مقاله موتور برق

۱۰ علت خرابی موتور برق

10 not to do engika

در این بخش میخواهیم ۱۰ علت خرابی موتور برق ها یا ۱۰ اشتباه رایج در نگهداری موتور برق را نام ببریم و به راهکارهای حل آن بپردازیم.

گاهی رعایت چند نکته ساده میتواند از مشکلات و خسارات بزرگ، در آینده جلوگیری کند، به طور مثال اگر ما با اصول اولیه کار با یک موتور برق آشنا باشیم، هرگز دچار مشکلات از پیش تعیین نشده نمیشویم و هر زمانی که به این وسیله  نیاز داریم، به راحتی و کمترین زمان اقدام به راه اندازی آن میکنیم و با خیال آسوده از انرژی برق استفاده میکنیم.

مهمترین علت خرابی موتور برق که باعث از کار افتادن یک موتور برق میشود را بشناسید تا با رعایت کردن ۱۰ راهکار ساده چند قدم از افراد آماتور جلوتر باشید. با ما همراه باشید:

اگر هنوز موفق به انتخاب یک موتور برق با توان و قیمت مناسب نشده اید، مقاله قیمت انواع موتور برق خانگی به شما کمک میکند با انواع این موتور برق ها آشنا شده و یک انتخاب دقیق و هوشمندانه متناسب با بودجه خود داشته باشید.

 

۱. روغن:

همانطور که همیشه گفتیم، روغن موتور مهمترین بخش در نگهداری موتور برق میباشد. به عبارتی روغن موتور، غذای موتور برق شماست و باید به اندازه و مناسب باشد و به موقع تعویض شود. این روند برای انواع موتور برق کیفی نیز به جد توصیه میشود زیرا دمای کارکرد موتور در این سری موتور برقها بالاتر است و از طرفی به دلیل وجود فلاپ اطراف دستگاه کار تعویض روغن کمی مشکل است. فراموش نکنید مهمترین مرحله در نگهداری انواع موتور برقها، تعویض به موقع روغن موتور میباشد.

اولین و شایعترین مشکلات به وجود آمده برای موتور برقها مربوط به روغن موتور بوده. توجه داشته باشد باید به اندازه مورد نیاز از روغن موتور مناسب استفاده کنید در اغلب موتور برقها، در یک سطح صاف، روغن باید تا لبالب درب کارتل پر شود و بعد از ۵۰ ساعت کار تعویض شود.

پس اگر میزان روغن کم باشد و یا به موقع تعویض نشود (کثیف باشد) موتور روشن نمیشود.

 

میزان روغن موتور

در یک سطح صاف، روغن باید تا لبالب درب کارتل پر شود

 

 

۲. سوخت:

سوخت موتور برق هم مانند آب حیات برای دستگاه است و باید صاف و خالص و بدون املاح و ناخالصی باشد، بنزین به وسیله کاربراتور و گازوییل به وسیله انژکتور، داخل موتور تزریق میشود و اگر تمیز و خالص نباشد، باعث ایجاد رسوب و دوده در اجزای داخلی موتور مانند کاربراتور (موتور برق های بنزینی و انژکتور (موتور برق های دیزل) و سوپاپ ها میشود.

پس حتما از جایگاهها، سوخت تهیه کنید و در باک موتور برقتان به اندازه کافی سوخت ذخیره کنید تا بنزین یا گازوییل انتهای باک مصرف نشود.

در خیلی موارد روشن نشدن موتور برق، به خاطر کثیف بودن سوخت و مسدود شدن منافذ کاربراتور یا سیستم انژکتور میباشد.

 

۳. شمع:

استفاده از شمع نا مناسب یا تنظیم نبودن شمع موتور برق، باعث میشود موتور برق شما روشن نشود.

بدون جرقه شمع یک موتور برق بنزینی روشن نمیشود و اگر جرقه شمع کامل و قوی نباشد موتور برق تنظیم کار نمیکند.

حتما شمع موتور برق را ابتدا از دوده و رسوب پاک کنید، سپس اتصال پلاتین و پایه شمع را به صورت استاندارد تنظیم کنید.

 

تنظیم گپ شمع

حتما شمع موتور برق را ابتدا از دوده و رسوب پاک کنید، سپس اتصال پلاتین و پایه شمع را به صورت استاندارد تنظیم کنید.

 

۴. باتری:

یکی دیگر از موارد شایع در استفاده از موتور برق ها خرابی باتری میباشد. دو نکته مهم برای سلامت باتری به شما میگوییم.

  1. حداقل هر ۳ ماه، یک بار موتور برق را با باتری (استارت) روشن کنید و اجازه دهید دستگاه چند دقیقه کار کند و سیکل شارژ انجام شود. این کار کمک میکند در بلند مدت باتری موتور برق شما سالم بماند و به اصطلاح نخوابد.
  2. وقتی باتری موتور برق شما نو هست و یا موتور برق جدید خریداری کرده اید، تا زمانی که به آن نیاز ندارید، اتصال باتری را وصل نکنید و دستگاه را با باتری راه اندازی نکنید، چرا که این کار باعث شروع سیکل شارژ شده و از آن پس باید به صورت منظم از باتری استفاده شود.

 

۵. ساعت کار مداوم:

روشن نگه داشتن موتور برق به مدت طولانی نیز از دلایل شایع  خرابی آن است.

  • در موتور برق های بنزینی هر ۴ ساعت کار (بسته به آب و هوا و شرایط محیط)، ۱ ساعت استراحت لازم است.
  • در موتور برق های دیزل هر ۶ ساعت کار (بسته به آب و هوا و شرایط محیط)، ۱ ساعت استراحت لازم است.

برای جلوگیری از بالا رفتن بیش از حد دمای موتور و سیم پیچ به این نکات توجه کنید.

 

۶. بار گیری (زیر بار بردن) دستگاه:

  • یکی از موارد شایع در سوختن سیم پیچ یا ژنراتور دستگاه، قطع نکردن فیوز کنتور شهری، قبل از راه اندازی موتور برق میباشد.

قبل از هر اقدام از قطع بودن کنتور مطمئن شوید. (در صورتی که محل نصب موتور برق کنتور دارد، فیوز آن را قطع کنید) در غیر اینصورت با وصل شدن برق شهر ژنراتور میسوزد.

پس از روشن کردن موتور دستگاه، ساسات را روی حالت Open قرار دهید و از برگشت ساسات اطمینان حاصل کنید تا قبل از زیر بار بردن ژنراتور، دریچه هوای کاربراتور باز باشد. ( این کار برای برخی موتور برقها مانند: موتور برق هوندا نیاز نیست زیرا ساسات به صورت خودکار عمل میکند)

هرگز موتور برق را بلافاصله بعد از راه اندازی زیر بار نبرید (برق نگیرید). و تمام برق مورد نیاز را به یکباره به موتور برق وصل نکنید.

ابتدا بودن بار موتور برق را روشن کنید تا چند دقیقه کار کند سپس مصرف کننده ها را یک به یک به موتور برق وصل کنید و قبل از خاموش کردن دستگاه نیز ابتدا مصرف کننده ها را یک به یک از موتور برق جدا کنید و بعد از چند دقیقه موتور را خاموش کنید.

این کار باعث میشود عمر دستگاه چند برابر شود.

این مراحل در انواع موتور برق خانگی از طریق جعبه فیوز خانه امکان پذیر است، ابتدا تمام فیوزها را قطع کنید و بعد از روشن کردن موتور برق، فیوزها به ترتیب قویترین مصرف کننده تا کم مصرفترین یک به یک وصل کنید.

 

۷. محل نصب:

وجود فضای کافی و تهویه مناسب در محل نصب موتور برق، تاثیر مستقیم در کارکرد و سالم ماندن دستگاه دارد. هرگز موتور برق را در انبار و محیط های بسته بدون تهویه و جریان هوا، روشن نکنید و مطمئن شوید دود دستگاه از محیط خارج میشود.

 

۸. کابل و سیم کشی:

حتما از کابل با ضخامت و مقامت الکتریکی مناسب استفاده کنید، این کار باعث میشود که با خیال راحت از تمام بار موتور برقتان استفاده کنید و از خطرات ناشی از داغ شدن کابل یا اتصالی جلوگیری کنید.

دو نکته:

  1. هرگز موتور برق را خیلی از محل مورد نظر دور نکنید تا مجبور به استفاده از کابل در اندازه بلند نشوید. (ایجاد مقاومت زیاد و افت ولتاژ)
  2. از کلاف کردن کابل خودداری کنید و به اندازه مورد نیاز کابل استفاده کنید. (کلاف کردن کابل باعث ایجاد میدان مغناطیسی و افت شدید ولتاژ میشود).

 

۹. کلید برق (فیوز):

تعویض یا استفاده از فیوز بالاتر از مدل فابریک دستگاه باعث ایجاد فشار مضاعف به موتور و ژنراتور میشود.

یکی دیگر از اشتباهات رایج در نگهداری موتور برق تعویض فیوز یا کلید مینیاتوری موتور برق با نمونه قویتر آن میباشد. اگر در زمان راه اندازی یک مصرف کننده موتور برق فیوز می اندازد یا موتور برق شما توان راه اندازی آن مصرف کننده را ندارد، یا مصرف کننده نیاز به سرویس یا تعمیر دارد.

  • نکته مهم: در برخی موارد مانند راه اندازی کولرهای آبی، بجای تعویض فیوز موتور برق یا حتی تعویض دستگاه با نمونه قویتر، یک سرویس ساده مثل تعویض تسمه یا تنظیم فاصله آن با فولی موتور، ویا حتی روغن کاری یاتاقانها موجب میشود راه اندازی بسیار سریع و روان صورت گیرد و جریال الکتریکی کمتری برای راه اندازی نیاز باشد.

 

۱۰. تنظیم دستی دور موتور:

بالا بردن دور موتور بیشتر از حد استاندارد شرکت سازنده، باعث بالا رفتن مصرف سوخت، دما و در نتیجه استهلاک دستگاه میشود.

موتور برقهای جدید همگی به گاورنر اتومات مجهزند و به اندازه توان مورد نیاز، دور موتور تغییر میکند. و بالا بردن یا پایین آوردن دور موتور به صورت دستی موجب بالا رفتن استهلاک موتور و ژنراتور میشود.

نکته: (ولتاژ نیز در یک دور موتور مشخص تثبیت میشود و با بالاتر رفتن دور موتور، ولتاژ بیشتر نمیشود).

با رعایت این چند نکته و مطالعه مقاله بهترین موتور برق شما تمام اطلاعات برای یافتن بهترین موتور برق بازار و روش استفاده صحیح آن را خواهید داشت.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *