ماشینهای چهار چرخ

راهنمای خرید موتور چهار چرخ

مقاله موتور چهار چرخ

خودروهای عادی از حضور در بسیاری از مکان‌ها و برای عبور از بسیاری شرایط اقلیمی و زمین‌های ناهموار ناتوان هستند. این در حالی است که چندان نمی‌توانیم به تعادل و امنیت موتورسیکلت‌ها در عبور از چنین مکان‌هایی اعتماد کنیم. برای عبور از چنین شرایطی ایده های متفاوتی وجود دارد که یکی از آنها طراحی خودروهایی در حد فاصل اتومبیل تا موتورسیکلت است. انواع موتور ۴ چرخ و در ابعاد بزرگتر انواع باگی برای این منظور طراحی شده‌اند.

موتور چهار چرخ در طبیعت

برای عبور از شرایط اقلیمی خاص و زمین‌های ناهموار ایده های متفاوتی وجود دارد یکی از آنها داشتن وسیله‌ای است در ابعاد موتور سیکلت اما با ویژگیهای یک خودروی آفرود. انواع موتور چهار چرخ برای این منظور طراحی شده‌اند.

موتور چهار چرخ چیست؟

موتور ۴ چرخ در اصل یک موتورسیکلت با قابلیت‌های یک خودروی سبک است. این ماشین به اندازه موتورسیکلت‌ها از قدرت مانور عالی در فضاهای محدود، زمین‌های شنی و گلی و یا مسیرهای ناهموار برخوردار است و در مقابل به مانند یک خودرویی آفرود از تعادل عالی و امنیت کامل برخوردار است. در عین ‌حال تفاوت ظاهری و هیجان جذاب رانندگی با آنها باعث شده تا در این سال‌های اخیر کاملاً مورد توجه قرار بگیرند.

انواع موتور ۴ چرخ

در سطح بازار انواع گوناگونی از موتور چهار چرخ ایرانی و خارجی با قابلیت‌های متفاوت حضور دارند. اما کدامیک بهترین هستند؟ اصولاً در هنگام خرید چهار چرخ موتوری لازم است تا به چه نکاتی توجه کنیم؟ در این مقاله از گروه انجیکا به مواردی کلیدی از راهنمای خرید موتور ۴ چرخ محصول برندهای مختلف ایرانی و خارجی می‌پردازیم.

بررسی فنی موتور ۴ چرخ

چهار چرخ موتوری تیپ خودروهای سبک ‌وزن است که به لطف بهره‌مندی از انجین قدرتمند و جانمایی مناسب محور چرخ‌ها و قرار دادن لاستیک‌های پهن و مهم‌تر از همه طراحی شاسی‌های مقاوم اما کوچک و خلاقانه می‌توانند به‌ راحتی در هر نوع شرایط جاده و حتی مکان‌های کاملاً آفرود حضور داشته باشند. با این ‌وجود تفاوت‌هایی دارند که کلاس طراحی تا امکانات و قابلیت‌های آنها را متمایز از یکدیگر کرده ‌است. این معیارها به قرار زیر هستند.

موتور چهار چرخ در جنگل

چهار چرخ موتوری یک خودروی سبک ‌وزن است که به لطف بهره‌مندی از انجین قدرتمند و طراحی شاسی‌ مقاوم اما کوچک می‌تواند به‌ راحتی در هر جاده‌ای و حتی مکان‌های کاملاً آفرود حضور داشته باشند.

کلاس طراحی و شاسی چهار چرخ موتوری

اولین نکته برای خرید موتور ۴ چرخ توجه به نوع شاسی آن است. کلاس‌های متفاوتی در طراحی شاسی پیش ‌بینی ‌شده‌اند. برخی از این خودروها دارای بخش کابین مستقل برای نشستن یک، دو و حتی ۴ نفر سرنشین هستند.

برخی دیگر از انواع چهار چرخ موتوری تک یا دو سرنشین بدون تعریف کابین به مانند صندلی موتورسیکلت‌ها طراحی شده‌اند. در این موتورهای ۴ چرخ همه ‌چیز الگوی مشابه موتورسیکلت‌ها را دارد، اما به جای دو چرخ از یک شاسی پهن با تعادل بالا و قدرت مانور عالی از ۴ چرخ بهرمند هستیم.

نوع موتور (انجین)

به مانند هر خودرویی در این موتورهای ۴ چرخ نیز با مؤلفه‌ی کلیدی کلاس طراحی انجین سروکار داریم. البته نوع موتور و قدرت آن کاملاً وابسته به ابعاد چهار چرخ موتوری و قابلیت‌های کاربردی آن تعریف ‌شده است. در بررسی موتور این ماشین‌ها به مؤلفه‌های مهم فنی مانند قدرت یا توان و همچنین گشتاور موتور توجه می شود زیرا این گشتاور، معیار کلیدی در قابلیت‌های آفرود موتور ۴ چرخ است. از طرفی لازم است تا تعداد سیلندرها، نوع سوخت مصرفی، تکنولوژی تزریق سوخت، سیستم راه‌اندازی و دیگر بخش‌های فنی در الحاق با موتور مانند گیربکس و چند دنده بودن خودروی ۴ چرخ را بررسی کنید.

بررسی جعبه دنده

این خودروهای کوچک ۴ چرخ را با جعبه دنده‌ها در کلاس‌های مختلف از دنده های دستی و یا اتوماتیک طراحی می‌کنند. برخی مدل‌ها فقط دارای ۲ دنده هستند و در برخی دیگر قابلیت‌های بهره‌مندی از کلاس جعبه دنده با ابعاد یک خودروی کامل پیش‌ بینی ‌شده است. در عین ‌حال حتماً در حین خرید چهار چرخ موتوری قابلیت بهره‌مندی از دنده عقب را بررسی کنید.

قدرت و عملکرد

مهم است که از چه نوع خودرو ۴ چرخ با چه نوع عملکرد و توانمندی‌ها در عبور از جاده‌های ناهموار صحبت می‌کنیم. اولین نکته، حداکثر سرعت موتور ۴ چرخ است که کاملاً وابسته به کلاس طراحی شاسی، کلاس طراحی موتور و نوع گیربکس دارد. اما در کل این خودروهای کوچک ۴ چرخ موتوری با سرعت‌های بالایی طراحی نمی‌شوند. ولی می‌توانند به ‌راحتی از پس قابلیت‌های عبور آفرود برآیند.

موتور چهار چرخ آفرود

مهم است که بدانید از یک موتور ۴ چرخ انتظار چه عملکرد و توانمندی‌هایی داشته باشید؛ اگر قصد عبور از جاده‌های ناهموار را دارید، اولین نکته، کلاس طراحی شاسی، و نوع موتور و نوع گیربکس است. در این نوع موتور 4 چرخ ها سرعت بالا نیست؛ ولی می‌توانند به ‌راحتی از پس مسیر های صعب العبور و آفرود برآیند.

برای بررسی این ویژگی نیز لازم است تا نوع طراحی محور، سیستم تعلیق، جانمایی و نوع فنرها، کلاس شاسی، فاصله‌ی چرخ‌ها و حتی ابعاد چرخ‌ها و نوع لاستیک‌ها را بررسی کنید. توجه کنید که همه این موتورهای ۴ چرخ توانایی عبور از همه محیط‌های آفرود با هر نوع خاک را ندارند. برخی مخصوص عبور در زمین‌های شنی و ساحلی و برخی دیگر برای حضور در زمین‌های ناهموار جنگلی و یا کویرنوردی طراحی شده‌اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *