دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

نگاره مقاله دستگاه تصفیه آب خانگی چیست

دانستنی های مفید برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی:

آب مایه حیات است و این مایع باید در نهایت سلامت برای بدن ما تهیه شده باشد. آب سالم از دغدغه‌های همیشگی انسان‌ها در طول تاریخ بوده ‌است. در عصر حاضر ایده‌ی تأمین آب شرب شهری سطح نیاز به آب سالم را ارتقا بخشیده است. حال همه ما کم و بیش از خدمات مفید آب شهری برخوردار هستیم. اما باز هم نمی‌توانیم به ‌سلامت آب جریان یافته در لوله‌های بی‌پایان شهری اعتماد کنیم. انواع دستگاه تصفیه آب خانگی ایده جذاب‌تری است که پروسه تأمین آب سالم در محیط خانه را کامل‌تر می‌کنند.

با مطالعه این مقاله با نحوه کار دستگاه تصفیه آب خانگی آشنا خواهید شد، همچنین با مقاله بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی اطلاعات لازم برای یک انتخاب عالی را بدست می آورید.

آیا آب لوکشی قابل شرب است؟

آب شهری اگر چه قابل شرب است؛ اما خیلی سالم نیست. در این آب از کلر بسیار زیادی استفاده شده ‌است. از طرفی تصفیه خانه‌های بزرگ شهری فقط به حذف ذرات جامد و پاک‌سازی میکروبی و تا حدودی پاک‌سازی شیمیایی آب می‌پردازند. آب تهیه شده از تأسیسات بزرگ شهری دارای مقدار زیادی کلر، نیتریت، نیترات، ذرات ریز و حتی باکتری‌ها می باشد. استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی نیاز ما به داشتن آب کاملاً سالم را برطرف می‌کند.

در حال‌ حاضر انواع دستگاه تصفیه آب خانگی برای تهیه سطوح مختلف از آب پاکیزه طراحی ‌شده است. برندهای متعددی در سراسر جهان با استفاده از تکنولوژی های گوناگون روش‌های مختلف پاک‌سازی آب را ساخته اند. حالا ایده استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی فراتر از یک کالای لوکس تبدیل به الزامی برای داشتن زندگی سالم‌تر شده‌ است. استفاده از این دستگاه‌ها در سطح شهرهای شلوغ برای اطمینان از آب پاکیزه متداول است. اگر شما هم قصد دارید تا آب خانه یا شرکت خود را به آبی سالم‌تر و پاکیزه‌تر تبدیل کنید، بهتر است یک دستگاه تصفیه آب خانگی یا تصفیه آب نیمه صنعتی مناسب با الگوی تصفیه سازی کامل و مدرن تهیه نمایید. اما قاعدتاً به دانستن اطلاعاتی مفید در این زمینه نیاز دارید.

با افزایش تراکم جمعیت در برخی مناطق و کاهش منابع طبیعی، همچنین محدودیتهای پروسه آبرسانی؛ ایده استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی فراتر از یک کالای لوکس، تبدیل به الزامی برای داشتن زندگی سالم‌تر شده‌ است. استفاده از این دستگاه‌ها در سطح شهرهای شلوغ برای اطمینان از داشتن آب پاکیزه متداول شده است. اگر شما هم قصد دارید تا به جای آب لوله کشی، آبی سالم‌تر و پاکیزه‌تر مصرف کنید، بهتر است یک دستگاه تصفیه آب خانگی مناسب با الگوی تصفیه سازی کامل و مدرن را تهیه نمایید. اما قاعدتاً به دانستن اطلاعاتی مفید در این زمینه نیاز دارید.

 

تنوع دستگاه تصفیه آب خانگی و سختی انتخاب

سطح بازار از انواع دستگاه تصفیه آب خانگی پر شده است. سری دستگاه‌هایی که توسط برندهای متعددی طراحی و تولید می‌شوند. در این ‌میان چگونه می‌توانید دستگاه خوب و کاملی را تهیه کنید؟ قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی در مدل های گوناگون چگونه است؟ از کجا دستگاه تصفیه آب تایوانی بخریم؟ برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟ کشور سازنده چقدر اهمیت دارد؟ تصفیه آب هیوندای کره ای بخریم، ایرانی یا چینی؟… در این مطلب همراه با گروه انجیکا هستید تا به اطلاعاتی کامل، مختصر و مفید از انواع دستگاه تصفیه آب خانگی، برندهای مطرح و روش کار آنها همراه با نکات کلیدی هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی بپردازیم.

 

engika tasfiye ab2

 

دستگاه تصفیه آب خانگی چه کاری انجام می‌دهد؟

جواب این سؤال خیلی بدیهی است. کاملاً مشخص است؛ وظیفه دستگاه‌های تصفیه آب شهری و یا روستایی این است که آب آشامیدنی کاملاً سالمی را در اختیار ما قرار بدهند. اما اصل ماجرا در چرایی تصفیه آب است. در داخل آب آشامیدنی مگر چه چیزهای ناسالمی وجود دارد که حالا باید دست به دامان چنین تجهیزاتی باشیم؟ آیا حضور دستگاه تصفیه آب خانگی با وجود تأسیسات تصفیه آب شهری الزامی است؟

اگر از سالم بودن آب جاری‌ شده در لوله‌های آب خانه اطمینان دارید، دیگر نیازی نیست تا چنین سیستمی را تهیه کنید. اما همه می‌دانیم که آب شهری و روستایی نمی‌تواند استانداردهای کامل بهداشت و سلامت را تأمین نماید. در پاره‌ای از موارد نیز با آب تهیه شده، خارج از تأسیسات شهری مواجه هستیم. مثلاً در محیط روستایی و یا یک خانه‌ی دورافتاده زندگی می‌کنیم. در چنین شرایطی خرید دستگاه تصفیه آب خانگی الزامی است.

 

هر فیلتر وظیفه یک مرحله تصفیه آب

در داخل هر دستگاه تصفیه آب خانگی فیلترهایی وجود دارند که هر گونه ناخالصی را از آب جدا می‌کنند. البته هر فیلتر وظیفه معینی در جداسازی ناخالصی‌های آب دارد. لذا عموم دستگاه‌های تصفیه آب خانگی دارای چندین طبقه فیلتراسیون هستند تا در هر مرحله بخشی از ناخالصی‌های فیزیکی و شیمیایی و بهداشتی آب زدوده شود. این ناخالصی‌ها می‌توانند لجن، خاک، زنگ‌زدگی، میکروارگانیسم‌ها، ویروس‌ها، شن، گرد و غبار، ترکیبات شیمیایی و… باشند.

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی برای پاک‌سازی با مراحل متنوع طراحی می‌شوند. برخی فقط فیلترهای جداسازی ذرات جامد را دارند و برخی دیگر تا حذف میکروارگانیسم‌ها توانمند می‌باشند. اما بهترین‌ها سری دستگاه‌هایی هستند که از فیلتر ممبران یا همان فیلتر RO استفاده می‌کنند. این فیلتر بالاترین درجه پاک‌سازی آب برای حذف هر نوع ترکیب شیمیایی مانند نیترات و یا فلزات سنگین را دارد.

 

نکته مهم قبل از خرید دستگاه تصفیه آب

برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی لازم است تا از مدل ها که فرایند فیلتراسیون کامل دارند استفاده کنید. مطمئن باشید که بهترین آب شرب شما از خروجی بهترین دستگاه‌های تصفیه آب خانگی در فیلتراسیون کامل تأمین خواهد شد. لذا لازم است تا دید فنی مناسبی از انواع دستگاه تصفیه آب خانگی داشته باشید. البته در این مسیر با چالش قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی نیز مواجه هستید. اما بهرحال آب شرب سالم موضوعی نیست که بخواهید به سادگی از کنار آن عبور کنید.

 

engika tasfiye ab3

 

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی کدام‌اند؟

داشتن آب پاکیزه چالش جدی شما در محیط خانگی است. اما سطوح گوناگونی از آب پاکیزه تعریف‌ شده است که برای هر کدام از آنها سری دستگاه‌های تصفیه آب خانگی وجود دارند. گاهی فقط به حذف ذرات جامد و معلق در آب می‌اندیشیم و گاهی در بالاترین سطح پاک‌سازی نیاز به آب بدون کوچکترین ترکیب مضر شیمیایی و باکتریایی فکر می‌کنیم. برای هر مرحله از سطح نیاز شما انواع دستگاه تصفیه آب خانگی طراحی‌ شده است که به قرار زیر هستند:

  • دستگاه تصفیه آب سر شیری: در این مدل‌های ساده تنها از یک فیلتر الیافی استفاده شده ‌است. این دستگاه‌ها با طراحی کوچک شرایط نصب شدن بر روی شیر سینک ظرف‌شویی را دارند. قابلیت دستگاه تصفیه آب سر شیری برای جداسازی املاح درشت آب است. به نوعی تنها از همان فیلتر اول دستگاه‌های تصفیه آب استفاده می‌کند. به این ترتیب اگر از چنین دستگاهی بر روی سر شیر سینک ظرف‌شویی خانه نصب نمایید، دیگر نگران املاح رسوب کرده در کتری خانه نیستید. چرا که تمامی املاح دانه ‌درشت آب در فیلتر الیافی این دستگاه ته‌نشین شده ‌است. اما آب خارج شده نمی‌تواند استاندارد کافی از آب سالم را تامین نماید. لکن قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی سر شیری به مراتب کمتر از دیگر دستگاه های حرفه ای است.
  • دستگاه تصفیه آب کلمن رومیزی: این مدل‌ها با یک مرحله فیلتراسیون بالاتر از مدل‌های سرشیری طراحی ‌شده اند. آنها به شکل کلمن های قدیمی طراحی می‌شوند و قرار است در کنار سینک ظرف‌شویی به ‌عنوان منبع تأمین آب شرب خانه مستقر شوند. دستگاه تصفیه آب کلمن رومیزی می‌تواند املاح درشت و همچنین برخی ترکیبات شیمیایی خصوصاً کلر آب شهری را جذب نماید. به ‌این ‌ترتیب آب خارج شده از دو طبقه فیلتر این دستگاه کلمنی فاقد املاح دانه‌ درشت و کلر می‌باشد، اما همچنان یک آب کاملاً ایده‌آل برای سلامت خانواده نیست. چرا که در حذف و جداسازی ترکیبات خطرناک مانند نیترات و نیتریت و یا میکروارگانیسم‌های موجود در آب ناتوان است. از طرفی این دستگاه‌ها مقدار ظرفیت آب‌دهی بسیار کمی دارند. کار کردن با آنها سخت است. زیرا باید مخزن آنها را دایم از آب پر کنید تا در طول هر شبانه‌روز حداکثر ۱۴ لیتر آب آشامیدنی تولید نمایند.
  • دستگاه تصفیه آب ورودی ساختمان: این دستگاه‌ها غالباً ابعاد صنعتی دارند و می‌توانند حجم آب قابل ‌توجه ۱۲۰۰ لیتر در هر شبانه‌روز را تأمین نمایند. هر چند در سایزهای گوناگون با ظرفیت کمتر مناسب فضاهای خانگی نیز طراحی می‌شوند اما از این دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی شده به ‌عنوان دستگاه تصفیه آب سردخانه‌ای نیز یاد می‌کنند. مدل‌های کوچک آنها قابلیت نصب شدن در آب ورودی منازل را دارند.

تصفیه آب این نوع دستگاه‌ها ۳ مرحله ای است. یعنی علاوه ‌بر مرحله حذف ذرات جامد و املاح سنگین به ‌همراه مرحله حذف کلر از طبقه فیلتر کربن اکتیو برای جداسازی ذرات شیمیایی نیز برخوردار هستند. از آنجایی ‌که این مدل دستگاه تصفیه آب خانگی درست در بخش ورودی منازل نصب می‌شود، به نوعی تمام آب جریان یافته در محیط خانگی را پاکیزه می‌کند. قیمت دستگاه تصفیه آب ورودی ساختمان زیاد است و بازه زمانی تعویض فیلتر آنها نیز کوتاه است. به ‌هر حال این فیلترها محل عبور تمام آب خانه هستند و خیلی زود تحت تأثیر املاح و ذرات حامل آب کارایی خود را از دست می‌دهند.

  • دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس RO: دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس که اختصاراً با عنوان RO می‌شناسیم، کاملترین و بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی است که بالاترین سطح استاندارد از آب شرب و کاملاً سالم و بهداشتی را تأمین می نماید. قاعدتاً اگر در چالش تأمین آب با درجه بهداشتی کامل هستید، استفاده از دستگاه تصفیه آب ۶ مرحله ای RO با استفاده از روش اسمز معکوس بهترین پیشنهاد است.

دستگاه تصفیه آب خانگی RO علاوه بر ۳ فیلتر مقدماتی، مراحل فیلتراسیون ۴، ۵ و ۶ را همزمان دارد. مرحله ۶ فیلتر ممبران است که در نهایت آب با درجه سلامت کامل همراه با یون‌های معدنی مفید برای بدن تولید می‌کند. البته در سطح بازار سری مدل‌های قوی‌تر با طراحی مرحله فیلتراسیون ۷ مرحله ای برای تولید آب قلیایی شده و همچنین دستگاه تصفیه آب ۸ مرحله ای با قابلیت فیلتراسیون ماورابنفش UV نیز هستند که نمونه‌های خیلی خاص و گران‌قیمت می‌باشند. دستگاه تصفیه آب ۶ مرحله ای با طراحی به روش اسمز معکوس یا همان دستگاه تصفیه آب RO استانداردترین مدل و کامل‌ترین نوع با قیمت مناسب است که کاملا الگوی تأمین آب برای مصارف خانگی و آشامیدنی را دارد.

 

اسمز معکوس چیست؟ و چه تاثیری در دستگاه تصفیه آب خانگی دارد؟

برای رسیدن به آب سالم علاوه ‌بر پاکیزگی باید از استانداردهای آب بدون ترکیبات شیمیایی و یا یون‌های محلول در آب نیز اطمینان داشته باشیم. با طراحی فیلترهای ساده که تنها مش‌های کوچک‌ شده دارند، نمی‌توانیم یون‌های محلول در آب را جداسازی کنیم. روش اسمز معکوس نوع تکامل ‌یافته از تصفیه آب است که در آن سطح کاملی از یون‌های محلول در آب و تمامی ترکیبات شیمیایی خصوصاً انواع نمک ها حذف می‌شوند.

در این روش از تکنیک فشار برای معکوس کردن جریان اسمزی آب در داخل یک غشای نیمه تراوا برای رسیدن به آب خالص و حذف یون‌های محلول در آب استفاده می‌شود. تا جاییکه می‌توانیم هر نوع محلول حل‌ شده در آب را به ‌طور کامل جداسازی کنیم. نمک های محلول در آب از مشکلات جدی آب آشامیدنی هستند. این نمک‌ها ترکیبات متنوع شیمیایی می‌باشند. نیترات و نیتریت و دیگر گونه نمک‌ها از نمونه‌های اصلی هستند که مصرف دراز مدت آنها خطرات جدی برای سلامتی بدن دارد. در فرایند اسمز معکوس به ‌دنبال حذف این ترکیبات شیمیایی محلول در آب هستیم.

 

تعریف ساده R.O

برای درک فرایند اسمز معکوس با بیانی ساده کافی است یک محفظه که در دو سمت آن آب خالص و آب ناخالص قرار داشته باشد را تصور کنید. طبق جریان اسمز طبیعی، آب با غلظت پایین‌تر به سمت آب با غلظت بالاتر کشیده می‌شود تا تعادل شیمیایی برقرار شود. به ‌این ‌ترتیب کل آب محفظه پس‌ از مدت ‌زمانی کوتاه درجه‌ای ناخالصی خواهد داشت. اما اگر میان دو طرف محفظه و فضای مابین آب خالص و ناخالص از یک فیلتر نیمه تراوا استفاده کنید و به سمت محلول غلیظ‌تر، فشاری بالاتر از فشار اسمزی وارد نمایید، فرایند جابه‌جایی آب‌ها معکوس می‌شود. به ‌این ‌ترتیب آب از سمت محلول غلیظ‌تر به سمت آب خالص حرکت می‌کند. البته در این حرکت مجبور است تا از داخل غشای نیمه تراوا عبور کند. به ‌این ‌ترتیب عملیات اسمز معکوس با حذف ذرات یون و نمک‌های محلول در آب تکمیل شده ‌است.

 

کاملترین روش تصفیه آب شهری

اسمز معکوس در واقع روش کاملاً صنعتی ‌شده برای دستگاه‌های آب شیرین‌کن است. در سطح صنعتی با استفاده از الگوی اسمز معکوس مقدار آب شیرین زیادی برای مصارف شهری تهیه می‌شود. اما در دستگاه‌ تصفیه آب ۶ مرحله ای از نمونه‌ی کوچک شده‌ی فرایند اسمز معکوس برای حذف نمک‌های محلول در آب شهری استفاده شده ‌است. این دستگاه‌ها را با عنوان تصفیه آب خانگی RO می‌شناسیم. دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس خانگی RO توانایی حذف ترکیبات شیمیایی و نمک‌های محلول در آب مانند نیترات‌ها، نیتریت ها و یون‌های معدنی را دارد. فیلتر ممبران بالاترین درجه از پاک‌سازی آب است که در مرحله ششم دستگاه سطح کاملی از آب آشامیدنی سالم و پاکیزه را تأمین خواهد کرد. در حال حاضر عمده فروش دستگاه تصفیه آب خانگی از این نمونه های فیلتر ممبران با روش اسمز معکوس هستند.

آشنایی با مراحل شش‌گانه تصفیه آب خانگی

دستگاه‌های اصلی تصفیه آب خانگی که می‌توانند آبی پاکیزه همراه با مواد معدنی مفید و کاملاً گوارا را تأمین نمایند، از ۶ مرحله فیلتر استاندارد برخوردار هستند. هر کدام از این مراحل وظیفه دارند تا بخشی از پاک‌سازی آب را تکمیل نمایند. هر مرحله مقدمه‌ای برای فیلتر طبقه بالاتر است تا در نهایت پس ‌از فیلتر شماره ۶ به آبی کاملاً سالم رسیده باشیم. قاعدتاً برای استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی به اطلاعات فنی کامل از این مراحل شش‌گانه در پاک‌سازی و غنی‌سازی آب آشامیدنی نیاز دارید. این مراحل به قرار زیر هستند.

فیلتر اول؛ جداسازی ذرات از آب آشامیدنی

اولین طبقه فیلتراسیون آب در دستگاه تصفیه آب خانگی الگوی طراحی ساده‌ای دارد. این فیلتر از جنس پلی پروپیلن طراحی ‌شده است. لذا آن را به ‌عنوان فیلتر PP یا فیلتر الیافی می‌شناسیم. این فیلتر در اصل یک شبکه مشبک با سوراخ‌های بسیار ریز در حد چند میکرون است. این سوراخ‌ها وظیفه دارند تا ذرات دانه ‌درشت محلول در آب را جداسازی کنند.

ذرات معلق در آب مانند دانه‌های شن و ماسه، گردوخاک، جلبک‌ها و دیگر قطعات درشت در آب با عبور از داخل این فیلتر جداسازی می‌شوند. به ‌این ‌ترتیب آب خارج‌ شده از فیلتر طبقه اول دستگاه تصفیه آب خانگی فاقد ذرات جامد است. اما هنوز تا تبدیل شدن به آبی برای آشامیدن فاصله دارد. ذرات جدا شده در داخل فیلتر طبقه اول باقی می‌ماند. قاعدتاً این ذرات باعث مسدود شدن درزهای فیلتر خواهد شد. لذا لازم است تا در بازه زمانی‌های ۶ الی ۹ ماهه فیلتر PP طبقه اول هر دستگاه تصفیه آب خانگی را تعویض کنید.

 

مرحله اول دستگاه تصفیه آب خانگی

اولین مرحله در دستگاه تصفیه آب خانگی: ذرات معلق در آب مانند دانه‌های شن و ماسه، گردوخاک، جلبک‌ها و دیگر قطعات درشت در آب با عبور از داخل این فیلتر جداسازی می‌شوند.

 

فیلتر دوم؛ فیلتر کربن اکتیو برای دفع سموم آب

فیلتر طبقه دوم هر دستگاه تصفیه آب خانگی را از جنس کربن فعال می‌سازند. در داخل این فیلتر گرانول‌های کربنی حضور دارند. این گرانول ها توانایی جذب مواد شیمیایی محلول در آب را دارند. عموم مدل‌ها از گرانول‌های کربن ذغال ‌سنگ و یا زغال چوب استفاده می‌کنند. اما مدل‌ها با کربن گیاهی نمونه‌های بهتری هستند.

کربن فعال ترکیبی با منافذ بسیار ریز است که طی فرآیندی صنعتی از زغال گیاهی و یا زغال ‌سنگ تهیه می‌شود. منافذ ریز موجود در گرانول‌های کربن محل جذب ترکیبات شیمیایی محلول شده در آب هستند. به شکلی که با قابلیت کامل صافی مواد شیمیایی کار می‌کنند.

وقتی آب از داخل این فیلتر کربن فعال عبور داده می‌شود، مواد شیمیایی محلول در آن مانند نیترات، نیتریت و حتی آرسنیک و… جداسازی می‌شوند. این فیلتر تمامی ترکیبات سموم آب را پاک‌سازی می‌کند. البته سموم جدا شده داخل فیلتر باقی می‌ماند. لذا لازم است تا پس ‌از ۶ الی ۹ ماه کارکرد این فیلتر در دستگاه تصفیه آب RO را تعویض نمایید.

فیلتر سوم؛ فیلتر کربن اکتیو برای جداسازی سموم از آب آشامیدنی

فیلتر طبقه سوم ساختاری شبیه فیلتر طبقه دوم تهیه ‌شده از گرانول‌های کربن دارد. اما در طراحی این فیلتر از کربن اکتیو با منافذ بسیار ریزتری استفاده شده ‌است. این فیلتر کربن می‌تواند بخش کاملی از هر نوع ترکیبات شیمیایی جامانده در آب را جذب نماید. فیلتر طبقه سوم بهترین دستگاه‌های تصفیه آب خانگی از جنس پوست سوخته نارگیل است.

 

فیلتر چهارم؛ فیلتر ممبران برای اجرای فرایند اسمز معکوس در پاک‌سازی آب

فیلتر شماره ۴ اصلی‌ترین طبقه پاک‌سازی آب در انواع دستگاه تصفیه آب خانگی ۶ مرحله ای است. در داخل این فیلتر فرایند اسمز معکوس البته در ابعاد کوچک خانگی آن‌هم برای رسیدن به آب شرب جریان دارد. آنچه که هر دستگاه تصفیه آب خانگی را برجسته می‌سازد و تفاوت فاحشی میان آب لوله‌کشی تا آب شرب این دستگاه‌ها ایجاد می‌کند، در همین طبقه فیلتر RO قرار دارد. برای فرایند اسمز معکوس در بخش‌های قبلی مفصل صحبت کرده‌ایم. حالا می‌دانیم که فیلتر طراحی ‌شده از غشای نیمه تراوای این طبقه با منافذ بسیار ریز در حد ۱ میکرون می‌تواند تا بیش از ۹۵ درصد ناخالصی‌های محلول در آب را جذب نماید.

فیلتر ممبران کار شده در طبقه چهارم انواع دستگاه تصفیه آب خانگی تفاوت دیگری نیز با دیگر فیلترها از طبقه‌ی اول تا طبقه‌ی سوم دارد. زیرا همه آب از داخل این فیلتر عبور نمی‌کند. به نوعی فیلتر، آب غیر شرب یا آب سنگین را از آب شرب یا همان آب سبک جدا می‌کند. آب سنگین از طریق دریچه‌ای وارد فاضلاب خواهد شد. آب شیرین نیز در داخل مخزن مخصوص در انتهای فیلتر RO ذخیره می‌شود. به مانند تمام فیلترها، فیلتر ممبران نیز طول عمر مفیدی دارد که باید آن را پس ‌از مدت زمان ۱ الی 1.5 سال تعویض نمایید.

فیلتر طبقه پنجم؛ فیلتر پست کربن برای دفع بوی نامناسب آب

آب پس‌ از فیلتر ممبران در داخل مخزن نگهداری شده ‌است. ممکن است مدت زمان انباشت آب در این مخزن طولانی شود. در این ‌صورت احتمال طعم دار شدن و یا بو گرفتن آب زیاد است. از طرفی ممکن است خود آب وارد شده به دستگاه از فیلتر شماره ۱ تا فیلتر شماره ۴ بدبو باشد. به ‌هر حال آب شرب پاکیزه لازم است بوی مناسبی نیز داشته باشد. فیلتر پست کربن طبقه‌ی ۵ دستگاه تصفیه آب خانگی برای این منظور طراحی ‌شده است. وقتی شیر برداشت آب را باز می‌کنید، آب انباشته شده در مخزن فیلتر ممبران وارد مرحله‌ی ۵ می‌شود. در این مرحله یک فیلتر پست کربن اکتیو وجود دارد. این فیلتر وظیفه دارد تا آب شرب شما را به طعم و بویی مناسب برساند. مدت زمان تعویض این فیلتر نیز در بازه زمانی ۱ الی 1.5 سال است.

فیلتر طبقه ششم؛ فیلتر سنگ‌های معدنی برای رسیدن به آبی گوارا

آب خیلی خالص شد آب مفیدی نیست. بدن ما برخی از مواد معدنی مورد نیازش را از طریق آب جذب می‌کند. این در حالی است که آب خیلی خالص شده در انتهای فیلتر پنجم عاری از هر گونه مواد معدنی است. فیلتر طبقه ششم در اصل فیلتری شبیه دیگر فیلترها نیست. در این مرحله نمی‌خواهیم تا چیزی را از آب بزداییم؛ بلکه می‌خواهیم تا با عبور آب از سنگ‌های معدنی خاصیت معدنی شده به آب شرب خانگی بدهیم. فیلتر طبقه ششم برای بازگرداندن ترکیبات معدنی اما از نوع مفید به آب شرب خانگی است. عمر مفید این فیلتر نیز چیزی در حدود ۲ سال است.

بهترین برندهای دستگاه تصفیه آب خانگی

در این مطلب قدم به قدم با اسلوب کلی انواع دستگاه تصفیه آب خانگی آشنا شدید. حالا می‌دانید که تصفیه آب اسمز معکوس که اختصارا با عنوان دستگاه تصفیه آب RO می‌شناسیم، بهترین الگوی طراحی چنین سیستم‌های آب ساز است. اما کدام برندها بهترین‌های بازار را تولید کرده‌اند؟ قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی محصول برند های گوناگون چگونه است؟ برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی به چه اطلاعات فنی برای ارزیابی محصول برندهای متنوع نیاز داریم؟

قاعدتاً ما در حال صحبت از دستگاه‌ها با عملکردی حساس و بسیار دقیق هستیم. کیفیت آب چیزی نیست که قرار باشد تا به‌ سهولت از کنار آن عبور کنیم. لذا مهم است تا همواره در تکاپوی بهترین دستگاه های تصفیه آب خانگی محصول برترین برندها باشیم.

بهترین برندهای تصفیه آب خانگی معمولاً از کشورهای تایوان و یا آمریکایی هستند. تایوانی‌ها دست توانمندی در طراحی فیلترهای متنوع برای پاک‌سازی آب دارند. دستگاه تصفیه آب RO تایوانی‌ها همیشه از بهترین‌های بازار است. برندهای مطرح در تولید انواع دستگاه تصفیه آب خانگی به قرار زیر هستند.

  • برند تایوانی سی سی کا
  • برند آمریکایی لایف واتر
  • برند تایوانی فلکس
  • برند کره‌ای هیوندای
  • برند چینی کی فلو
  • برند آمریکایی آکوا فلو
  • برند تایوانی آکوا پرو
  • برند چینی هیدرو تک
  • برند ژاپنی کانگن
  • و…

اگر بخواهیم لیست کنیم، تعداد شرکت‌های فعال در زمینه ساخت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی بسیار زیاد است. قاعدتاً شما فقط یک دستگاه می‌خواهید و علاقه دارید تا همین دستگاه، در بالاترین کیفیت آب شرب شما را تأمین نماید. لذا با نیم‌نگاهی در برندهای مطرح برای ارزیابی سطح کیفی دستگاه تصفیه آب خانگی نکات زیر را در نظر داشت باشید.

مشخصات تصفیه آب خانگی مرغوب

  1. از قطعات با کیفیت و مقاوم در طراحی بخش‌های مختلف دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده ‌شده باشد.
  2. فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی از نوع گیاهی باشند.
  3. این دستگاه باید دارای استاندارد بین‌المللی NSF و WQA باشد. در غیر این ‌صورت نمی‌توانیم از دستگاه انتظارات کامل برای تامین آب شربی گوارا و سالم داشته باشیم.
  4. دستگاه تصفیه آب خانگی از خدمات فروش و تأمین قطعات مناسب در سطح بازار داخلی برخوردار باشد.

برندهای مطرح در طراحی و ساخت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی بسیار زیاد هستند. اما همگی آنها حضور کاملی در سطح بازار داخلی ندارند. توصیه می‌شود تا برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی از محصول برندها که حضور مستمر و ریشه‌دار در بازار داخلی دارند، استفاده کنید. زیرا در این ‌صورت بهتر می‌توانید از خدمات پس ‌از فروش تا تأمین انواع فیلتر مخصوص دستگاه تصفیه آب خانگی خودتان استفاده کنید.

۴ گروه سازندگان تصفیه آب خانگی

اگر چه برندهای متعدد در سطح بازار داخلی حضور دارند و با اندک جستجو لیست بلندبالایی از نام ده‌ها شرکت فعال در این زمینه پیدا خواهید کرد؛ اما در کل می‌توانیم انواع دستگاه تصفیه آب خانگی موجود در فضای بازار داخلی را به ۴ گروه دسته‌بندی کنیم.

  • دستگاه‌های پک چینی که تماماً مونتاژ شده محصول برندهای چینی بازار هستند.
  • دستگاه‌های پک تایوانی که تماماً مونتاژ شده محصول برندهای تایوانی بازار هستند.
  • دستگاه‌های تصفیه آب ایرانی که از مونتاژ قطعات تایوانی در داخل ایران تولید می‌شوند.
  • دستگاه‌های تصفیه آب ایرانی که از مونتاژ قطعات ایرانی و چینی در داخل ایران تولید می‌شوند.

با اندک جست‌وجو و کنجکاوی به‌ راحتی می‌توانید ماهیت هر مدل دستگاه تصفیه آب خانگی با برندی مشخص را شناسایی کنید. در حال حاضر هیچ کمپانی فعال در ایران قطعات تصفیه آب خانگی را تولید نمی‌کند. بلکه تمامی برندهای داخلی از مونتاژ قطعات وارداتی که عمدتاً تایوانی هستند، برای تولید و عرضه انواع دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده می‌کنند. برند معصومی یکی از همین شرکت های خوش نام و مونتاژ کار ایرانی است.

برند معصومی از مهمترین و شناخته ‌شده‌ترین شرکت‌های داخلی در زمینه دستگاه تصفیه آب خانگی است. شرکت معصومی سری مدل‌های باکیفیت بازار را عرضه کرده‌ است. اما همان‌ طور که گفتیم، حتی این برند ریشه‌دار ایرانی نیز تولیدکننده اصلی قطعات اصلی و یا فیلترهای متنوع دستگاه تصفیه آب خانگی نیست. بلکه سری قطعات باکیفیت تایوانی را به نام دستگاه تصفیه آب خانگی ایرانی مونتاژ می‌نماید. محصولات برند معصومی کیفیت مناسبی دارند و با قیمت خوبی عرضه می‌شوند. اما هستند سودجویانی که محصول مونتاژ شده برند معصومی را با نام دیگر برندهای ایرانی و حتی تایوانی عرضه می‌کنند.

کلام آخر:

خرید دستگاه تصفیه آب خانگی اصیل که کیفیت مطلوب و کارایی بالایی داشته باشد، ماجرای پیچیده‌ای نیست. کافی است اطلاع درست از برندهای اصیل تایوانی و چینی بازار داشته باشید. در عین ‌حال بتوانید محصول کپی شده و یا محصول با مونتاژ ضعیف را شناسایی کنید. برای این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره‌ی تخصصی کارشناسان گروه انجیکا مجری مستقیم فروش انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در سراسر کشور استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *