مقاله پمپ آب

مقاله جامع انواع پمپ آب

تصویر مقاله انواع پمپ آب

تا زمانی‌ که از فشار آب مناسب تأسیسات شهری برخوردار هستید، هرگز به فکر خرید و نصب پمپ آب نمی‌افتید. اما وقتی آب شهری فشار کافی نداشته باشد و یا در خانه‌ای روستایی زندگی کنید و یا به هر دلیلی نیاز به تأمین آب داشته باشید، نصب انواع پمپ آب را جدی می‌گیرید.

در چنین شرایطی به تأمین مناسب آب می‌اندیشید. چرا که باید آب خانه و کارخانه و حتی فضای مزرعه در دبی کافی با سطح فشار مناسب تأمین شود. این ‌همه ما را مجاب می‌کند تا درک فنی کاملی از انواع پمپ آب چه انواع مدل‌های خانگی، صنعتی، باغبانی و یا انواع کفکشهای کشاورزی داشته باشیم.

پمپ آب چیست؟

انواع پمپ آب دستگاهی است که وظیفه اصلی آن افزایش فشار آب به منظور انتقال آب یا مایع از مکانی به مکان دیگر است.

پمپ های آب را می توان با برق، گاز، گازوئیل و در مکان های دورافتاده حتی با استفاده از انرژی خورشیدی تامین کرد.

در انواع پمپ خانگی از طراحی سانترفیوژ استفاده شده است؛ پمپهای سانترفیوژ یا گریز از مرکز در مواقعی که نیاز به جابجایی مایعات رقیق دارند به خوبی کار می کنند. در نتیجه، عملاً انواع مایعات، حتی آنهایی که ویسکوزیته پایینی دارند، می توانند با پمپ های گریز از مرکز پمپاژ شوند.

اما در کشاورزی نیز از همین طراحی در ساخت پمپ های کشاورزی استفاده شده؛ انواع کفکش و لجن کشهای چاهی برای تامین آب مزارع و زمین های کشاورزی به روش گریز از مرکز کار میکنند.

پمپ های شناور، همانطور که از نامش پیداست، در سیال غوطه ور میشوند. آنها در چاه های عمیق مانند چاه های آب یا نفت و در کاربردهایی که موتور قادر است تحت فشار و دماهای بالا کار کند استفاده می شود. انواع پمپ شناور تعداد بیشتری طبقه و پروانه نسبت به کفکشها دارند و این باعث تولید فشار بیشتر و در نتیجه ارتفاع بیشتر جابه جایی آب میشود به همین دلیل برای چاههای عمیق و مناطقی که دسترسی به آبهای زیر زمینی در عمق بیشتری از سطح زمین قرار دارد، از انواع شناورها استفاده میشود.

انواع پمپ آب

انواع مختلفی از پمپ های آب وجود دارد، اما کارکرد اصلی یکسان است.

موتور، انرژی (سینتیکی یا چرخشی) را به انرژی هیدرودینامیکی برای جریان سیال تبدیل می کند.

در ابتدا، ذکر این نکته مهم است که دو دسته اصلی پمپ های آب وجود دارد که عبارتند از:

  1. پمپ های گریز از مرکز centrifugal pumps
  2. پمپ های جابجایی مثبت positive displacement pumps

در حالی که هر دوی این نوع پمپ ها برای جابجایی مداوم آب از یک نقطه به نقطه دیگر طراحی شده اند، نحوه انجام آنها با جزئیات بیشتر در زیر متفاوت است.

هدف اصلی هر پمپ آب انتقال آب یا یک مایع خاص از یک نقطه به نقطه دیگر است.

این شامل استخراج آب مانند حفاری ها، پس از سیل شدید، در کارخانه های فاضلاب یا از چاه ها می شود.

9 نوع پمپ آب و کاربرد آنها

پمپ های آب در محیط های مختلفی از جمله ساختمانی، کشاورزی، صنعتی و حتی مسکونی استفاده می شود.

کلی ترین تعریف پمپ آب را اینطور میتوان بیان کرد: در جایی که آب اضافی و زیاد وجود دارد و نیاز به تخلیه یا انتقال دارد، از پمپ آب برای انجام هر چه سریع‌تر فرآیند تخلیه استفاده می‌شود.

اما این وسیله پرکاربرد انواع مختلفی دارد و هر یک کاربرد و مصرف خاص خود را دارد.

در ادامه، به هر یک از انواع پمپ آب میپردازیم و ویژگی‌های مربوطه با جزئیات بیشتر، را دا اختیارتان میگذاریم.

  1. پمپ های جابجایی مثبت positive displacement pumps

پمپ های جابجایی مثبت با تحویل مقدار ثابتی آب از طریق انقباض مکانیکی و انبساط یک دیافراگم انعطاف پذیر کار می کنند.

در حالی که چنین پمپ هایی نسبتا کارآمد هستند، اما این اشکال وجود دارد که به فاصله بسیار کمی بین پمپ دوار و لبه بیرونی واحد نیاز دارند. بنابراین، چرخش ممکن است با سرعت کم انجام شود. در مواردی که سرعت های بالاتر ضروری است، ممکن است مایعات فرسایش یافته و در نتیجه بازده کلی پمپ را کاهش دهند.

پمپ های آب جابجایی مثبت معمولاً زیاد استفاده می شوند زیرا بسیار کارآمد هستند. این پمپ ها برای مایعاتی که ویسکوزیته بالایی دارند و ممکن است جامدات حساس وجود داشته باشند ایده آل هستند.

  1. پمپ های جابجایی چرخشی Rotary Displacement Pumps

پمپ های جابجایی چرخشی شامل پمپ های دنده ای gear pumps، پمپ های پیچشی screw pumps، پمپ های دیسک توخالی hollow disk pumps، پمپ های پره ای دوار rotary vane pumps و پمپ های ارتعاشی vibratory pumps می باشند.

همه اینها به طور قابل توجهی کارآمد هستند زیرا قادر به دستکاری سیالات با ویسکوز بسیار بالا هستند که معمولاً نرخ جریان بالاتری دارند.

چنین پمپ هایی بیشتر برای گردش روغن روان کننده در تجهیزات مکانیکی استفاده می شوند. آنها همچنین برای تامین فشار برای سیستم های عامل هیدرولیک استفاده می شوند.

  1. پمپ های دینامیک Dynamic Pumps

پمپ‌های دینامیک یا روتودینامیک، پمپ‌های سرعتی هستند که انرژی جنبشی را به سیال اضافه می‌کنند تا سرعت جریان آن را افزایش دهند.

در نتیجه، انرژی بالاتر به فشار تبدیل می‌شود تا زمانی که با نزدیک شدن به خط تخلیه، سرعت کاهش می‌یابد.

پمپ های دینامیک برای تامین آب، پمپاژ نفت خام و همچنین در صنایع غذایی استفاده می شوند. آنها همچنین معمولاً در صنایع شیمیایی و کاربردهای تجاری مختلف استفاده می شوند.

  1. پمپ های گریز از مرکز Centrifugal Pumps

یک پمپ آب گریز از مرکز از یک پروانه چرخان برای حرکت آب در داخل استفاده می کند. سپس جریان تخلیه را تحت فشار قرار می دهد.

پمپ های آب گریز از مرکز انواع مختلفی دارند، از جمله مدل های استاندارد و مدل های شناور.

گاهی اوقات این نوع پمپ ها برای جلوگیری از مشکلات گرمای بیش از حد که می تواند ناشی از جریان کم باشد، به مایع چرخشی جهت کاهش دمای پمپ نیاز دارند. همچنین مهم است که پمپ را با مایع پمپ شده پر کنید تا به درستی کار کند.

این پمپ ها در مواقعی که نیاز به جابجایی مایعات رقیق دارند به خوبی کار می کنند. در نتیجه، عملاً انواع مایعات، حتی آنهایی که ویسکوزیته پایینی دارند، می توانند با پمپ های گریز از مرکز پمپاژ شوند.

آنها همچنین نرخ جریان بسیار بالایی را ارائه می دهند.

پمپ های سانتریفیوژ در انواع کاربردهای سیستم آب به ویژه برای اهداف کشاورزی استفاده می شوند. چنین پمپ هایی معمولاً آب را از سد یا چاه منتقل می کنند، آن را به لوله ها برای ذخیره سازی یا استفاده از آن برای آبیاری هدایت می کنند. همچنین از این پمپ ها برای آبگیری و پمپاژ فاضلاب و کاربردهای مرتبط با ساخت و ساز استفاده می شود. همچنین برای پمپاژ منابع آب در ساختمان ها و برای پمپاژ آب از چاه های خانگی نیز استفاده می شوند.

اکثر پمپ های گریز از مرکز با سیستم های پنوماتیک نیز سازگار هستند.

  1. پمپ های سانتریفیوژ محوری و شعاعی

پمپ های سانتریفیوژ شعاعی جریان پمپ شده را تحت فشار قرار می دهند و آن را از طریق لوله های پایین دست به سمت خارج حرکت می دهند. پمپ های محوری با استفاده از نیروی بالابرنده ناشی از پره های پروانه، حرکت سیال را فراهم می کنند.

چنین پمپ هایی معمولاً در محیط های مختلف تجاری، صنعتی و خانگی استفاده می شوند. اینها شامل تامین آب در مناطق مسکونی، دفع فاضلاب، در تولید مواد شیمیایی، مواد غذایی و آشامیدنی و همچنین در عملیات صنعتی نفت و گاز است.

  1. پمپ های رفت و برگشتی Reciprocating Pumps

پمپ های رفت و برگشتی در دسته پمپ های جابجایی مثبت قرار می گیرند.

آنها دارای یک حفره در حال گسترش در سمت مکش، و یک حفره کاهشی در سمت تخلیه هستند. پمپ آب با پر کردن حفره و جابجایی سیال کار می کند. این روند به طور متناوب انجام می شود و با هر چرخه یک حجم ثابت از سیال جابه جا می شود.

پمپ های رفت و برگشتی معمولاً برای پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا مانند روغن ها، رزین ها و رنگ ها استفاده می شوند؛ آنها برای کاربردهایی که خروجی فشار بالا مورد نیاز است ایده آل هستند.

چنین پمپ هایی عموماً خود پراینگ هستند و از آنجایی که این مزیت را دارند که تحت تأثیر سطوح فشار قرار نگیرند، در کاربردهایی که منبع تغذیه نامنظم است ایده آل هستند.

  1. پمپ های شناور Submersible Pumps

پمپ های شناور، همانطور که از نام خود پیداست، در سیال غوطه ور میشوند.

آنها در چاه های عمیق مانند چاه های آب یا نفت و در کاربردهایی که موتور قادر است تحت فشار و دماهای بالا کار کند استفاده می شود.

  1. پمپ های پریستالتیک Peristaltic Pumps

پمپ پریستالتیک گاهی اوقات به عنوان پمپ شلنگی یا پمپ لوله نیز شناخته می شود. این نوع پمپ با اعمال اصول جابجایی مثبت کار می کند که به موجب آن سیال توسط غلتک های چرخان در لوله تامین می شود. سپس در یک لوله نرم فشرده می شود و با عبور غلتک از آن، منبسط شده و خلاء ایجاد می کند. این باعث می شود که مایع وارد شود. این غلتک ها به صورت مستقیم و یا توسط موتور می چرخند و در این گونه پمپ ها نیازی به شیر نیست. چنین پمپ هایی دارای مزایای خود پرایمینگ بودن و ایده آل بودن برای تنظیم جریان هستند. آنها نسبت به آلودگی با ذرات مقاوم هستند.

این نوع پمپ ها در مواردی که سیالات چسبناک و خورنده در حال کار هستند ایده آل هستند. این به این دلیل است که تنها قطعه ای از پمپ که با مایع در تماس است لوله است. این پمپ ها نسبتاً بدون تعمیر و نگهداری هستند.

  1. پمپ های دیافراگمی Diaphragm Pumps

پمپ دیافراگمی یا پمپ غشایی نوع دیگری از پمپ جابجایی مثبت است. دیافراگم یا از لاستیک، ترموپلاستیک یا تفلون ساخته شده است. این دیافراگم انعطاف پذیر است، بنابراین حجم محفظه پمپ می تواند در صورت نیاز افزایش یا کاهش یابد. مجموعه ای از شیرهای یکطرفه وجود دارد که جریان معکوس را مسدود می کند. حرکت الکترومکانیکی انجام می شود و سیستم دیافراگم را که یک سر آن برای هوا باز است خم می کند. یک یا چند دیافراگم آب بندی نشده برای پمپاژ روی هر دو سر استفاده می شود. هنگامی که حجم یک محفظه افزایش می یابد، فشار کاهش می یابد و در نتیجه سیال راه خود را در محفظه باز می کند سپس بالا می رود تا مایع خارج شود. این چرخه زمانی به پایان می رسد که دیافراگم به سمت بالا حرکت کند.

چنین پمپ هایی معمولاً زمانی استفاده می شوند که مواد شیمیایی مانند اسیدها، سفید کننده ها و مواد سوزاننده مورد استفاده باشند. همچنین برای جابجایی سیالات ساینده مانند بتن استفاده می شود. این پمپ ها معمولا در صنایع هواپیما و خودرو نیز یافت می شوند.

به چه نوع پمپ آب نیاز دارم؟

از آنجایی که انواع مختلفی از پمپ ها وجود دارد، ممکن است در مورد اینکه کدام یک را باید انتخاب کنید، کمی غافلگیر شوید.

فاکتورهایی وجود دارد که قبل از انتخاب باید آنها را در نظر بگیرید، از جمله:

  • نرخ جریان
  • اسب بخار
  • نوع موتور
  • سوخت مورد نیاز، به عنوان مثال برق، گازوئیل، گاز، هیدرولیک
  • جنس و متریالی که پمپ از آن ساخته شده است، همانطور که در مورد کاربردهای در معرض قرار گرفته است، مهم است که یک پمپ ساخته شده از مواد مقاوم در برابر آب و هوا انتخاب کنید.
  • ارتفاع یا هد و حداکثر توان پمپ برای اطمینان از اینکه برای کاربرد خاص کافی است.
  • مکان و اندازه عملیات و همچنین فاصله بین پمپ و محل تخلیه یا انتقال.

نتیجه

آگاهی از انواع پمپ های آب به شما این امکان را می دهد که مناسب ترین پمپ را برای نیاز خود انتخاب کنید. هر یک از پمپ های آب دارای مزایا و معایب مربوط به خود هستند، و حتما ملاحظات مهمی باید قبل از انتخاب در نظر گرفته شود. توصیه می شود با یک کارشناس حرفه ای پمپ مشورت کنید تا بر اساس آن راهنمایی شوید.

تحلیل جامع انواع پمپ آب از طراحی تا کاربرد:

انواع پمپ آب بسیار متنوع هستند. از الگوهای مختلفی در طراحی مهندسی شده این تجهیزات استفاده شده ‌است. در عین ‌حال هر یک از انواع پمپ آب در توان های گوناگون با قابلیت پمپاژ در سطوح دبی و هد پمپ متفاوت طراحی می‌شوند. البته شما برای محیط خانگی، فعالیت باغبانی، کشاورزی یا صنعتی خود تنها به یک یا دو عدد پمپ آب نیاز دارید. اما همین پمپ باید کاملاً مطابق با شرایط کاربری شما باشد. لذا توصیه می‌شود تا با انواع پمپ خانگی و باغبانی، صنعتی یا کشاورزی، آشنا شوید.

انجیکا سایت مرجع مشاوره و فروش مدلهای گوناگون پمپهای آب:

برای بررسی فنی و حتی اطلاع از قیمت انواع پمپ آب صنعتی و خانگی می‌توانید از خدمات سایت انجیکا استفاده کنید. انجیکا مجری اصلی و مستقیم عرضه انواع پمپ آب در بستر اینترنتی برای عرضه در سراسر کشور است. در صورت نیاز برای بررسی فنی و تحلیل قابلیت‌های کاربردی انواع پمپ می‌توانید از خدمات مشاوره تخصصی کارشناسان انجیکا استفاده کنید. با این ‌وجود اگر همچنان علاقه دارید تا درک فنی مناسب از انواع پمپ آب داشته باشید، در ادامه این مطلب همراه ما شوید.

انواع پمپ آب کدامند؟

انواع پمپ آب کشاورزی و خانگی را به روش‌های متفاوتی دسته‌بندی می‌کنند. قاعدتاً هر کدام از این دسته‌بندی‌ها الگوهای متفاوتی از سبک طراحی تا قابلیت‌های کاربردی انواع پمپ را نمایان می‌سازند. بر این اساس روش‌های متعدد دسته‌بندی پمپ آب به قرار زیر هستند.

  • انواع پمپ براساس الگوی طراحی:

در این روش نوع تکنولوژی ساخت و روش کار پمپ آب مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. به ‌این ‌ترتیب انواع پمپ آب در مدل‌های زیر دسته‌بندی می‌شوند.

  • پمپ آب سانتریفیوژی
  • پمپ آب خود مکش از نوع جتی
  • پمپ آب جتی
  • پمپ آب بشقابی
  • بوستر پمپ
  • کف‌کش
  • پمپ آب شناور
  • پمپ آب با مخزن انبساط
  • پمپ آب با کلید اتوماتیک
  • و…

در این دسته‌بندی با تنوع گسترده از انواع تکنولوژی ساخت پمپ آب مواجه هستیم که هر کدام قابلیت‌های تخصصی و کاربردی ویژه دارند. البته هر کدام از این پمپ‌ها در سایزهای گوناگون و برای دبی متنوع از پمپاژ آب آن‌هم در ارتفاع مکش تا هد متفاوتی طراحی می‌شوند.

  • انواع پمپ آب براساس مقدار توان دهی:

در یک دسته‌بندی دیگر انواع پمپ آب را براساس مقدار توان موتوری دسته‌بندی می‌کنند. به هر صورت در طراحی هر مدل پمپ آب خانگی تا نمونه‌های صنعتی و باغبانی از حضور موتورهای الکتریکی و گاهاً بنزینی برای تأمین توان پمپ استفاده می‌شود. قدرت موتور معیار قدرت پمپ آب و توان پمپاژ آب است. بر این اساس انواع پمپ آب را در مدل‌های زیر دسته‌بندی می‌کنند.

  • پمپ آب نیم اسب: مناسب تأمین آب خانه‌های ویلایی یک طبقه با متراژ کمتر از ۱۵۰ مترمربع
  • پمپ آب ۱ اسب: مناسب تأمین آب آپارتمان‌های سه‌ طبقه با تعداد حداکثر ۶ واحد ۷۵ متری و موارد مشابه
  • پمپ آب ۱.۵ اسب: مناسب تامین آب آپارتمان‌های سه ‌طبقه با تعداد حداکثر ۶ واحد 100 متری و موارد مشابه
  • پمپ آب ۲ اسب: مناسب تأمین آب آپارتمان‌های ۵ طبقه و کمتر با تعداد حداکثر ۱۴ واحد ۷۵ متری و موارد مشابه
  • پمپ آب ۳ اسب: مناسب تأمین آب آپارتمان‌های ۵ طبقه و کمتر با تعداد حداکثر ۱۴ واحد 100 متری و موارد مشابه

البته این مقدار توان دهی در ردیف انواع پمپ آب صنعتی و یا باغبانی توان بالا نیز قرار می‌گیرند. پمپ آب‌های بزرگتر از ۳ اسب بخار تماماً در دسته مدل‌های صنعتی بررسی می‌شوند. اما در صورت طراحی فضاهای ساختمانی الگوی استفاده از پمپ‌های موازی مطرح است که ساختارهای شبیه به بوستر پمپ دارند.

توان موتور الگوی مناسبی برای دسته‌بندی انواع پمپ آب است. اما معیار کامل و کافی از قابلیت‌های انواع پمپ نمی‌باشد. چرا که در طراحی هر پمپ آب کشاورزی و خانگی دو ویژگی کلیدی وجود دارد. دبی پمپ در مقابل هد پمپ مشخصه‌های فیزیکی برجسته‌ای هستند که برای تحلیل فنی هر پمپ آب مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. قاعدتاً پمپ‌ها دارای الگوهای طراحی متفاوت برای چگونگی پمپاژ آب در ایجاد دبی زیاد و یا هد بالا هستند. برخی پمپ‌ها آن‌قدر قدرتمند هستند که از هر دو معیار در شرایط بالایی برخوردار هستند. اما به ‌هر حال توان پمپ یا برای تأمین دبی زیاد کارایی دارد و یا برای هد بالا و رساندن پمپ تا ارتفاع زیاد استفاده ‌شده است.

  • انواع پمپ آب براساس کاربرد:

همه پمپ‌ها برای جابه‌جایی سیالات طراحی‌ شده‌اند. اما همگی آنها شرایط کاربردی یکسان ندارند. برای این منظور عموماً با ۳ دسته از انواع پمپ آب مواجه هستیم.

  • پمپ آب‌ها مخصوص افزایش فشار آب: این پمپ‌ها برای نصب شدن در مسیر لوله‌های انتقال آب شهری طراحی ‌شده‌اند و وظیفه دارند تا مقدار فشار آب خانگی و کارگاهی را افزایش دهند. پمپ آب خانگی با مخزن انبساط از چنین پمپ‌هایی است.
  • پمپ آب‌ها برای مکش از منابع آبی: این پمپ‌ها برای مکش آب از داخل چاه، استخرها، مخازن و یا کانال آب طراحی شده اند. پمپ آب جتی و یا انواع کفکش از چنین پمپ آب هایی هستند.
  • پمپ آب‌ها که برای گردش سیال در تاسیسات گرمایشی و یا سرمایشی ساختمان ها طراحی شده اند.

روش طراحی پمپ آب با مخزن انبساط

این نوع پمپ را گاهاً با عنوان پمپ آب بی صدا مخزن دیافراگمی نیز می‌نامند. زیرا در روش طراحی و پمپاژ آب این پمپ از مخزن تحت فشار صفحه‌ای دیافراگم استفاده شده ‌است. در داخل مخزن این نوع پمپ آب‌ها یک دیافراگم با سطح ارتجاعی بسیار بالا و البته متریال بسیار مقاوم نصب شده ‌است. جنس این دیافراگم معمولاً از پلیمرهای ارتجاعی است. دیافراگم، مخزن پمپ را به دو فضای کاملا ایزوله شده تبدیل می‌کند. البته فقط یک سمت مخزن دارای مدخل‌های ورود و خروج آب است. سمت دیگر فضایی کاملاً بسته است که تحت تأثیر انبساط صفحه دیافراگمی، کوچک و بزرگ می‌شود.

وقتی موتور پمپ کار می‌کند، آب با فشار زیاد در داخل مخزن ذخیره می‌شود. هم‌زمان صفحه ارتجاعی فضای انباشت آب را تحت فشار دارد. فشار آب تا حد مطلوب که به وسیله پرشر سوئیچ تنظیم می‌شود، افزایش پیدا می‌کند. پس ‌از تأمین فشار مطلوب، پمپ خاموش شده؛ اما آب کاملاً تحت تأثیر فشار دیافراگم مخزن قرار دارد. حالا هر زمانی که شیر آب خانه را باز می‌کنید، آب با فشار مناسب از مخزن خارج می‌شود. خروج آب تا لحظه افت فشار به زیر مقدار تنظیم ‌شده پرشر سوئیچ ادامه پیدا می‌کند. در لحظه افت فشار دوباره پمپ فعال می‌شود تا مخزن مجدداً از آب تحت فشار انباشته شود.

اجزاء پمپ آب با مخزن انبساط

این پمپ‌ها الگوی طراحی ساده‌ای دارند و در کل همگی آنها دارای بخش‌های زیر می‌باشند.

  • موتور الکتریکی از نوع تک‌فاز و یا ۳ فاز
  • منبع انبساط از مدل‌های ۲ الی ۵۰۰ لیتری
  • پمپ پروانه‌ای
  • گیج فشار
  • پرشر سوئیچ برای اتوماتیک کردن پمپاژ آب
  • پنج راهی مخصوص کنترل آب در پمپاژ و یا تخلیه مخزن

مزایای پمپ آب با مخزن انبساط

  • به‌ خاطر دفعات روشن و خاموش شدن کمی که دارند، مقدار استهلاک این پمپ آب‌ها کم است.
  • کارکرد هرازگاهی آنها باعث کاهش مصرف انرژی خواهد شد.
  • فارغ از سطح فشار آب شهری، فشار آب خروجی این پمپ‌ها همیشه یکنواخت است.
  • ارزان‌قیمت هستند و کاملاً مناسب نصب در فضاهای ساختمانی طراحی می‌شوند.
  • همیشه مقدار کافی آب در حالت تحت فشار در مخزن ذخیره میشود و از سویی آب در لوله ها و پشت شیرهای برداشت تحت فشار باقی میماند؛ تا پمپ نیاز به یک استارت پر زحمت نداشته باشد.

معایب پمپ آب با مخزن انبساط

پارگی دیافراگم (تیوپ)، بزرگترین و شاید تنها مشکل چالش‌برانگیز انواع پمپ آب مخزن انبساط باشد. اگر چه دیافراگم داخل مخزن این پمپ‌ها از متریال کاملاً ارتجاعی و بسیار مقاوم طراحی ‌شده است؛ اما در درازمدت احتمال پارگی و یا سوراخ شدن آنها زیاد است. در چنین شرایطی پمپ عملکردی ناقص و یا تعداد روشن و خاموش شدن‌های متوالی دارد. تعداد خرابی‌ها و دفعات تعمیر این پمپ‌ها خصوصاً مخزن تحت انبساط آنها زیاد است. از طرفی بسته به حجم مخزن، پمپ‌های بزرگی هستند که گاهاً مناسب نصب در فضاهای محدود ساختمانی و آپارتمان‌ها نمی‌باشند.

پمپ آب سانتریفیوژی

پمپ سانتریفیوژی از انواع پمپ آب متداول در فضاهای صنعتی است. حدود ۹۰ درصد از انواع پمپ آب صنعتی از چنین مدل‌های پروانه‌ای هستند. البته قابلیت مکش این پمپ‌ها مناسب فعالیت‌های خانگی و باغبانی نیز می‌باشد. این پمپ‌ها دارای پروانه‌های دوار هستند که با ایجاد اختلاف فشار در سمت مدخل ورودی آب باعث مکش آن تا مدخل خروجی پمپ می‌شوند.

انواع پمپ آب سانتریفیوژی از پروانه‌های دوار برای مکش آب استفاده می‌کنند. مدخل ورودی آب درست در مرکز فضای چرخش پروانه وارد شده و با ایجاد قدرت گریز از مرکز به‌ خاطر گردش پروانه به سمت جداره‌ها و از آنجا به مدخل خروجی آب هدایت می‌شود. این فرایند باعث کاهش فشار آب در مدخل ورودی پمپ و افزایش آن در مدخل خروجی پمپ آب سانتریفیوژی خواهد شد. هر اندازه فضای محفظه پروانه‌ها بزرگتر باشد و پروانه با تیغه‌های بلند تحت سرعت و قدرت بالاتری بچرخد، مقدار نیروی گریز از مرکز بالاتری تولید شده که باعث افزایش فشار آب در مدخل خروجی خواهد شد. از این پمپ آب‌ها معمولاً در طراحی انواع پمپ آب بی صدا خانگی و یا باغبانی ارتفاع زیاد فراتر از ۵۰ متر استفاده می‌کنند.

انواع پمپ آب سانتریفیوژی کدام‌اند؟

پمپ آب سانتریفیوژی دسته‌ی بسیار بزرگی از انواع پمپ خانگی و صنعتی را شامل می‌شود. در کل هر پمپی که دارای پروانه دوار برای ایجاد نیروی گریز از مرکز در تیپ جابجایی نامثبت باشد، در جمع بزرگ انواع پمپ آب سانتریفیوژی قرار می‌گیرد. به ‌این ‌ترتیب پمپ آب بشقابی، پمپ آب جتی، پمپ آب کف‌کش و حتی پمپ آب محیطی در دسته‌ی بزرگی از انواع پمپ‌های سانتریفیوژی قرار دارند.

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “مقاله جامع انواع پمپ آب

  1. آرمان یکتاشناس گفت:

    سلام و تشکر از مقالات جامع شما:
    یک سوال از تیم مشاوره شما دارم برای یک ساختمان ۱۰ واحدی کدام یک از انواع پمپ آب را پیشنهاد میکنید؟

    1. انجـیکــــا گفت:

      درود بر شما:
      برای یک ساختمان 10 واحدی اگر متراژ هر واحد کمتر از 70 متر باشد پمپ سانترفیوژ 1 اسب جتی مناسب است.
      در صورتی که مساحت بنا در هر واحد بیشتر از 70 متر است میتوانید از پمپ های مشابه با توان 1.5 اسب بخار استفاده کنید.
      موفق باشید.

  2. سعید گفت:

    سلام برای طبقه یک ساختمان که همکف نیز مسکونی میباشد کدام نوه پمپ آب هم از لحاظ تامین فشار آب و هم عدم آسیب رساندن به شیر الات و پکیج و هم از لحاظ استهلاک و صدای آن،مناسب است لطفا راهنمایی کنین ممنون

    1. انجـیکــــا گفت:

      سلام وقت بخیر:
      برای یک واحد مسکونی در طبقه همکف بهترین انتخاب پمپ آب نیم اسب هست، پمپ آب نیم اسب کمی صدای تیز تولید میکند، با کمی هزینه بیشتر میتونید یک پمپ نیم اسب مدل بشقابی تهیه کنید که صدای کمتری تولید میکند و در عین حال آبدهی بیشتری دارد.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *