مقاله پمپ آب

درباره پمپ شناور

مقاله پمپ شناور

پمپ شناور چیست و چگونه کار می کند؟

پمپ های شناور دستگاه های خود پراینگ هستند که یک عملکرد سریع و کارآمد را رقم میزنند. پمپ شناور مجهز به یک موتور مهر و موم شده و پلمپ هرمتیک هستند. این ویژگی باعث میشود پمپ ها به طور کامل بدون خطر آسیب الکتریکی در آب غوطه ور شوند.

پمپ شناور یکی از انواع پمپ آب است که با استفاده از موتور الکتریکی برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی کار می کنند. آنها طوری طراحی شده اند که به طور کامل در سیالی که پمپاژ می شود غوطه ور شوند.

پمپ شناور چطور کار میکند؟

به وسیله موتور، یک پروانه را به گردش درمیاید. پروانه چرخان نیروی گریز از مرکز ایجاد می کند که سیال را از مرکز دور می کند. این باعث ایجاد فشار می شود. سپس سیال از طریق یک دیفیوزر هدایت می شود که یک جزء ثابت است که جریان را هدایت و تنظیم می کند.

این نیروی گریز از مرکز و سرعت بالا، جریان کم فشار ورودی را به جریان پرفشار تبدیل می کند. سیال پرفشار از طریق یک خروجی یا به یک سیستم لوله متصل تخلیه می شود که جابه جایی موثر سیال را امکان پذیر می کند.

اغلب در ساخت پمپ شناور از فولادی ضد زنگ استفاده شده است که آن را در برابر خوردگی بسیار مقاوم کرده و برای پمپاژ آب از منابع آب زیرزمینی بسیار مناسب است.

مهمترین کاربرد پمپ شناور

پمپ های شناور برای استخراج آب های زیرزمینی در منازل، زمین های کشاورزی و صنایع استفاده می شود. این پمپ ها را می توان به طور کامل در آب غوطه ور کرد. پمپ های شناور از چند پروانه، موتور الکتریکی AC، دیفیوزر، کابل الکتریکی شناور و محافظ کابل تشکیل شده اند.

انواع پمپ شناور در داخل سوراخ حفر شده با مته یا چاههای باریک نیز قرار می گیرند. با کمک جریان الکتریکی عمل می کند و با تبدیل انرژی چرخشی پروانه به انرژی جنبشی آب، آب را به سطح زمین می برد.

۵ نکته قبل از خرید شناور

هنگام انتخاب پمپ های شناور چاه، ۵ فاکتور مهم را مد نظر داشته باشید:

۱- قطر یا دهنه چاه: قبل از خرید پمپ های چاهک، مهم است که قطر سوراخی که در زمین حفر شده برای قرار دادن پمپ شناور بررسی شود.

۲- هد: چیزی نیست جز ارتفاعی که پمپ بتواند آب را تا آن بالا بیاورد. عمق چاه و ارتفاعی که آب تخلیه میشود. بر اساس فضای کل محل و سطح آب منطقه، کارفرما باید بهترین مدل را انتخاب کند.

۳- سایز خروجی: قطر لوله ای است که توسط آن آب از پمپ خارج می شود. این قطر باید به اندازه لوله متصل به مخازن ذخیره باشد. معمولاً در میلی متر یا اینچ اندازه گیری می شود.

۴- میزان آبدهی: مقدار آب خارج شده در دقیقه است. برای منطقه بزرگتر، پمپ با دبی بیشتر سنجیده میشود.

۵- بازدهی پمپ: تامین کننده پمپ شناور پمپی را ارائه می دهد که دارای نمودار کارایی است. انتخاب مراحل کارکرد صحیح پمپ شناور بسته به درجه موتور و هد، مرحله مهمی است زیرا باعث افزایش راندمان می شود. به عبارتی کاربری شما باید در نطقه عطف و بالاترین راندمان پمپ شناوری که انتخاب میکنید باشد.

در واقع پمپ شناور چاه یکی دیگر از انواع پمپ های محبوب هستند که به دلیل برخی ویژگی های قابل توجه جایگزین پمپ های گریز از مرکز در بسیاری از مکان ها می شوند. اگر به دنبال خرید یا مشاوره پمپ شناور هستید، میتوانید با مشاورین سایت انجیکا، تامین کننده پمپ شناور تماس بگیرید.

مهمترین ویژگی پمپ شناور

۱- با دمای پایین کار میکنند و عمر طولانی تری دارد.

۲- به راحتی از مکانی به مکان دیگر منتقل می شود.

۳- نیازی به شیر نیست و سر مکش برداشته می شود.

۴- بدون نیاز به فونداسیون و پمپ خانه اضافی.

پمپ های شناور چاه در زیر آب کار می کنند، در نتیجه خنک کار میکنند و دمای آنها بالا نمیرود. احتمال سوختگی موتور بسیار کمتر است. از طرفی به دلیل قطر کم و باریک بودن، بسیار مناسب چاههای عمیق با دهانه کم هستند. پمپ شناور با موتور کم مصرف تر بازدهی بیشتری نسبت به سایر پمپ های مستغرق دارند.

سایر ویژگی های پمپ شناور:

در اینجا برخی از ویژگی‌های پمپ‌های شناور فولادی ضد زنگ آورده شده است:

  1. ساخت و ساز Construction: پمپ های شناور مستغرق فولاد ضد زنگ، معمولاً با قطعات فولادی ضد زنگ، از جمله محفظه پمپ، پروانه ها، شفت و محفظه موتور ساخته می شوند. فولاد ضد زنگ به دلیل مقاومت عالی در برابر خوردگی، دوام و توانایی مقاومت در برابر محیط های خشن یا خورنده انتخاب شده است.

 

  1. مقاومت در برابر خوردگی Corrosion Resistance: فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی ناشی از آب و مواد شیمیایی مختلف موجود در منابع آب زیرزمینی بسیار مقاوم است. این باعث می‌شود پمپ‌های شناور فولادی ضد زنگ برای استفاده در مناطقی با شرایط آب تهاجمی یا محتوای مواد معدنی بالا ایده‌آل باشند.

 

  1. قابلیت چاه عمیق Deep Well Capability: این پمپ ها برای کار در چاه های عمیق طراحی شده اند، جایی که سطح آب به میزان قابل توجهی زیر سطح زمین است. آنها قادر به پمپاژ آب از عمق بسیار بالایی هستند که اغلب از ده ها تا صدها متر متغیر است.

 

  1. راندمان بالا High Efficiency: پمپ های شناور برای راندمان بالا در پمپاژ آب طراحی شده اند. نزدیکی آنها به منبع آب تلفات اصطکاک را کاهش می دهد و در نتیجه باعث بهبود بهره وری انرژی و کاهش مصرف برق در مقایسه با پمپ های سطحی می شود.

 

  1. محافظت از موتور Motor Protection: این پمپ ها مجهز به ویژگی های حفاظتی موتور مانند حفاظت از اضافه بار حرارتی و اتصالات الکتریکی آب بندی شده در برابر رطوبت هستند تا از آسیب دیدن موتور در اثر گرم شدن بیش از حد یا ورود آب جلوگیری شود.

 

  1. تطبیق پذیری Versatility: پمپ شناور می تواند انواع مایعات، از جمله آب تمیز، آب های زیرزمینی، و سیالات ساینده یا خورنده خفیف را مدیریت کند. آنها معمولاً در کاربردهای مسکونی، کشاورزی، تجاری و صنعتی برای تامین آب، آبیاری و استخراج آب های زیرزمینی استفاده می شوند.

 

  1. نصب Installation: نصب پمپ شناور شامل تعلیق مجموعه پمپ به داخل چاه با استفاده از کابل پشتیبانی می شود. پمپ به یک لوله تخلیه متصل است که آب پمپ شده را به محل مورد نظر می رساند.

 

  1. تعمیر و نگهداری Maintenance: تعمیر و نگهداری منظم برای اطمینان از عملکرد بهینه و طول عمر پمپ شناور مهم است. این شامل بازرسی های دوره ای، تمیز کردن یا تعویض صفحه ورودی پمپ، بررسی عملکرد موتور، و نظارت بر مهر و موم و واشرها برای هرگونه نشانه سایش یا نشتی است.

 

شایان ذکر است که طراحی خاص، ظرفیت و ویژگی‌های پمپ‌های شناور بسته به سازنده و کاربرد مورد نظر ممکن است متفاوت باشد. برای نصب، راه اندازی و نگهداری صحیح پمپ، مشاوره با ما و گرفتن دستورالعمل ها و مشخصات سازنده توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *