مقاله موتور برق

۵ راه انتخاب موتور برق برای جوشکاری

موتور برق برای جوشکاری

فارق از بحث کیفیت و قیمت یا مارک و برند، ابتدا باید بدانیم از نظر فنی کدام موتور برق مناسب جوشکاری است؟ به صورت کلی توان خروجی یا آمپراژ  ژنراتور و البته توان مکانیکی موتور، فاکتورهای مهمی برای تعیین توانمندی یک موتور برق برای جوشکاری میباشد. اما در ادامه همراه باشید تا با علم و آگاهی بتوانید موتور برق مناسب برای دستگاه جوش اینورتر انتخاب کنید.

ویژگی های موتور برق برای جوشکاری

انتخاب موتور برق برای جوشکاری یک چالش جدی صنعتگران و فعالان حوزه آهن و قطعات فلزی است. در هر پروژه جوشکاری به جریان پیوسته با آمپر بالای برق نیاز داریم و قطعا نمی‌توانیم از برق شهری در مناطق دور افتاده و یا پروژه‌های سیار استفاده کنیم. گاها جریان کشی فعالیت جوشکاری آنقدر سنگین است که فعالان این صنعت به استفاده تخصصی از ژنراتور مناسب نیاز پیدا می‌کنند. در این صورت بهترین موتور برق برای جوشکاری کدام است؟ چنین موتور برقی باید چه ویژگی‌های برجسته‌ای داشته باشد؟

موتور برق برای جوشکاری متفاوت از موتور برق‌های معمولی است. این موتور برق‌ها باید قابلیت توان بالایی داشته باشند و بتوانند خروجی یکنواخت در دراز مدت با جریان بالا را تولید کنند. در این مطلب از انجیکا به بررسی ویژگی‌های کلیدی موتور برق مناسب جوشکاری می‌پردازیم و این ژنراتور‌های کوچک اما توانمند در پوشش جریان بالای پروژه‌های جوشکاری را از منظر طراحی و کاربردی بررسی می‌کنیم.

موتور برق مناسب جوشکاری چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟

انتخاب نوع موتور برق برای انجام پروژه‌های جوشکاری به نوع فعالیت جوشکاری شما بستگی دارد. قاعدتاً هر اندازه در حین پروژه از الکترودهای قوی‌تری استفاده می‌کنید، برای پوشش جریان بالاتر باید از موتور برق‌های قدرتمندتری نیز استفاده کنید. معمولاً در سطح صنایع و برای جوشکاری‌های معمولی از انواع الکترودهای نمره ۴ و یا نمره ۳ استفاده ‌می‌شود.

  • برای جوشکاری با الکترود‌های نمره ۴ به پایین استفاده از موتور برق‌های دیزلی ۶ کیلو وات به بالا توصیه شده است. در عین حال ‌می‌توانید از موتور برق‌های بنزینی با اندک توان بالاتر مثلاً موتور برق‌های ۷ کیلو وات به بالا نیز استفاده کنید.
  • برای جوشکاری با الکترود‌های نمره ۳ به پایین بهتر است تا از انواع موتور برق‌های بنزینی و یا دیزلی ۵ کیلو وات به بالا استفاده کنید.

از نگاه عملیاتی دستورالعمل مطرح شده یک دسته بندی کلی است. در این دسته بندی بهترین موتور برق برای جوشکاری سری مدل‌های دیزلی ۵ کیلو وات به بالا و یا موتور برق‌های بنزینی ۶ کیلو وات به بالا هستند که با توجه به نوع الکترود انتخاب می‌شوند. اما در عمل با مولفه‌های دیگری نیز سروکار داریم.

بهترین موتور برق برای جوشکاری کدام است؟

در بخش قبلی از موتور برق‌های مناسب با قابلیت‌های عملیاتی شدن در پروژه‌های جوشکاری صحبت کردیم. اما مدل‌های 5 کیلو وات دیزلی و یا بنزینی حداقل مولدهای مناسب پروژه‌های سنگین جوشکاری هستند. در هر صورت از این مولدهای حداقلی نباید انتظار کارکرد حداکثری در سنگین‌ترین پروژه‌ها را داشته باشید. اما اگر به دنبال تهیه ژنراتوری توانمند در عموم پروژه‌های صنعتی هستید، بهترین موتور برق برای جوشکاری سری مولدهای بنزینی و دیزلی با حداقل توان ۸ کیلو وات است.

انواع مولدهای ۵ کیلو وات دیزلی و یا بنزینی حداقل موتور برق مناسب جوشکاری هستند. اما از این مولدها نباید انتظار کارکرد حداکثری برای دستگاههای جوش حرفه ای را داشته باشید. پس اگر به دنبال تهیه ژنراتوری توانمند در عموم پروژه‌های صنعتی هستید، بهترین موتور برق برای جوشکاری سری مولدهای بنزینی و دیزلی با حداقل توان ۸ کیلو وات است؛ به عبارت ساده تر با موتوربرق ۵ کیلووات میتوانید تا ۱۶۰ آمپر/جوش و الکترود ۲ از طرفی با موتوربرق ۸ کیلووات تا ۲۵۰ آمپر/جوش و الکترود ۴ به جوشکاری بپردازید.

ویژگی‌های موتور برق ایده‌آل برای جوشکاری

خارج از بحث توان عملیاتی دستگاه بهترین موتور برق برای جوشکاری باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • از شرایط جابجایی مناسبی برخوردار باشد:

    پروژه‌های جوشکاری معمولاً به شکل سیار هستند و یا در منطقه‌ای وسیع مثلاً کارگاه‌های بزرگ تولید قطعات آهن انجام ‌می‌شوند. در چنین شرایطی بهره‌مندی از موتور برق‌ها با شاسی‌های چرخ دار که طراحی در ابعاد کوچک و جمع و جور دارند، کاملا ایده‌آل است.

  • مصرف سوخت کم و حجم باک زیاد:

    پروژه‌های جوشکاری در بسیاری از موارد طولانی و زمان‌بر هستند. حجم کار جوشکاری گاهاً بسیار زیاد است و باید کنترل پروژه را در یک مرحله تمام کنیم. قاعدتاً موتور برق‌هایی که مصرف سوخت بالایی دارند و یا در طراحی آنها از باک سوخت کوچک استفاده شده، مناسب چنین شرایطی نیستند.

  • تناسب آمپراژ جوشکاری با خروجی موتور برق:

    انواع موتور برق در تیپ‌های تک فاز و یا سه فاز طراحی ‌می‌شوند که از هر دو تیپ ‌می‌توانیم برای پروژه‌های جوشکاری استفاده کنیم. اما نوع خروجی موتور برق باید با مقدار جریان کشی الکترودهای جوشکاری همخوانی داشته باشد. سه فاز بودن و یا تک فاز بودن دستگاه از معیارهای اصلی انتخاب موتور برق مناسب جوشکاری است. برای جوشکاری‌های سبک از مدل‌های تک فاز استفاده ‌می‌شود و این در حالی است که در جوشکاری‌های سنگین با جریان کشی زیاد باید از مدل‌های سه فاز استفاده کنیم.

روش محاسبه توان مورد نیاز موتور برق

در ابتدای همین مطلب یک دستورالعمل کلی برای آشنایی با موتور برق مناسب جوشکاری را مطرح کردیم و حالا در این بخش قصد داریم تا توان مورد نیاز را با توجه به تک فاز و یا سه فاز بودن موتور برق محاسبه کنیم.

در قدم اول باید حداکثر جریان مورد نیاز اینورتر جوشکاری را محاسبه کنیم. اینورتر نوعی دستگاه تبدیل ولتاژ برای تولید جریان بالای جوشکاری است. برخی از موتور برق‌ها با طراحی اینورتر داخلی ساخته ‌می‌شوند که در دسته بندی موتور جوش‌ها قرار ‌می‌گیرند. در غیر این صورت باید از اینورتر‌های مستقل استفاده کنید. در چگونگی محاسبه حداکثر جریان موتور برق نیز با مولفه‌های متفاوت مدل‌های تک فاز و سه فاز سر و کار داریم.

برای این منظور لازم است تا به مقدار جریان مورد نیاز دستگاه اینورتر خود توجه کنید. عموم اینورتر‌های معمولی جوشکاری از خروجی‌های ۱۸۰ تا ۲۰۰ آمپر برخوردار هستند. برای پوشش این مقدار جریان کشی به موتور برق جوشکاری با حداقل توان ۸ کیلو وات نیاز دارید. البته در صورت اجرای جوشکاری‌های سبک بهره‌مندی از موتور برق‌های ۶.۵ کیلو وات نیز کفایت ‌می‌کند.

در عین حال بسیاری از پروژه‌های جوشکاری نیازهای ساختمان با الکترود‌های حداکثر ۱۶۰ آمپر انجام می‌شوند که بهتر است برای پوشش کامل مقدار جریان مورد نیاز آنها از موتور برق‌های ۵.۶ الی ۷ کیلو وات استفاده کنید. در مقابل برخی اینورتر‌های جوشکاری مخصوص کار در پروژه‌های سنگین مانند ۲۵۰ آمپر طراحی شده‌اند که برای این گونه اینورتر‌ها باید از موتور برق‌های کاملاً قدرتمند در محدوده توان ۱۰.۵ الی ۱۵ کیلو وات استفاده کنید.

توصیه‌هایی برای کار با موتور برق جوشکاری

تطابق توان موتور برق با مقدار جریان اینورتر اصل جدی است و باید حتی در ساده‌ترین پروژه‌های جوشکاری رعایت کنید. در عین حال بهتر است موتور برق‌های تخصصی جریان دهی‌های بالای صنعتی را تهیه کنید و حدالمقدور برای پوشش فعالیت‌های سیار خود از نمونه‌های چرخ‌دار بهره‌مند شوید. اصولاً موتور برق‌های دیزلی بهتر از نمونه‌های بنزینی برای تامین جریان بالای اینورترهای جوشکاری هستند. با این وجود توصیه ‌می‌کنیم تا از نمونه‌های موتور برق اینورتری برای این منظور استفاده نکنید. از طرفی پروژه‌های جوشکاری عملاً بخش بزرگی از توان عملیاتی موتور برق را مصرف می‌کنند. قاعدتاً علاقه ندارید تا دستگاه شما زیر بار بالای جوشکاری کم بیاورد. لذا حرفه‌ای باشید و حین انجام هر مرحله جوشکاری از فعال شدن دیگر تجهیزات برقی حتی کم توان‌ترین آنها صرف نظر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *