مقاله موتور برق بنزینی

سرویس و نگهداری موتور برق بنزینی

repair gas gen engika.com

آیا من می توانم؟

یک موتور برق چقدر نیاز به نگهداری دارد؟
سرویس و نگهداری موتور برق بنزینی، چقدر اهمیت دارد؟
خودم میتوانم انجام دهم؟

نگران نباشید ما به روشی ساده و در چند نکته این کار را برای شما ساده کرده ایم، کافی است چند دقیقه وقت بزارید تا دیگر دغدغه پرداخت هزینه های مختلف و پیدا کردن تعمیرکار منصف را نداشته باشید و عمر دستگاهتان را چند برابر کنید.

قبل از هر چیز بهتر است با نحوه کارکرد موتور برق آشنا شویم. با مطالعه مقاله موتور برق چیست یک دید کلی و جامع از انواع موتوربرقها پیدا میکنید تا وقتی دستگاهتان دچار مشکل میشود بلافاصله و با مطالعه این مقاله قطعه معیوب را شناسایی میکنید و در صورت امکان با راهکارهای عنوان شده ایراد را خودتان برطرف میکنید.

  • روغن موتور

اولین و مهمترین نکته در سلامت و طول عمر موتور برق روغن موتور دستگاه است. (لطفا خیلی جدی بگیرید)

حتی بهترین موتور برق هم نیاز به یک روغن خوب و تعویض به موقع دارد.

از روغن با کیفیت و نو استفاده کنید. برای موتور برق ها ی بنزینی روغن ۴۰ یا ۵۰-۲۰ (اتوماتیک) مناسب است.

میزان تقریبی روغن برای انواع موتور برق

  • ۱ تا ۴ کیلووات: حدود نیم تا یک لیتر (حجم موتور ۱۰۰ تا ۲۴۰ سی سی تک سیلندر)
  • ۴ تا ۸ کیلووات: ۱.۱ تا ۱.۵ لیتر که بستگی به حجم موتور دستگاه دارد. (حجم موتور ۳۹۰ تا ۴۴۰ سی سی تک سیلندر)

فارق از میزان و حجم روغن مورد نیاز، توجه داشته باشید، شما باید در حالتی که موتور برق روی زمین و یک سطح صاف قرار دارد، تا آخرین رزوه درب کارتر موتور، روغن پر کنید. به عبارتی روغن باید داخل موتور، تا درب کارتر (محل ورود روغن) لبالب پر شود.

روش تعویض روغن موتور برق:

پیچ تخلیه روغن (آلمینیومی) نیز زیر گیج روغن (پلاستیکی)، روی نبشی کف موتور قرار دارد. پس از باز کردن پیچ تخلیه، گیج روغن راهم یک دور باز کنید تا روغن سریعتر خارج شود. انتهای پیچ تخلیه خاصیت آهنربایی دارد و پلیسه های داخل موتور را جذب میکند، بهتر است قبل از بستن پیچ تخلیه، آن را با یک کهنه تمیز کنید.

گیج (پلاستیکی) روغن را باز کنید. سپس با کمک یک قیف این کار را انجام دهید. در صورت لزوم میتوانید موتور برق را به عقب خم کنید با کمک یک قیف به اندازه ی ذکر شده روغن داخل موتور بریزید سپس دستگاه را به آرامی روی زمین قرار دهید و چک کنید که لبالب روغن پر شده باشد به اندازه ای که اگر کمی دستگاه را رو به جلو خم کنید روغن از محل ورود به بیرون بریزد.

در صورتی که دستگاه نو میباشد، اولین روغن را بعد از چند ساعت (۵-۲ ساعت) کار بدون گرفتن بار (موتور درجا کار کند) تعویض کنید. سپس از بار دوم، هر ۵۰ ساعت کار روغن موتور را تعویض کنید.

توجه: زمانی که یک موتور برق نو خریداری میکنید:

اولین کار ریختن روغن موتور مناسب به روش بالا میباشد. در ابتدا دستگاه فاقد روغن موتور میباشد.

ممکن است روزها وقت صرف کنیم و برای خرید یک موتور برق باکیفیت و مطمئن، تحقیق کنیم. برای خرید موتور برق مناسب میتونید مقاله راهنمای خرید موتور برق خانگی را مطالعه کنید. اما جدا از صرف وقت و هزینه، استفاده نادرست از این وسیله میتواند خسارت بزرگی به ما وارد کند.

اولین کار ریختن روغن موتور مناسب به روش بالا میباشد. و در ابتدا دستگاه فاقد روغن موتور میباشد.

 

بنزین:

هرگز از سوخت باک دستگاه دیگر استفاده نکنید به عبارتی از بنزین نو استفاده کنید، بهتر است یک گالن مناسب و مقاوم (ترجیحا پلاستیکی) برای این کار اختصاص دهید، و حین سوختگیری خودرو شخصی خود، گالن موتور برق را پر کنید تا همیشه بنزین مناسب و خالص برای دستگاه تامین باشد.

استفاده از بنزین ناخالص یا کثیف موجب میشود، موتور از تنظیم خارج شود، و زودتر نیاز به سرویس و تعمیر پیدا کند.

نیازی به بنزین سوپر یا مکمل های سوخت نمیباشد.

همیشه سوخت کافی در باک دستگاه بریزید، تا سوخت ته باک مصرف نشود. (سوخت ته باک حاوی رسوبات و ناخالصی است)

 

اگر برای مدت طولانی از دستگاه استفاده نمیکنید:

ابتدا شیر بنزین را ببندید.

کمی روغن موتور نو داخل باک دستگاه بریزید سپس بنزین چرب شده را خارج کنید، این کار از پوسیدگی ته باک جلوگیری میکند.

در حالی که شیر بنزین بسته است، موتور را روشن کنید تا بنزین داخل کاربراتور مصرف شود و دستگاه خاموش شود.

رعایت این نکات فنی باعث میشود، قطعات داخلی موتور تمیز و سالم بمانند و از خوردگی و رسوب این قطعات جلوگیری شود همچنین زمانی که بخواهید دوباره دستگاه را روشن کنید، با یک استارت موتور روشن شود. (این روش ممکن است برای موتور برقهای کیفی به دلیل عدم دسترسی آسان به قطعات داخلی، امکانپذیر نباشد. پیشنهاد میشود اولا موتور برق کیفی تهیه کنید که در آنها دسترسی به شیر سوخت امکان پذیر باشد و دوم: موتور برقهای کیفی با موتور ۴ زمانه تهیه کنید)

در موتور برقهای استارتی: برای جلوگیری از فاسد شدن باتری، هر ۴ ماه یکبار دستگاه را استارت کنید تا سیکل شارژ برقرار شود.

موتور برقهای هندلی: خاموش ماندن طولانی باعث ایجاد رسوب در قطعات و پایین آمدن عمر دستگاه میشود، توصیه میشود هر ۶ ماه یکبار دستگاه را روشن کنید تا چند دقیقه کار کند، سپس به روش ذکر شده مجدد دستگاه را خاموش کنید.

اگر برای مدت طولانی از دستگاه استفاده نمیکنید، از یک کاور پارچه ای یا نایلونی برای محافظت دستگاه در مقابل گرد و خاک و رطوبت استفاده کنید.

 

شمع:

نیاز به شمع های گرانقیمت ندارید و یک شمع معمولی و استاندارد کار را به خوبی برای شما انجام میدهد، تمیز کردن شمع به احتراق کامل موتور کمک میکند. به این صورت که ابتدا با آچار شمع (همراه موتور برق عرضه میشود) شمع را باز کنید، سپس با یک سمباده نرم و کمی آب اتصال پلاتین و پایه را تمیز کنید، بعد فاصله این دو را چک کنید تا کمتر از حد استاندارد نباشد (با یک دوسو میتوانید فاصله پلاتین و پایه شمع را نتظیم کنید). کمی صبر کنید تا شمع خشک شود. سپس آن را با واشر همراهش ببندید و با آچار سفت کنید. ترجیها هر سال شمع تعویض شود.

در اغلب موارد، روشن نشدن موتور برق، به دلیل خرابی شمع میباشد.

 

آچارکشی:

به دلیل اینکه کارکرد موتور برقها با لرزش همراه است، ممکن است پس از یک سال پیچهای دستگاه به خصوص لرزه گیرها (دسته موتور) شل شوند. شما با یک دست آچار ۸-۱۲-۱۴ به راحتی و خیلی سریع میتوانید این کار را انجام دهید.

توجه: فقط پیچهای شل را سفت کنید و از سفت کردن بیش از حد خودداری کنید.

 

نحوه تعویض فیلتر هوا:

فیلتر هوای موتور برق ها نیز مانند خودروها نیاز به تعویض دارند، زمان تعویض این فیلتر بستگی به میزان کارکرد دستگاه و هوای محل نصب آن دارد. اما به صورت کلی هر سال فیلتر هوا را تعویض کنید

تعویض فیلتر هوا بسیار ساده و ارزان است.

داخل هواکش موتور برقها کنار هندل (بیشتر مدلها) یک ابر مستطیل شکل هست که نقش فیلتر هوای دستگاه را دارد. برای تعویض آن کافیست بست هواکش را باز کنید و فیلتر نو را با کهنه تعویض کنید.

اگر قبل از موعد تعویض، فیلتر هوا کثیف شد، آن را از هواکش بیرون بیاورید، سپس داخل مقداری نفت یا گازوییل بیندازید تا آن را به خود جذب کند، بعد از چند دقیقه فیلتر را بیرون بیارید و با فشار یک دست نفت یا گازوییل را از آن خارج کنید. دقت کنید فیلتر هوا باید کمی چرب باشد و با فشار زیاد به آن آسیب نزنید. فیلتر را داخل هواکش قرار دهید و بست هواکش را ببندید.

احتیاط: شستن فیلتر هوا با بنزین یا مایع ظرفشویی موجب آسیب به بافت آن میشود و  در بلند مدت، فیلتر خرد شده و وارد کاربراتور میشود.

 

ساعتکار مداوم:

مدت زمان کارکرد یک موتور برق به صورت دائم (یکسره)، بستگی به نوع و مدل و هوای محل نصب دستگاه دارد. همینطور میزان بار و مصرف کننده های متصل به ژنراتور نیز در بالا رفتن دمای دستگاه نقش مستقیم دارد.

اما به صورت کلی:

  • موتور برقهای بنزینی هواخنک، در هوای معتدل، پس از ۵-۴ ساعت کار، باید ۱ساعت خاموش شوند.
  • موتور برقهای دیزل هواخنک، در هوای معتدل، پس از ۷-۶ ساعت کار، باید ۱ساعت خاموش شوند.

این روش به شما کمک میکند که طول عمر دستگاهتان را در بلند مدت افزایش دهید تا مجبور نباشید پس از مدت کوتاهی اقدام به خرید یک موتور برق جدید کنید. همچنین اگر هنوز موتور برق متناسب با بودجه خود را پیدا نکرده اید یا قصد تعویض موتور برق خود را دارید، میتوانید با مطالعه مقاله قیمت موتور برق خانگی موارد مهم در تعیین قیمت این محصولات را در انتخاب خود لحاظ کنید.

 

محل نصب دستگاه:

یکی از نکات مهم در راه اندازی و نگهداری موتور برق، محل نصب و جایی است که دستگاه در آن کار میکند.

توجه داشته باشد: اگر دستگاه شما در محل نامناسب، نصب و راه اندازی شود، جدا از آسیب به دستگاه، احتمال بروز خسارات جبران ناپذیر وجود خواهد داشت.

با رعایت چند نکته ساده، خود را از خطرات احتمالی ایمن کنید.

یک موتور برق باید در فضای باز کار کند، اما اگر به هر دلیل قصد روشن کردن آن در یک فضای بسته را دارید، توجه کنید:

  1. در محل نصب موتور برق باید هوا جریان داشته باشد. ( به صورت طبیعی یا با استفاده از فن یا ابزار کمکی)
  2. اطرف دستگاه تا فاصله دو متر (از چهار طرف) فضای خالی در نظر بگیرید.
  3. دود موتور برق باید از محل نصب خارج شود تا دستگاه دوباره آن را را تنفس نکند.
  4. در محل نصب یک فیوز متناسب با توان دستگاه قرار دهید و برق را ابتدا به آن وصل کنید تا در صورت اتصالی، برق از مبدا  قطع شود.
  5. دستگاه را از آب (برف و باران و…) و رطوبت دور نگه دارید. رطوبت موجب اختلال در روند تولید برق ژنراتور و باعث پوسیدگی دستگاه و در نهایت کاهش عمر دستگاه میشود.
  6. اگر هوای محل نصب گرم است، پس از هر سه ساعت کار یک ساعت دستگاه را خاموش کنید. سیستم تهویه مناسب  (جلوگیری از خطر آتشسوزی و بالا بردن عمر مفید)
  7. از کابل نو و مناسب، متناسب با توان دستگاه استفاده کنید. محل عبور کابلها را چک کنید تا احتمال زخمی شدن کابلها وجود نداشته باشد.

رعایت برخی اصول و نکات ساده است و انجام آنها نیاز به کمی وقت و حوصله دارد، اما پیامد رعایت این نکات موجب تامین ایمنی شما و بالا رفتن عمر مفید دستگاه شما می شود.

 

موتور برق روشن نمیشود:

حتی بهترین موتور برقها مانند: موتور برق هوندا نیز گاهی ممکن است با چند هندل یا استارت روشن نشوند؛ دلایل مختلفی میتواند باعث بروز این مشکل شود، اما محتمل ترین آنها را به شما میگوییم:

  1. شمع دستگاه کثیف شده یا باید تعویض شود. (بالاتر توضیح دادیم)
  2. روغن موتور:  روغن ندارد / روغن موتور کم است و یا نیاز به تعویض دارد. (اغلب موتور برقها سنسور روغن دارند)
  3. شیر بنزین و شلنگ بنزین گرفته و یا نیاز به تعویض دارد.

 

ایمنی:

  • دقت کنید هنگام سوختگیری، بنزین به بیرون نشت نکند یا روی دستگاه نریزد، در صورتی که این اتفاق افتاد حتما با یک کهنه آن را پاک کنید، و تا خشک شدن کامل دستگاه را روشن نکنید.
  • همیشه قبل از سوختگیری، ابتدا دستگاه را خاموش کنید.
  • هنگام کار یا پس از خاموش کردن دستگاه، دمای دستگاه بسیار بالاست، هرگز دستتان را به قطعات دستگاه نزنید.
  • قبل از وصل کلید برق موتور برق، ابتدا دوشاخه برق خروجی، را وارد پریز محل نصب کنید.
  • دور موتور دستگاه را به صورت دستی تغییر ندهید.
  • از تعویض فیوز دستگاه با مدل قویتر خودداری کنید
  • از موتور برقهایی که مدار تثبیت ولتاژ ندارند (ای-وی-آر نیستند)، برای دستگاههای الکترونیکی (موبایل، لپتاپ، ال سی دی و…) استفاده نکنید.
  • بلافاصله پس از خاموش کردن، دستگاه را کاور نکنید. (موتور داغ است)

نوشته های مشابه

8 دیدگاه در “سرویس و نگهداری موتور برق بنزینی

  1. امین درابیده گفت:

    سلام یه توضیحی هم برای اونایی که موتور برق برای نصب بر. وی کامیون میکنند بدین چه کاری کنن که به مشکل نخورن

    1. انجـیکــــا گفت:

      سلام وقت بخیر:
      این مقاله در خصوص نحوه سرویس و نگهداری موتور برقهای بنزینی هست و تفاوتی نداره که برای چه کاری استفاده میشه؛ برای نصب روی کامیون هم بهتره دیزل تهیه کنید چون بیشتر از بنزینی کارکرد دائم و یکسره دارند. حتما دقت کنید دود موتور برق به خودش برنگردد و دوباره تنفس نکند و فضای کافی برای عبور جریان هوا لحاظ شود.
      در صورتی که سوالی دارید با با تماس بگیرید؛ 02133921584
      موفق باشید.

    2. مجید گفت:

      سلام برای چهار زمانه روغن 50-20 فرمودید بریزید درسته؟
      و اینکه چه برندی بهتر هست؟

      1. انجـیکــــا گفت:

        سلام وقت بخیر روغن بهران؛ سوپر پیشتاز یا تکتاز ۲۰/۵۰ پیشنهاد میشه
        موفق باشید.

  2. عباس گفت:

    سلام آیا روغن داخل باک. لازم نیست بریزیم؟

    1. انجـیکــــا گفت:

      سلام وقت بخیر فقط برای موتور برقهای دو زمانه که کارترِ روغن ندارند، داخل باک همراه بنزین روغن هم ریخته میشود.

  3. عباس گفت:

    آیا روغن داخل بنزین نیاز نیست ؟مثل علف زن ها

    1. انجـیکــــا گفت:

      درود بر شما: برای سرویس و نگهداری موتور برق های چهار زمانه نیازی به ریختن روغن داخل باک ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *