مقاله پمپ آب

راهنمای خرید بهترین پمپ آب خانگی

نحوه انتخاب بهترین پمپ آب خانگی

راهنمای خرید پمپ آب خانگی

دسترسی ساده به آب شرب در فضاهای خانگی و ساختمانی امری کلیدی است که باید در نگاه اهالی هر ساختمان مورد توجه جدی باشد. تا زمانی که از آب شهری با سطح فشار مناسب استفاده ‌می‌کنید، قاعدتاً در تا‌مین آب شرب با مشکل جدی مواجه نیستید. اما هر گونه اختلال در سطح فشار آب شهری و یا عدم دسترسی به آن، دامنه مشکلات شما را نمایان ‌می‌‌سازد. لذا کاملاً جدی به تهیه پمپ آب خانگی فکر ‌می‌کنید. اما بهترین پمپ آب خانگی برای تا‌مین نیاز فضای ساختمانی شما کدام است؟

بهترین پمپ آب خانگی مناسب ساختمان

بهترین پمپ آب خانگی متناسب با فضای هر ساختمان ‌می‌باشد. ساختمان‌های مسکونی الزامات و شرایط متفاوتی دارند. قاعدتا تعریف ما از خانه‌های تک طبقه ویلایی با ساختمان‌‌های بلند مرتبه مسکونی و حتی اداری و خدماتی متفاوت است. پمپ آب خانگی مناسب خانه تک طبقه با مقدار مصرف محدود نمی‌تواند شبیه به پمپ آب برج‌های مسکونی با حضور صد‌ها واحد خانه باشد.

در راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی قرار است قدم به قدم با تما‌می‌ چالش‌ها مواجه شویم. این چالش‌ها شامل تعریف ساختمان، مقدار مصرف آب ساختمان، ارتفاع ساختمان، شرایط تا‌مین آب، مقدار فشار متغیر آب و حتی بررسی نوع پمپ آپارتمانی و خانگی است.

انواع پمپ آب خانگی متنوع هستند. آنها چه از نظر تکنولوژی ساخت، برند سازنده، قدرت آبدهی و حتی ظرفیت تا‌مین فشار آب در درجات متفاوتی طراحی شده و کار ‌می‌کنند. هنگام خرید پمپ آب خانگی با انبوه مدل‌ها از انواع پمپ مواجه هستید. اما در نهایت به یک پمپ آب نیاز دارید. لذا لازم است تا با بررسی دقیق نیاز خود و تحلیل فضای ساختمان برای خرید پمپ آب خانگی اقدام کنید.

مشاوره خرید بهترین پمپ آب خانگی

این مطلب نگاه جامعی است برای راهنمای انتخاب پمپ خانگی. سایت انجیکا مجری تخصصی عرضه انواع پمپ آب در سراسر کشور است. گروه انجیکا فروش پمپ آب خانگی را در سطح کاملاً حرفه‌ای برای پوشش تمام نیاز‌های ساختمانی انجام ‌می‌دهد. پس از مطالعه این مقاله و در صورت نیاز برای رسیدن به بهترین پمپ آب خانگی ‌می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی کارشناسان انجیکا استفاده کنید.

چالش‌‌های انتخاب پمپ آب خانگی

شاید برای انتخاب پمپ یک خانه تک طبقه ویلایی با بحث جدی مواجه نباشید. چرا که چنین خانه‌هایی در دسته کم مصرف‌ترین نوع ساختمان قرار ‌می‌گیرند و تمام نیاز آنها با خرید پمپ آب خانگی ۰.۵ الی ۱.۵ اسب تا‌مین ‌می‌‌شود. هر چند لازم است تا بحث کاملی در مورد نوع پمپ و برند سازنده و… نیز صورت بگیرد.

اما وقتی ساختمان شما تبدیل به بنا‌های آپارتمانی با چندین واحد خانه ‌می‌شود که هر کدام الگوی مصرف متفاوتی دارند، دیگر با یک ماجرای سرراست مواجه نیستید. بلکه با طیف کاملی از تعداد زیاد مصرف کنندگان روبه‌رو هستید که هر کدام تعریف متفاوتی از مصرف آب در طول شبانه روز دارند. بهترین پمپ آب خانگی فضاهای ساختمانی مانند آپارتمان‌ها و برج‌ها، قوی‌ترین آنها نیست. بلکه این پمپ باید چه از نظر دبی و همچنین از نظر هد برای رساندن آب تا ارتفاع بالای ساختمان مناسب باشند. در عین حال قیمت پمپ آب خانگی نیز مورد توجه جدی مصرف کنندگان قرار ‌می‌گیرد. پمپ آب‌های قوی‌تر قاعدتاً دبی بالاتری را تا‌مین ‌می‌نمایند. اما تهیه آنها هزینه بردار است و گاها حجم بالایی از ظرفیت نهایی آنها مورد استفاده ساختمان شما قرار نمی‌گیرد.

انتخاب غیر علمی پمپ آب خانگی:

بسیاری از مصرف کنندگان با استناد به دانسته‌های تجربی پمپ آب خانگی مناسب را انتخاب ‌می‌‌کنند. به عنوان مثال برای تجهیز ساختمان‌های یک یا دو طبقه با متراژ کم از پمپ خورشیدی یا همان پمپ محیطی نهایتاً تا 1 اسب بخار استفاده ‌می‌کنند. با همین نگاه تجربی نیز برای ساختمان‌‌های سه و یا چهار طبقه از پمپ آب ‌های بشقابی ۱ الی ۱.۵ اسب استفاده ‌می‌کنند. در ادامه نیز با ساختمان‌های بلندتر و یا متراژ بالاتر با تعداد واحد بیشتر مواجه هستیم که نهایتاً به سراغ پمپ آب‌های دو پروانه‌ای و یا بوستر پمپ‌ها ‌می‌روند.

این نگاه تجربی کار راه انداز است؛ اما تخصصی نیست و گاها نمی‌تواند سطح کاملی از نیاز‌های شما را پوشش بدهد. در نگاه تجربی با یک نگاه کلی در ساختمان به سراغ سرراست‌ترین پمپ آب بازار ‌می‌رویم. گویا صورت مسئله را پاک کرده‌ایم. چرا که هرگز نخواسته‌ایم تا نگاه جامع‌تری به مقدار مصرف آب ساختمان و یا سطح نیاز واحد‌ها داشته باشیم. نگاه تجربی با این معیار سرانگشتی اصلا‌ پیشنهاد مناسبی برای نحوه انتخاب پمپ آب خانگی نیست. در راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی نیاز به الگو‌های حرفه‌ای تر، علمی‌تر و کارآمدتری داریم که در ادامه به بحث در مورد آنها ‌می‌‌پردازیم.

انتخاب اصولی بهترین پمپ آب خانگی:

بدون تردید انتخاب بهترین پمپ آب خانگی در ‌میان انواع برند‌ها، الگو‌های طراحی، توان موتور و مقدار آبدهی کار ساده‌ای نیست. اما قطعاً ‌می‌دانید که پمپ آب شما باید در بهترین راندمان کار خود قرار بگیرد. لذا مهم است که این انتخاب تاثیرگذار را به درستی و با در نظر گرفتن متراژ واحد‌ها، تعداد واحد‌ها، تعداد طبقات و مشخصات فنی و کاربردی هر نوع پمپ انتخاب کرده باشید.

فاکتور‌های تاثیرگذار در انتخاب پمپ آب خانگی

در راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی با دو ‌معیار کلی مواجه هستیم. این دو معیار حداکثر آبدهی و حداکثر ارتفاع (هد) پمپ است. وقتی در حال بررسی فنی هر دستگاه پمپ آب خانگی هستید، قطعا از مشخصه‌‌های دقیق این دو فاکتور مطلع ‌می‌شوید. البته این دو فاکتور در امتداد ویژگی جامع‌تری به عنوان مقدار توان پمپ قرار دارند.

توان معرف قدرت موتور پمپ است. این معیار معین ‌می‌‌کند که در طراحی هر پمپ از چه قدرت موتوری استفاده شده است. اما به تنهایی معیار قابلیت‌‌های کاربردی پمپ نیست. زیرا باید بررسی کنید که توان در نظر گرفته شده برای طراحی چه نوع پمپ با چه مقدار آبدهی و یا هد استفاده شده است.

آبدهی و هد به نوعی در تقابل با یکدیگر هستند. هر دو با معیار توان پمپ در ارتباط هستند. اما تقریباً عکس هم کار ‌می‌کنند. به عنوان مثال پمپ‌ها با آبدهی زیاد معمولاً ارتفاع کمی‌ دارند. اما برای رسیدن به ارتفاع هد زیاد لازم است تا قید دبی حداکثری را زده باشید. به این ترتیب الگوی طراحی هر پمپ در چگونگی استفاده از توان متفاوت است. برخی پمپ آب‌‌ها دبی زیاد دارند و برخی دیگر مخصوص هد حداکثری برای رساندن آب به ارتفاع بالای ساختمان‌های بلند مرتبه طراحی ‌می‌شوند. برخی پمپ آب‌ها نیز آنقدر قدرتمند هستند که هر دوی این ویژگی‌‌ها را توأمان داشته باشند. پارامترهای تاثیرگذار در راهنمای انتخاب پمپ آب آپارتمانی به قرار زیر هستند.

  • اندازه قطر ورودی لوله
  • اندازه قطر خروجی لوله
  • مشخصات الکتریکی موتور پمپ
  • حداکثر ارتفاع ساختمان
  • مقدار آبدهی مورد نیاز ساختمان
  • مقدار توان پمپ

در این مقاله قصد داریم تا به روش های انتخاب پمپ آب مناسب خانگی اشاره کنیم. لذا در کل با ملاحضات فنی ساختمان سر و کار داریم. در نهایت نیز به عدد هایی از توان تا هد و دبی پمپ می رسیم. قاعدتا برای انتخاب بهترین پمپ آب خانگی فراتر از این اطلاعات نیاز به بررسی انواع پمپ و همچنین برندهای مطرح بازار دارید.

مقدار مصرف آب ساختمان شما چقدر است؟

بهترین پمپ آب خانگی برای شما موتور پمپی است که مقدار آب مورد نیاز ساختمان شما را تمام و کمال تا‌مین نماید. وقتی بدانید که ساختمان شما در طول شبانه روز به چه مقدار آب نیاز دارد، قاعدتا خیلی ساده ‌می‌توانید مدل پمپ آب مناسب را تهیه کنید. مقدار آبدهی مصرفی فضاهای ساختمانی را با معیار لیتر در دقیقه معرفی ‌می‌کنند. هر چند فرمول‌ها و جداول تخصصی برای محاسبه مقدار آب مصرفی فضاهای ساختمانی تهیه شده است؛ اما در کل با یک حساب سرانگشتی مقدار آب مصرفی یک واحد آپارتمان معمولی صد متری با یک سرویس بهداشتی و یک آشپزخانه و یک حمام چیزی در حدود ۵۰ الی ۶۰ لیتر در دقیقه است.

وقتی برای تا‌مین آب یک واحد آپارتمان معمولی به ۵۰ الی ۶۰ لیتر آب در دقیقه نیاز دارید، قاعدتا ‌می‌توانید حجم آب مصرفی ساختمان‌های آپارتمانی را با الگوی تقریباً دقیق محاسبه کنید. اما در این ‌میان باید به الگوی طراحی ساختمان نیز توجه کنید. مثلاً برای یک ساختمان دو طبقه با ۸ واحد مسکونی نیاز به پمپ آب قدرتمند دبی بالا دارید. اما برای یک ساختمان ۸ طبقه و هر طبقه تک واحدی باید از پمپ آب‌های هد بالا استفاده کنید.

توجه به مقدار آب مصرفی، الگوی کلیدی در راهنمای انتخاب پمپ خانگی است. با در نظر داشتن تعداد واحد‌ها و یک معیار کلی ‌می‌توانید این مقدار آب مصرفی را محاسبه کنید. اما توصیه ‌می‌‌شود که حدالمقدور از جداول تخصصی محاسبه مقدار آب مصرفی فضاهای متنوع ساختمانی استفاده نمایید.

ارتفاع ساختمان شما چقدر است؟

همه واحد‌های ساختمان‌های مسکونی و تجاری به یک اندازه نیاز به آب با سطح فشار مناسب دارند. پس باید فشار آب را برای بالاترین طبقات ساختمانی نیز تهیه کنیم. لذا ارتفاع ساختمان از دیگر نکات کلیدی برای انتخاب بهترین پمپ آب خانگی است.

یک راه حل ساده در نظر گرفتن ارتفاع توامان با دبی مصرفی ساختمان است. به این ترتیب کل آب مصرفی همه واحد‌های ساختمان معیار دبی مصرفی ساختمان است و ارتفاع بالاترین طبقه معرف هد پمپ می‌باشد. بهترین پمپ آب خانگی پمپی است که دبی مورد نیاز شما را در هد حداکثری ساختمان تا‌مین نماید.

مطمئن باشید که قویترین پمپ آب‌ها، بهترین آنها برای ساختمان شما نیستند. پمپ بزرگتر الزامات پرهزینه‌تری نیز دارد. مصرف برق بیشتر، قیمت بالاتر، هزینه سرویس و نگهداری گرانتر از مشکلات پمپ آب‌های قوی‌تر هستند. هنر شما در خرید پمپ آب خانگی با مقدار حجم آبدهی در هد مناسب است.

انتخاب پمپ با هد و دبی

در شرایط اید‌ه‌آل پمپ نصب شده باید بتواند حجم آب مورد نیاز ساختمان را برای تما‌می‌ واحد‌ها با سطح فشار یکسان و اید‌ه‌آل تا‌مین نماید. لذا واحد طبقه آخر به همان اندازه واحد طبقه اول از اولویت آبرسانی برخوردار است. اما برای تعداد زیاد واحد‌ها آن‌هم در ساختمان‌های بلند مرتبه قطعاً با چالش‌‌های جدی نحوه انتخاب پمپ آب مواجه هستیم. برای این منظور وابسته به مقدار آبدهی و هد پمپ ‌می‌باشیم. اما از این معیار‌ها چگونه استفاده کنیم؟ در ادامه از روش‌های متداول انتخاب پمپ براساس هد و آبدهی اشاره ‌می‌کنیم.

  • پمپ را براساس تا‌مین بیشترین هد و دبی انتخاب کنید: این ایده ساده‌ترین راه حل برای خرید پمپ آب خانگی است. کافی است پمپی‌ قدرتمند را تهیه کنید که هم آبدهی کافی ساختمان را داشته باشد و هم از ارتفاع هد کافی برخوردار باشد. لذا از هر نظر با پمپی بسیار قدرتمند مواجه هستید. قاعدتا چنین پمپی طراحی حجیم و د‌هانه‌های قطور دارد. تا جاییکه ممکن است قطر د‌هانه‌های پمپ با سیستم لوله کشی ساختمان هماهنگی نداشته باشد. در عین حال برای پیاده سازی این ایده ملزم به صرف هزینه بالایی به جهت خرید موتور پمپ آب قدرتمند هستید.
  • پمپ را براساس بیشترین هد و کمترین دبی انتخاب کنید: در این ایده معیار اصلی ما رساندن آب به طبقات بالای ساختمان است. لذا به دنبال پمپ تا هد کافی هستیم. به این ترتیب پمپ را برای تا‌مین آب بالاترین طبقه و آبدهی به تعداد واحد‌های همان طبقه محاسبه ‌می‌کنیم. بهترین پمپ آب خانگی شما در ظرفیت و حجم کمتری تهیه خواهد شد. اما در این روش چندان دورنمایی از مصرف آب بالای طبقات پایینی ساختمان نداریم. لذا ممکن است در طول شبانه روز و یا مصرف زیاد آب در طبقات پایین دست، حجم آب طبقات بالای ساختمان کاهش پیدا کند.
  • پمپ را براساس بیشترین هد اما دبی متوسط محاسبه کنید: پیش‌تر گفتیم که مقدار آب مورد نیاز هر واحد خانه ۱۰۰ متری چیزی در حدود ۵۰ الی ۶۰ لیتر در دقیقه است. اما آیا همه شیر‌های خانه همزمان باز هستند؟ مثلاً آیا همه خانه‌ها الگوی مصرف یکسانی دارند؟ مثلا آیا همه ا‌هالی ساختمان در یک زمان مشخصی به حمام ‌می‌روند و یا ظرف‌های آشپزخانه را ‌می‌شویند؟ قاعدتاً اینطور نیست. زیرا معیاری با عنوان ضریب همزمانی مطرح است. این ضریب، عددی مابین 0 الی 1 است و معرف احتمال مصرف همزمان مصرف کنندگان ‌می‌باشد. همه واحد‌های هر ساختمان الگوی مصرف آب یکسانی ندارند. اما همگی آنها به ۵۰ الی ۶۰ لیتر آب در دقیقه نیاز دارند. در یک محاسبه سرانگشتی ضریب همزمانی مصرف آب ساختمان‌های چند واحدی را ۰.۵ در نظر ‌می‌‌گیرند. به این ترتیب که تنها نیمی‌ از دبی حداکثر ساختمان را در کنار هد حداکثر ساختمان محاسبه ‌می‌کنند. در این صورت بهترین پمپ آب خانگی باید بتواند حداقل نیمی‌ از دبی کل ساختمان را با فشار ۲۰ متر ستون آب در بالاترین طبقه تا‌مین نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *