استفاده ‌می‌کند. الگوی طراحی پروانه انواع پمپ آب متفاوت است. اما همگی آنها حول محور خود با سرعت بالا ‌می‌چرخند. لذا برای تامین نیروی مورد نیاز و رسیدن به سرعت معین، نیاز به طراحی بخش موتوری دارند. برای این منظور از انواع موتور‌های الکتریکی و یا بنزینی و حتی دیزلی برای تا‌مین توان چرخش پروانه پمپ آب‌ها استفاده ‌می‌کنند.

هر اندازه پروانه پمپ و محفظه جابجایی آب بزرگتر باشد، ظرفیت انتقال آب در پمپ نیز بالاتر میرود. اما قاعدتاً برای کار با پمپ‌های بزرگتر باید از موتور‌هایی که توان بالاتری دارند، استفاده کنیم. به این ترتیب با مهمترین ویژگی هر پمپ آب یعنی مقدار توان موتوری آن مواجه هستیم. انواع پمپ آب خانگی را براساس توان موتوری در چهار گروه اصلی دسته بندی ‌می‌کنند.

  • پمپ آب نیم اسب
  • پمپ آب ۱ اسب
  • پمپ آب ۱.۵اسب
  • پمپ آب ۲ اسب

این چهار گروه پمپ آب در توان های ۰.۵ الی ۲ اسب بخار کاملا مناسب فعالیت‌های خانگی و ساختمانی هستند و از آنها ‌می‌‌توانیم در تجهیز ساختمان‌های ۱ الی ۴ و شاید ۵ طبقه استفاده کنیم. البته برای هر توان، مدل‌های متنوعی از انواع پمپ آب مناسب استفاده خانگی طراحی شده است. قاعدتاً توجه به توان، اصلی‌ترین فاکتور در نحوه انتخاب پمپ آب است. لذا لازم است تا این توان‌ها را با نگاه تخصصی‌تری بررسی کنیم.

انواع پمپ آب نیم اسب

پمپ آب نیم اسب کوچکترین توان استاندارد در پمپ آب خانگی است. این پمپ‌ها توان کمی‌ دارند. لذا مقدار دبی (آبدهی) آنها کم است. در عین حال با هد (ارتفاع آبرسانی) کوتاه مناسب ساختمان‌های چند طبقه نیستند. عموما از انواع پمپ آب نیم اسب در خانه‌های ویلایی با متراژ کمتر از ۱۵۰ متر مربع و یا خانه‌های دو طبقه با واحد‌هایی با مساحت کمتر از ۱۰۰ متر استفاده ‌می‌شود. البته از انواع پمپ آب نیم اسب ‌می‌‌توانید در ساختمان‌های چند طبقه نیز استفاده کنید. اما لازم است تا برای هر واحد، پمپ آب خانگی نیم اسب جداگانه‌ای نصب کنید که قاعدتاً اصلاً ایده تخصصی و به صرفه‌ای نیست.

انواع پمپ آب نیم اسب در مدل‌‌های پمپ آب محیطی، بشقابی، کفکش‌ها و یا همراه مخزن انبساط طراحی ‌می‌شوند. برخی نمونه‌ها از پمپ آب‌های کلید اتوماتیک نیز با سطح توان ۰.۵ اسب در بازار به فروش ‌می‌رسند.

ایتالیا سرآمد پمپ آب نیم اسب:

کشور ایتالیا دست توانمندی در طراحی پمپ آب‌های کوچک مخصوص فعالیت‌های سبک خانگی دارند. بهترین‌‌ پمپ‌های نیم اسب بازار، محصول برند‌های ایتالیایی مانند: پنتاکس، لوارا، کالپدا، پدرولا، و یا ابارا (ژاپن) هستند اما در حال حاضر به دلیل محدودیت واردات، در بازار محدود هستند و قیمت بالایی دارند.

پمپ آب نیم اسب برند لئو نیز از دیگر سری پمپ آب‌های مطرح بازار است. لئو یک برند چینی است و هرچند قیمتی بالاتر از سایر برندهای چینی دارد اما با رقبای ایتالیایی رقابت پایاپای میکند. پمپ آب نیم اسب لئو از کیفیت ساخت خوبی برخوردار است. در عین حال کارایی و راندمان مطلوبی دارد. برندهای چینی دیگری نیز در بازار پمپ آب پرفروش و محبوبند که در این جمع میتوان به برندهایی مانند: آکوا، دلتا، هاچاسو (ویکتوری)، ایکار، ایمر و… اشاره کرد.

در نتیجه نحوه انتخاب پمپ آب نیم اسب کمی پیچیده تر است چرا که این توان یکی از پر تنوع ترین پمپ های بازار به لحاظ برند و اشخاص وارد کننده است. انواع پمپ نیم اسب، کاملا مناسب حضور در خانه‌های کوچک یا ویلایی طراحی شده است. لذا تهیه این نوع پمپ، یک جریان و فشار آب مطمئن برای خانه‌های ویلایی، در شرایطی کاملا اقتصادی تأ‌مین ‌می‌‌نماید.

انواع پمپ آب ۱ اسب

پمپ آب خانگی ۱ اسب پرکاربردترین پمپ آب مناسب مصارف ساختمانی برای تا‌مین نیاز‌های مسکونی، اداری، فروشگاهی و خدماتی است. از انواع پمپ آب ۱ اسب برای تامین آب مورد نیاز ساختمان‌‌های 3 الی 4 طبقه استفاده ‌می‌‌کنند. از آنجا که عموم ساختمان‌های سطح شهرها در تعداد ۳ الی ۴ طبقه ساخته ‌می‌شوند، کارایی موتور پمپ‌های ۱ اسب کاملاً نمایان است. پیشنهاد میشود برای اطمینان از نحوه انتخاب پمپ آب 1 اسب، تا انتهای مقاله همراه ما باشید و همچنین در صورت نیاز میتوانید با کارشناسان فنی سایت انجیکا تماس بگیرید تا در میان انبوهی از مارکهای پمپ 1 اسب، بهترینها را به شما معرفی کنند.

با سطح توان ۱ اسب بخار این پمپ‌ها به راحتی ‌می‌توان فشار ۲۰ متر ستون آب را در طبقه ۳ و حتی ۴ ساختمان داشته باشیم. البته مقدار آبدهی این پمپ‌ها مناسب ساختمان‌ها با تعداد واحد‌های زیاد نیست. اما قطعاً از بهترین توان برای تجهیز ساختمان‌های کم واحد ۳ الی ۴ طبقه میباشد.

انواع پمپ آب خانگی ۱ اسب بخار را در مدل‌های جتی، بشقابی، دو پروانه و یا محیطی طراحی ‌می‌کنند. تما‌می‌ این مدل‌ها از قابلیت مناسب تا‌مین فشار آب با سطح دبی کافی در ساختمان‌های کوچک آپارتمانی برخوردار هستند. در عین حال استفاده از پمپ آب‌ها با مخزن انبساط نیز در تجهیز چنین ساختمان‌هایی متداول است.

پمپ آب ۱ اسب پنتاکس

پنتاکس از بهترین برند‌های سطح بازار داخلی است که سری پمپ‌های توانمند ۱ اسب بخار را تولید ‌می‌کند. در نحوه انتخاب پمپ آب، این پنتاکس است که سرآمد بازار است. پمپ ۱ اسب بخار محصول پنتاکس با طراحی بدنه چدنی ساخته شده است و قادر است تا مقدار هد ۶۰ متری (مدل جتی) را پوشش دهد. از طرفی پمپ‌های پنتاکس به کارکرد کم‌صدا شناخته ‌می‌‌شوند.

پمپ آب ۱ اسب ابارا

ابارا (آبارا) دیگر برند مطرح بازار است که پمپ آب ۱ اسب بخار توانمندی را طراحی کرده است. پمپ ۱ اسب بخار این برند در نمونه‌های جتی و بشقابی با طراحی بدنه کربن استیل عرضه ‌می‌‌شود. کمپانی لئو نیز پمپ توانمند ۱ اسب بخار خود را با استفاده از بدنه چدنی و پروانه برنجی طراحی کرده است که در کل کیفیت ساخت بالایی دارد. پمپ آب خانگی ۱ اسب بخار لئو در مقایسه با برندهای مشابه چینی، کیفیت ساخت مطلوب و طول عمر بالایی دارد.

مهم: در حال حاضر با توجه به محدودیت های واردات (در سال ۱۴۰۱) خرید پمپ آب با مارک پنتاکس توصیه نمیشود، چرا که این برند دیگر وارد کشور ما نمیشود و تنها تعداد محدودی پمپ آب پنتاکس در بازار موجود است که با قیمتهای کاذب به فروش میرسند از طرفی نمونه های پمپ پنتاکس تقلبی نیز در انواع مدلها وجود دارند که نحوه انتخاب پمپ آب و ریسک خرید، برای این مارک محبوب را بالاتر میبرد.

در نگاه کلی انواع پمپ آب ۱ اسب بخار کاملا مناسب ساختمان‌های کوچک آپارتمانی طراحی شده‌اند. در عین حال همگی آنها خوش قیمت هستند و به راحتی ‌می‌‌توانند نیاز تا‌مین آب شرب ساختمان‌های متوسط و نه چندان بلند شهری را تا‌مین نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *