مقاله تصفیه آب

تصفیه آب نیمه صنعتی

مقاله دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی

با در نظر گرفتن نیاز روزافزون به آب شیرین و تصفیه شده برای تولید، تمیز کردن، آشامیدن و غیره. ما در انجیکا اقدام به تولید و عرضه دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی RO مطابق با استاندارهای روز اروپا را داریم که ظرفیت حذف 95 درصد از مواد آلی و ناخالصی ها را برای سالم کردن آب برای آشامیدن را دارد.

دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی:

تصفیه آب نیمه صنعتی نمونه بزرگتر دستگاه تصفیه آب خانگی است که ظرفیت فیلتراسیون در آن چند برابر نمونه خانگی است و همین ویژگی باعث شده از این دستگاه در شرکت ها و ارگانهای مختلف که بیشتر از ۱۰ پرسنل دارند استفاده شود.

مقدمه ای بر اسمز معکوس:

فرآیند اسمز معکوس یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین تکنیک های جداسازی است که عمدتاً برای تصفیه آب استفاده می شود. این فرآیند عمدتاً برای نمک‌زدایی آب دریا در سال 1950 به کار گرفته شد، جایی که کل فرآیند نسبتاً کند و محدود به آزمایشگاه‌های خاصی بود. با این حال، پس از
تحقیقات و پیشرفت‌های فراوان در فناوری، پیشرفت‌های چشمگیری به‌ویژه در زمینه پلیمرها و تولید غشاهای کارآمد صورت گرفت.

امروزه، این روش به طور گسترده توسط بسیاری در سراسر جهان برای تصفیه آب برای مقاصد صنعتی، مسکونی، تجاری و علمی استفاده می شود. در حالی که فرآیند/فناوری اسمز معکوس یکی از نوآوری های علمی مهم محسوب میشود؛ در اینجا ما یک توضیح اساسی از این فرآیند آورده ایم.

دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی

هر دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی دارای یک فیلتر الیافی و دو فیلتر کربن، بعلاوه یک یا چند غشای RO یا ممبران است. ۳ فیلتر اول به عنوان پیش تصفیه شناخته می شوند. که آب را برای ورود به ممبران (فیلترهای آبی رنگ در تصویر) بهینه میکنند تا طول عمر این فیلتر تضمین شود.

اسمز معکوس چیست؟

اسمز معکوس (RO) بخش بسیار مهمی از فناوری جداسازی غشایی در دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی است؛ تکنیکی است که با پمپهای دیافراگمی و فشار بالا آب را از لایه های دارای بافت مخصوص عبور میدهد تا املاح و ناخالصی ها را از از آب جدا کند و آبی پاک و عاری از املاح را در اختیار مصرف کننده قرار دهد.

دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی چطور کار میکند؟

همانطور که اشاره شد اسمزمعکوس به عنوان یکی از مهم ترین فن آوری های تصفیه آب مورد توجه قرار می گیرد. آلاینده های موجود در آب با فشار به یک غشای نیمه تراوا حذف می شوند. بنابراین آب خالصی که برای نوشیدن مناسب است خارج می شود. دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی RO علاوه بر این در نمک زدایی آب شور نیز استفاده می شود. دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی یک منبع قابل اعتماد برای ذخیره آب آشامیدنی میباشد.

هنگامی که آب اول وارد دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی می شود، از پیش فیلتراسیون عبور می کند. پیش فیلتراسیون به طور کلی شامل یک فیلتر کربن و یک فیلتر رسوب برای خلاص شدن از شر رسوبات و کلر است چرا که این ناخالصی ها ممکن است غشای فیلتر اصلی که ممبران نام دارد را مسدود کرده یا به آن آسیب برساند.

در مرحله بعد، آب از غشای RO (ممبران) عبور می کند، جایی که ذرات محلول بسیار ریز که حتی با میکروسکوپ دیده نمی شوند، حذف می شوند.

پس از فیلتراسیون، آب به سمت مخزن جریان می یابد، دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی RO به فیلتراسیون آب ادامه میدهد تا زمانی که مخزن تحت فشار دستگاه پر شود، سپس به صورت خودکار خاموش می شود.

به اندازه حجم و ظرفیت مخزن آب شرب ذخیره میشود و به محض اینکه مخزن خالی شود مجدد دستگاه شروع به کار میکند.

هنگامی که شیر برداشت را باز میکنید، آب از مخزن ذخیره وارد یک پس فیلتر دیگر می شود تا قبل از رسیدن به ظرف یا لیوان شما، عاری از هرگونه طعم و بو باشد.

ویژگی دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی

 

  • ناخالصی های محلول (املاح) و معلق (ذرات) در آب، حتی باکتری ها را از بین می برد.

 

  • غشاء یا ممبران به اندازه ای است تا به مولکول های محلول در آب اجازه عبور دهد، اما اجازه نمی دهد یون ها یا مولکول های بزرگتر با منافذ آن برخورد کنند.

 

  • از غشاهای پلیمری برای نمک زدایی آب شور استفاده می شود.

 

  • در دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی از ممبران که یک غشای نیمه تراوا است استفاده می شود. این فیلتراسیون به آبی اجازه عبور می‌دهد که عاری از ناخالصی است.

 

  • در ادارات، شرکتها، تصفیه زباله، کارخانجات مواد غذایی، تصفیه شیرابه، شهرداری ها و غیره کاربرد پیدا می کند.

 

مراحل کار دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی

سیستم های RO نیمه صنعتی از 3، 4 یا 5 مرحله فیلتراسیون تشکیل می شوند.

هر دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی دارای یک فیلتر الیافی و دو فیلتر کربن بعلاوه یک یا چند غشای RO یا ممبران است. ۳ فیلتر اول به عنوان پیش فیلتر یا پیش تصفیه شناخته می شوند. که آب را برای ورود به ممبران بهینه میکنند تا طول عمر این فیلتر تضمین شود.

فیلتر پلی پروپیلن PP: ذرات معلق مانند خاک، شن و ماسه و زنگاب موجود در آب را کاهش می دهد.

فیلتر کربن: ترکیبات آلی فرار (VOCs)، کلر و آلاینده‌های جایگزین که طعم یا بوی بدی به آب می‌دهند را کاهش می‌دهد.

غشای نیمه تراوا (ممبران): تا 98 درصد از کل جامدات محلول (TDS) را حذف می کند.

 

دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی چه چیزی را حذف می کند؟

یک دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی نمک و ناخالصی ها مانند (آرسنیک و فلوراید ذرات ناخواسته مسموم/ضایعات) حذف می کند، بنابراین تبدیل به آبی گوارا و قابل آشامیدن می شود. این فرایند ذرات بزرگ مانند شن و ماسه و زنگاب، و ذرات ریز مانند انواع باکتری ها، میکروبها، مولکول ها یا یون های ناخواسته را از آب حذف می کند.

انواع دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی

در زیر انواع مختلفی از دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی برای تصمیم‌گیری بر اساس نیاز شما آورده شده است:

دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی 100 GPD Ro

100 GPD Ro برای کالج ها و ادارات کوچک، موسسات، رستوران ها و غیره مناسب است. دارای یک سوئیچ جرم هوا و ظرفیت آب خروجی آن 20 لیتر آب در ساعت است. سبک کارآمد است و برق کمتری مصرف می کند و علاوه بر این به تعمیر و نگهداری ناچیزی نیاز دارد.

کارخانه 150 GPD Ro

دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی 150 GPD نیاز 20-30 کارگر یا دانشجو یا مشتری را در روز برآورده می کند.

 

دارای یک غشا یا ممبران ۱۰۰ گالن نیمه صنعتی است؛ این دستگاه خروجی آب بالاتری در مقایسه با تصفیه کننده های Ro خانگی ارائه می دهد.

ظرفیت آب خروجی آن ۲۰ لیتر آب در ساعت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *