مقاله پمپ آب

انواع پمپ آب خانگی

راهنمای خرید انواع پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی چیست؟ و چگونه انتخاب می شود؟

تأمین آب برای هر خانه الزامی است. بدون حضور آب با کیفیت شرب مناسب نمی‌توانیم فضای خانگی آسوده داشته باشیم. در این سال‌ها توسعه آب شهری قابل ‌توجه بوده ‌است. اما در بسیاری از مناطق شهری نمی‌توانیم به فشار آب داخل لوله‌ها اکتفا کنیم. در عین ‌حال برای تأمین آب در مناطق دورافتاده باید راه‌حل‌های بهتری داشته باشیم. انواع پمپ آب خانگی برای این منظور طراحی شده‌اند تا در فضاهای شهری و روستایی برای تأمین مطمئن آب شرب خانگی فعالیت کنند. در ادامه قصد دارید با آشنایی با انواع پمپ آب خانگی یک دید جامع بعنوان راهنمای خرید پمپ آب خانگی فراهم کنیم.

پمپ آب خانگی چیست؟ و چگونه انتخاب می شود؟

پمپ آب خانگی عبارت است از یک پوسته و پروانه (پمپ) که به یک موتور الکتریکی (دینام) کوپله (وصل) شده ‌است؛ الکتروپمپ آب خانگی برای افزایش فشار آب در فضاهای خانگی و ساختمانی استفاده می‌شود. ساختمان‌های مدرن شهری همگی رو به آسمان در طبقات بلند ساخته می‌شوند. ارتفاع زیاد ساختمان‌ها چالش‌های خاص خودش را دارد. رساندن آب تا بالاترین طبقات در حد فشار استاندارد که 5 متر ستون آب از کف تمام شده طبقه است، ماجرای ساده‌ای نیست. فشار آب شهری در بسیاری از نقاط افت شدیدی دارد. قاعدتاً نمی‌توانیم مقدار فشار آب طبقات بالای ساختمان را با استفاده از تأمین آب شهری تهیه کنیم.

انواع پمپ آب خانگی یکی از 5 دسته بندی اصلی صنعت پمپسازی میباشد اگر قصد خرید پمپ آب در مصارف مختلف خانگی، باغبانی و یا کشاورزی را دارید و میخواهید یک دید جامع از تمام دسته بندیها و انواع پمپ آب در حوزه های مختلف داشته باشید مقاله انواع پمپ آب بهترین مرجع برای آگاهی شما در این زمینه میباشد.

نصب پمپ آب خانگی برای بسیاری از ساختمان‌های ویلایی و آپارتمانی در فضاهای شهری الزامی است. اما برای هر فضای خانگی از چه نوع پمپ آب آپارتمانی استفاده کنیم؟ آیا از هر نوع پمپ خانگی می‌توانیم در هر فضای ساختمانی شهری و روستایی با هر تعداد طبقات و یا متراژ بنا استفاده کنیم؟ در غیر این صورت راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی چگونه است؟

در این مقاله قصد داریم تا دورنمایی کاملاً کاربردی از پمپ آب خانگی داشته باشیم تا با مطالعه آن بهتر و مفیدتر بتوانید مدل پمپ خانگی در توان آب‌دهی مناسب را تهیه کنید. انتخاب پمپ مناسب بزرگترین چالش شما در بهره‌برداری از فضاهای خانگی است. اما با اندک دقت و کمی ظرافت در بررسی فنی انواع پمپ آب آپارتمانی به ‌راحتی می‌توانید مدل مناسب با قیمت مطلوب را تهیه نمایید.

برای انتخاب پمپ مناسب می‌توانید از خدمات فروش آنلاین سایت انجیکا استفاده کنید. در صورت لزوم کارشناسان انجیکا آماده هستند تا به شما برای بررسی فنی و قابلیت‌های کاربردی انواع پمپ کوچک خانگی تا نمونه‌های بزرگ برای فعالیت تخصصی مجتمع‌های مسکونی خدمات مشاوره‌ای لازم را ارائه نمایند.

الگوی انتخاب پمپ آب:

پمپ آب خانگی محصولی با برندهای متفاوت در انواع مختلف با ظرفیت آب‌دهی کاملاً گسترده طراحی و تولید می‌شوند. با اندک جستجو در سطح بازار لیست بلند بالایی از انواع پمپ کوچک خانگی تا نمونه‌های بزرگ برای آب‌رسانی فضاهای گسترده و تعداد واحدهای بالای ساختمانی مواجه می‌شوید. قاعدتاً شما برای تهیه یک پمپ دست‌ به‌ کار شده‌اید. لذا باید بتوانید از میان انبوه مدل‌ها، نمونه‌ی کارآمد را تهیه کنید. در این ‌میان باید از الگوی انتخاب پمپ مناسب خانگی اطلاع داشته باشید.

انتخاب پمپ آب با معیار دبی و فشار (head):

برای تعیین الگوی انتخاب پمپ از معیارهایی ساده اما کلیدی استفاده می‌کنند. مقدار متراژ واحد، تعداد شیرهای نصب شده در واحد، تعداد طبقات-واحدها و در کل ارتفاع ساختمان اصلی‌ترین معیارها هستند. در نهایت با دو فاکتور تأثیرگذار در انتخاب بهترین پمپ آب خانگی مواجه هستیم. این دو فاکتور مقدار دبی پمپ و هد یا فشار پمپ میباشد.

با در دست داشتن متراژ واحد، تعداد طبقات و تعداد شیرها با استناد به جداول استاندارد می‌توانیم مقدار دبی و هد مورد نیاز پمپ آب خانگی را محاسبه کنیم. با داشتن اطلاعات دبی و هد پمپ می‌توانیم از انواع پمپ آب آپارتمانی، مناسب‌ترین آنها با توان کافی را انتخاب نماییم. البته قبل ‌از هر چیز باید دورنمای فنی و اطلاعات کافی از انواع پمپ آب خانگی داشته باشید.

انتخاب پمپ آب با معیار اسب یا کیلووات:

اگر چه پمپ آب خانگی را با مشخصه توان معرفی می‌کنند؛ حتما شنیده اید که به طور مثال پمپ ۲ اسب برای شما مناسب است، اما توان معیاری در قدرت کاربردی پمپ است. در نهایت باید بررسی کنید که پمپ آب خانگی از توان ارائه ‌شده برای چه نوع آب‌رسانی استفاده می‌کند؟

دبی پمپ معرف مقدار آب‌دهی آن است. این معیار نشان‌ دهنده آن است که پمپ آب خانگی در مدت زمان یک ساعت چه مقدار آب را پمپاژ می‌کند. در ادامه معیار هد پمپ حضور دارد که معرف قابلیت ارتفاع آب‌رسانی است. عدد هد پمپ حداکثر ارتفاع پمپاژ آب توسط پمپ آب خانگی است. اگر چه توان موتور پمپ مشخصه فنی بسیار مهمی است؛ اما مهم‌تر آن است که بررسی کنید تا این توان برای چه مقدار دبی و چه مقدار هد پمپ طراحی ‌شده است.

انواع پمپ آب خانگی

الگوی طراحی و ساخت پمپ آب بی صدا خانگی متنوع است. اگر بخواهید فنی‌تر نگاه کنید، پمپ های خانگی سری پمپ‌های صنعتی هستند که با ظرافت و قابلیت‌های بهتر و تخصصی محیط خانه طراحی ‌شده‌اند. لذا تماماً از الگوهای متداول در طراحی پمپ‌های صنعتی برای ساختن سری پمپ های کوچکتر خانگی استفاده می‌شود. انواع پمپ آب خانگی از منظر تکنولوژی ساخت تفاوت‌هایی دارند. در یک دسته‌بندی کلی این پمپ‌ها به‌ قرار زیر هستند.

  • پمپ آب سانتریفیوژی
  • پمپ آب بشقابی
  • پمپ آب جتی
  • پمپ آب با مخزن انبساط تحت فشار
  • پمپ آب با کلید اتوماتیک
  • بوستر پمپ خانگی
  • کف‌کش ها
  • پمپ آب شناور
  • لجن‌کش

در این دسته‌بندی با انواع پمپ آب خانگی که هر کدام روش کار متفاوتی دارند، مواجه هستیم. اما در یک نگاه کلی‌تر انواع پمپ آب بی صدا خانگی در دو گروه بزرگ قرار می‌گیرند.

  • پمپ آب‌هایی که برای افزایش فشار آب در لوله‌های شهری طراحی ‌شده‌اند. پمپ آب با مخزن انبساط و یا بوستر پمپ از این نمونه‌ها هستند.
  • پمپ آب‌هایی که برای تأمین آب از چاه، کانال و یا استخرها طراحی ‌شده‌اند. کف‌کش‌ها نمونه‌ی برجسته از چنین پمپ آب‌های خانگی می‌باشند.

در الگوی کار دیگر می‌توانیم انواع پمپ آب خانگی را براساس نوع فعالیت در فضاهای ساختمانی دسته‌بندی کنیم. به ‌این ‌ترتیب داریم:

  • انواع پمپ آب خانگی برای افزایش فشار و تأمین آب شرب
  • انواع پمپ آب برای گردش آب گرم در فضای ساختمانی

شاید این مقدار دسته‌بندی‌ها اندکی گیج‌کننده باشد. به ‌هر حال حالا با انواع پمپ آب خانگی در روش‌های مختلف تأمین آب و کاربردهای گسترده و گوناگون مواجه هستیم. لذا بهتر است تا به توضیحی مختصر از هر کدام مدل پمپ خانگی بپردازیم. قاعدتاً با شناخت فنی عینی بهتر می‌توانیم در باب الگوی کاربردی هر نوع پمپ خانگی تصمیم‌گیری کنیم.

پمپ آب سانتریفیوژی

پمپ‌های سانتریفیوژی در طراحی‌های گوناگون وجود دارند که همگی آنها از بهترین پمپ آب‌های خانگی مناسب رساندن آب تا طبقات بالای آپارتمانی هستند. ارتفاع هد تمامی این پمپ آب‌ها زیاد است. اما در کل برای تأمین دبی زیاد مناسب فعالیت‌های بزرگ در مجتمع‌های مسکونی نیستند.

در طراحی پمپ آب سانتریفیوژی از پروانه دوار در داخل قابی حلزونی شکل استفاده ‌شده است. این پمپ‌ها با ایجاد اختلاف فشار و خلق خلأ باعث مکش آب می‌شوند. در کل از نمونه پمپ آب‌های جابجایی نامثبت هستند که می‌توانند انرژی جنبشی بسیار بالایی در آب برای رسیدن به ارتفاع بالای طبقات ساختمان ایجاد کنند. پمپ سانتریفیوژی در اصل یک نمونه پمپ آب صنعتی است. بیش ‌از 90 درصد پمپ آب‌های فضاهای صنعتی از همین مدل‌های سانتریفیوژی هستند. البته حالا در قامت بهترین پمپ آب خانگی با قابلیت هد زیاد استفاده می‌شوند.

مزایای پمپ آب خانگی سانتریفیوژی

  • قابلیت آب‌دهی متوسط مناسب فضاهای نه ‌چندان بزرگ خانگی
  • توانایی هد بالا مناسب ساختمان‌های آپارتمانی
  • طراحی ساده
  • تعمیرات و نگهداری ساده
  • قیمت مناسب

پمپ آب خانگی با مخزن انبساط تحت فشار

متداول‌ترین نوع پمپ خانگی است که در سطح ساختمان‌های کوچک شهری کاربردی گسترده دارند، پمپ‌های سانترفیوژ یا گریز از مرکز هستند؛ این پمپ های خانگی به همراه منابع تحت فشار نصب میشوند و به ‌خاطر نوع عملکردی که دارند، مورد توجه فضاهای خانگی هستند. زیرا به شکل دائمی در هر بار باز کردن شیر آب خانه کار نمی‌کنند؛ بلکه در صورت افت فشار آب در مخزن انبساط فعال می‌شوند. این پمپ‌ها دارای مخزن تقریباً حجیمی هستند که در داخل آن از یک دیافراگم بزرگ برای جداسازی دو بخش مخزن استفاده شده ‌است. این دیافراگم مقدار انعطاف بالایی دارد و دو بخش داخلی مخزن را کاملاً از یکدیگر مجزا کرده ‌است.

وقتی پمپ آب خانگی کار می‌کند، دیافراگم تحت فشار آب مخزن انبساط پیدا می‌کند. این انبساط تا زمان تأمین فشار آب تنظیم شده ادامه پیدا می‌کند. در این مرحله پمپ خاموش است و مقدار فشار آب داخل خانه از طریق منبع آب تحت فشار صفحه دیافراگمی تأمین می‌شود. پمپ خانگی با مخزن انبساط تحت فشار می‌تواند فشار آب ثابتی را ایجاد نماید. در عین ‌حال ظرفیت آب‌دهی مناسب برای پوشش خانه‌های یک طبقه تا ساختمان‌های کوچک آپارتمانی را دارد. از آنجا که فعالیت آن هرازگاهی است، گاهاً در جمع انواع پمپ آب بی صدا خانگی جای می‌گیرد.

مزایای پمپ آب خانگی با مخزن انبساط تحت فشار

  • مصرف برق کم
  • استهلاک کم موتور
  • قابلیت ایجاد فشار آب یکنواخت
  • عملکرد بی صدا بی صدا تا زمانی ‌که فشار آب داخل مخزن افت پیدا نکرده باشد

پمپ آب بشقابی

پمپ‌های بشقابی از سری پمپ خانگی‌های متداول هستند که کاملاً مناسب پمپاژ سیالات با چگالی کم مانند آب شرب خانگی طراحی ‌شده‌اند. این پمپ‌ها دارای پروانه‌ای با فضاهای خالی هستند که اصلاً مناسب جابجایی سیالاتی که چگالی زیادی دارند، نیست. اما به ‌راحتی قادر است تا سیالات مانند آب را جابجا کند.

اگر اندکی حس نوستالژیک داشته باشید و مقداری در چگونگی کارکرد آسیاب‌های آبی قدیمی کنجکاوی کرده باشید، قاعدتاً از الگوی طراحی چرخ آب آن آسیاب‌ها اطلاع دارید. پروانه پمپ آب جتی کاملاً شبیه به همان چرخ آب آسیاب‌های قدیمی طراحی می‌شود. این پروانه‌ها دارای دو عدد صفحه هستند که در موازات هم قرار می‌گیرند. پره‌های زاویه دار در میان این صفحات نصب شده‌ است. وقتی پروانه شروع به چرخش می‌کند، آب در داخل پره‌های نصب شده در میان صفحات پمپاژ خواهد شد.

مزایای پمپ آب خانگی بشقابی

  • عملکردی کم‌صدا دارند. از بهترین پمپ کوچک بی صدا خانگی هستند.
  • قابلیت تولید هد بالایی دارند و می‌توانند آب را تا ارتفاع بلند ساختمان‌ها پمپاژ کنند.
  • الگوی طراحی ساده و روش تعمیر و عیب‌یابی آسانی دارند.
  • از ارزان‌ قیمت‌ترین پمپ آب‌های خانگی هستند.
  • توان مصرفی آنها کم است. لذا شرایط استفاده از آنها اقتصادی و مقرون ‌به ‌صرفه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *