مقاله موتور برق

قیمت موتور برق خانگی

مقاله قیمت موتور برق خانگی

صاحب خانه‌ای در مناطق دورافتاده هستید و یا برای تأمین برق باغ و باغچه نیاز به حضور موتور برق خانگی دارید. گاهی هم فضای کار اداری و فروشگاهی حتی فعالیت خانگی شما آن‌چنان حساس است که باید فکری برای زمان خاموشی برق شبکه سراسری نمایید. در تمامی این شرایط خرید ژنراتورهای کوچک خانگی الزامی است. اما قیمت موتور برق خانگی چالشی است که در همان ابتدای ماجرا شما را غافل‌گیر می‌کند. هر دستگاه موتور برق با هر ابعاد و اندازه‌ای یک ماشین تمام ‌عیار تولید برق است که قاعدتاً هزینه تأمین آن در مقایسه با دیگر تجهیزات متعارف خانگی قابل‌ مقایسه نیست.

 

با 8 نکته قیمت موتور برق خانگی و صنعتی را ارزیابی کنید

عوامل متعددی بر قیمت موتور برق خانگی تأثیرگذار هستند. عواملی که گاهاً باعث ایجاد تفاوت‌های آشکاری می‌شوند. اما در نهایت لازم است تا یک هدف نهایی را دنبال کنید. در واقع، هدف نهایی تهیه یک موتور برق است که مقدار توان کافی برای پوشش تمام نیازهای خانگی شما را داشته باشد. در عین ‌حال از نظر وزن و حجم و همچنین امکانات با معیارهای حضور در فعالیت‌های خانگی طراحی ‌شده باشد.

قیمت در بررسی موتور برق‌های صنعتی و کارگاهی که فراتر از نیازهای خانگی هستند، چالش جدی‌تری است. تقریباً تمامی مدل‌های خانگی با حد توان دهی ۳ الی ۴ کیلو واتی الگوی طراحی یکسانی دارند. اما وقتی پای را فراتر از نیازهای خانگی گذاشته‌اید و در توان دهی های کارگاهی هستید، تفاوت‌های فاحشی برای الگوی طراحی انواع موتور برق وجود دارد. این تفاوت‌ها از روش راه‌اندازی، کیفیت ساخت و تا قابلیت‌های ویژه مانند پوشش توان لحظه‌ای و… را شامل می‌شود. لذا هر اندازه در تحلیل قیمت موتور برق برای نیازهای خانگی حساس هستید، در هنگام بررسی نمونه‌های پرتوان کارگاهی لازم است تا عملکرد دقیق‌‎تر و نکته سنج‌تری داشته باشید.

گروه انجیکا برای عرضه انواع موتور برق خانگی در سطح کشور فعالیت می‌کند و کاملاً نسبت ‌به چالش قیمت آگاهی دارد. لذا در این مقاله قصد داریم تا برای شما از نکته‌هایی هر چند ساده اما تأثیرگذار بر روی قیمت موتور برق خانگی اشاره کنیم. لذا اگر در تکاپوی تأمین مولدی کارآمد و خوش قیمت هستید، با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

همچنین با اطلاع از علت خرابی موتور برق ها و ۱۰ اشتباه رایج در نگهداری موتور برق میتوانید از پرداخت هزینه های تعمیر و نگهداری بکاهید تا هم بتوانید یک موتور برق خوش قیمت تهیه کنید و هم از خرابی و هزینه های آن جلوگیری کنید.

 

چالش قیمت در انواع موتور برق

قیمت موتور برق خانگی آن‌چنان است که بسیاری از خریداران از همان ابتدای راه به ‌دنبال تهیه ارزان‌ترین‌ها هستند. شاید خرید موتور برق ارزان آن‌هم با هر ترفندی برای پوشش ابتدایی نیاز شما مناسب باشد. اما در نظر داشته باشید که این دستگاه باید برای مدت‌ها در محیط خانگی شما کار کند و قاعدتاً در چنین فعالیت طولانی حضور کیفیت و کمیت الزامی است.

عبارت موتور برق ارزان لزوماً اشاره به مولدهای بی‌کیفیت بازار نیست. اما گاهاً مصرف‌کنندگان متوجه ماجرا نیستند و از نمونه‌های بی کیفیت بازار برای مقدار هزینه کمتر تهیه می‌کنند. هر کسی با چالش قیمت موتور برقی بی صدا خانگی مواجه است؛ اما همه می‌دانند که باید مولدی توانمند، خوش ‌ساخت، با کیفیت و کارآمد تهیه نمایند. در راهنمای خرید موتور برق خانگی با چالش‌های بسیاری مواجه هستیم. قیمت در کنار کیفیت و کارایی یکی از همین چالش‌های جدی است. اما با اندک اطلاع فنی مناسب و همچنین درک کافی از سطح نیاز مصرف‌کنندگان خانگی به ‌راحتی می‌توانید از انبوه نمونه‌های بازار بهترین مولد را با مناسب‌ترین قیمت موتور برق خانگی تهیه کنید. برای این منظور نکات زیر را در نظر بگیرید.

همچنین میتوانید با نحوه راه اندازی موتور برق آشنا شوید تا پس از خرید یک موتوربرق، دچار مشکل در راه اندازی و استفاده آن نشوید.

 

نکته اول: توان معیار اصلی در قیمت‌گذاری است

انواع موتور برق در سطوح توان دهی گوناگون طراحی می‌شوند و مقدار قابلیت تولید توان الکتریکی در تعیین قیمت این دستگاه‌ها تأثیرگذار است. هر اندازه مقدار توان دهی موتور برق بالاتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر است. البته لازم است تا تفاوت قیمت توان‌های گوناگون را در محصولات هر برند جداگانه بررسی کنید.

شما برای فعالیت خانگی خودتان نمی‌توانید هر مدل موتور برق با هر مقدار توان دهی تهیه کنید. برای پوشش فعالیت‌های خانگی نیاز به موتور برق هایی با توانایی تأمین 3 الی 4 کیلووات توان الکتریکی دارید. مولدها با مقدار توان دهی کمتر مناسب راه‌اندازی تجهیزات خانگی نیستند و مولدها با توان بیشتر مخصوص فعالیت‌های کارگاهی و یا باغبانی طراحی شده‌اند. قیمت موتور برق خانگی در حد توان 3 الی 4 کیلوواتی برای حضور در فضاهای سبک و راه‌اندازی تجهیزات متعارف خانگی تنظیم شده‌ است. هر گونه دست‌اندازی در توان‌های بالاتر مستلزم صرف هزینه بسیار بالاتری است. در چنین شرایطی موتور برق قدرتمندی دارید که لزوماً همیشه نمی‌توانید از بخش کامل توان دهی آن استفاده کنید.

موتور برق‌های 3 کیلوواتی نمونه‌ی کامل برای پوشش نیازهای متعارف خانگی هستند. با این موتور برق‌ها می‌توانید تجهیزات متعارف فضای خانه مانند یخچال، کولر، تلویزیون، روشنایی و… را روشن کنید. اما اگر محیط خانه و یا باغ و ویلای شما در شرایطی ویژه با راه‌اندازی تجهیزاتی خاص مانند کف‌کش های 0.5 الی 1 اسب بخار است، توصیه می‌شود تا از موتور برق‌های 4 کیلوواتی تهیه نمایید.

توان دهی، اصلی کلیدی در طراحی موتور برق‌های رده بالای صنعتی و کارگاهی است. معمولاً موتور برق‌ها که توان دهی فراتر از ۵ کیلو وات را دارند، در لیست مولدهای کارگاهی و صنعتی قرار می‌گیرند. طبیعتاً با افزایش توان قیمت موتور برق نیز بالاتر می‌رود. در این میان برخی توان‌های خاص نقطه عطف قیمت‌گذاری می‌شوند. مثلا توان ۵، 7.5 و یا ۹ کیلو وات چنین نقاط عطفی هستند. معمولاً موتور برق‌ها با توان دهی در محدوده نقاط عطف مطرح شده قیمت کم و بیش کسانی دارند. اما با عبور از توان های مطرح شده، رنج قیمت گذاری کاملا متفاوت می‌شود.

توان دهی اصلی ترین معیار قیمت گذاری هر موتور برق است. اما وابسته به آن نیست. این بدان معنا است که شما مجاز به خرید موتور برق با توان دهی کمتر از نیازتان برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیستید.

 

نکته دوم: نوع سوخت مصرفی و تأثیر آن بر قیمت موتور برق خانگی

همه موتور برق‌ها دارای موتورهای احتراق داخلی هستند. این موتورها در مدل‌های متنوع بنزینی، دیزلی و یا گازسوز و حتی دوگانه سوز طراحی می‌شوند. عموماً مدل‌های بنزینی از پرفروش ‌ترین موتور برق‌ها می‌باشند. اما بنا به نوع مکان، سطح امکانات و مقدار هزینه تا شرایط تأمین سوخت انواع الگوهای گازی، دیزلی و دوگانه سوز طراحی شده‌اند.

قیمت موتور برق دیزلی از دیگر نمونه‌ها بالاتر است. اما قابلیت تولید برق مطمئن‌تری دارد و به دلیل درجه احتراق بالای گازوییل مناسب استفاده در مناطق دورافتاده می‌باشد. زیرا در چنین مکان‌هایی نیاز به انبار کردن سوخت داریم و قاعدتاً نگهداری حجم زیاد گازوییل امن‌تر از هر نوع سوخت دیگری است. اما عموماً موتور برق‌های دیزلی در نمونه‌های قدرتمند برای پوشش فعالیت‌های کارگاهی و صنعتی طراحی می‌شوند. در عین ‌حال مقدار تولید صدای بالایی دارند.

عملکرد کم صدا، تأمین ساده سوخت، کارکرد مطمئن در شرایط متنوع آب‌وهوایی و طراحی ساده باعث شده تا موتور برق‌های بنزینی از متداول‌ترین نمونه‌های خانگی باشند. قیمت موتور برق بنزینی خانگی نیز مناسب‌تر از دیگر گونه‌ها است. اما اگر محیط خانه به گاز شهری دسترسی دارد و یا شرایط تأمین گاز مایع ساده است، می‌توانیم از مولدهای گازسوز تهیه کنیم. اگر چه قیمت این نمونه‌های گازسوز در مقایسه با مدل‌های بنزینی با توان یکسان بالاتر است؛ اما با سوخت ارزان‌تری کار می‌کنند. مولدهای دوگانه سوز نمونه‌هایی با طراحی موتورهای گازسوز هستند که قابلیت کار با بنزین نیز دارند. قیمت موتور برق خانگی دوگانه سوز بالاتر از نمونه‌های بنزینی و گازی است. لکن عملکرد مطمئن‌تری برای پوشش انواع شرایط کاری را دارند.

نوع سوخت مصرفی در تعیین قیمت موتور برق‌های کارگاهی نیز تاثیرگذار است. آنچه مسلم است، برای طراحی موتور برق‌های کارگاهی نیاز به توان‌های بالایی داریم. این مولدها دارای موتورهای قدرتمندی هستند. در چنین شرایطی هر تیپ موتور نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد. لذا عموماً برای طراحی موتور برق‌های توان کارگاهی از مولدهای دیزلی و بنزینی استفاده می‌شود. هر اندازه قابلیت توان دهی موتور برق، بالاتر طراحی شده باشد، استفاده از موتورهای دیزلی متداول‌تر است.

 

نکته سوم: روش راه‌اندازی موتور برق خانگی چگونه باشد؟

نوع سیستم راه‌اندازی از عوامل مهم در تعیین قیمت موتور برق خانگی است. سیستم راه‌اندازی از ارکان طراحی مولدها می‌باشد و نوع تعامل ما با این وسیله‌ی کارآمد را تعیین می‌کند. ساده‌ترین مدل‌ها دارای سیستم‌های استارت دستی هستند. برای راه‌اندازی این مدل‌ها یک سیستم هندلی طراحی ‌شده است.

اما مدل‌های حرفه‌ای‌تر برای راه‌اندازی ساده‌تر مجهز به سیستم‌های استارت برقی هستند که در تیپ‌های سوئیچی و یا دکمه‌ای طراحی می‌شوند. راه‌اندازی این مدل‌ها بسیار ساده‌تر از نمونه‌های برقی است. اما در هر دو الگوی راه‌اندازی نیاز به حضور اپراتور در کنار موتور برق است. نمونه حرفه‌ای‌تری با طراحی تابلو فرمان‌های امر جنسی نیز طراحی ‌شده است. این نمونه‌ها را عموماً با پسوند ATS معرفی می‌کنند. این نوع راه‌اندازی قابلیت پوشش برق اضطراری را دارد. چرا که می‌تواند در صورت خاموشی برق شبکه سراسری موتور برق را در شرایط کاملاً اتوماتیک شده روشن نماید.

موتور برق خانگی دستگاه کم‌توان و کوچکی است و معمولاً با الگوی استارت هندلی طراحی می‌شود. در عین ‌حال قیمت موتور برق خانگی استارت هندلی ارزان تر از دیگر نمونه‌ها است. استارت الکتریکی مخصوص موتورهای حجیم طراحی ‌شده است. زیرا سیم هندل کشی توان راه‌اندازی ابتدایی میل ‌لنگ موتورهای سنگین را ندارد. اما به ‌هر حال الگوی استارت الکتریکی در طراحی مدل‌های خانگی نیز متداول است. البته قیمت موتور برق خانگی استارت الکتریکی بالاتر از نمونه‌های استارت هندلی است.

روش راه‌اندازی در الگوی تعیین قیمت موتور برق‌های صنعتی نیز نقشی کلیدی دارد. عموما تمامی مدل‌های کارگاهی با قابلیت استارت الکتریکی طراحی می‌شوند. زیرا میل لنگ این موتورها آنچنان سنگین است که دیگر نمی‌توان از قابلیت استارت هندلی استفاده کرد. در این صورت وجه تمایز در روش پاشش سوخت، سرعت عمل راه اندازی، طراحی سیستم استارت الکتریکی و استفاده از باتری های مرغوب است تا الگوی راه‌اندازی چنین موتور برق‌هایی را هر چه بهتر نماید.

استارت اتوماتیک ATS مخصوص فعالیت‌های سنگین اداری و یا خدمات درمانی طراحی شده است که در سطح توان دهی بالای ۵ کیلو وات می‌باشند. قیمت موتور برق‌ها با روش استارت ATS که توانایی کار در مراکز حساس را دارند نیز قابل توجه است.

بعید است در محیط خانگی نیاز به مدل‌ها با استارت ATS داشته باشید. این مولدها مخصوص راه‌اندازی برق اضطراری در فضاهای اداری و خدماتی طراحی شده‌اند و قیمت آنها بسیار بالاتر از نمونه‌های ساده استارت دستی و الکتریکی است. در عین ‌حال وقتی کارآیی دارند که برق شبکه سراسری حضور داشته باشد. قاعدتاً برای تأمین برق یک خانه و یا باغ و ویلا در مناطق دورافتاده نیازی به چنین سیستم راه‌اندازی گران‌ قیمتی ندارید.

اگر تهیه موتور برق ارزان هدف نهایی شما است، نمونه‌های استارت هندلی از برندهای اصلی و مطرح بازار گزینه‌های مناسب‌تری هستند. زیرا راه‌اندازی بخش جانبی در طراحی موتور برق‌ها است. قاعدتاً می‌توانیم با صرف هزینه کمتری نمونه‌های خوش ‌ساخت بازار را که استارت هندلی هستند، تهیه کنیم. برای اطلاع بیشتر از چند و چون این پروسه می‌توانید مقاله موتور برق ارزان را مطالعه فرمایید.

نکته: فراموش نکنید که اگر با روش صحیح سرویس و نگهداری موتور برق ها آشنا باشید، دیگر مجبور به پرداخت هزینه های تعمیرات در بلند مدت نخواهید بود و از خرابی های شایع که برای موتور برقها اتفاق می افتد، جلوگیری میکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *